2025-06-28, 10:33
Medlem
Fantastiskt inlägg. Perfekt skrifrtspråk och väldoserad ironi.

Citat:
Ursprungligen postat av Destroy-Mats
Ur ett rent matematisk perspektiv, där man förlitar sig helt och hållet på sannolikhetslära så är det förstås rimligt att anta att så är fallet. Detta eftersom det helt enkelt är en försvinnande liten del av befolkningen som är diagnostiserad med Downs Syndrom.

Man ska dock inte underskatta den mänskliga intuitionen och vilka slutsatser det ändå går att dra utifrån endast ett mindre tvärsnitt av en människa - i detta fall just den karaktäristiska nacken. Vissa människor tycks besitta något av ett sjätte sinne när det kommer till den biten, och jag vill göra gällande att jag tillhör den kategorin. Det tycks nämligen vara något av en spetskompetens i mitt fall.

Vad baserar jag detta på? Kanske du undrar. Jo, låt mig svara på den frågan genom att backa bandet till sent nittiotal då Erik Blix och Joakim Geigert uppträdde med en revy ute i Göteborgs norra skärgård. Ett (mycket populärt) inslag i denna var just en quiz som gick ut på att bevisa eller dementera Joakims tes att alla ”mongos”, som han uttryckte det, såg likadana ut bakifrån. Betänk att det ju var andra tider då och woke-begreppet låg ännu i sin linda.

Long story short så var jag en av de slumpvis utvalda deltagarna från publiken som lyckades identifiera inte mindre än 26 av de 30 med kromosomavvikelser som stod vända med ryggarna mot publiken på scenen. Till saken hör att jag inte ens var bäst, utan vann gjorde en storväxt kvinna i övre medelåldern som satte 29 av 30. Jag misstänker dock att det rörde sig om fusk och orent spel. Då hon lär har varit i maskopi med produktionen för att de därmed skulle slippa att dela ut förstapriset - en värdecheck på 5 000 kr. Vilket ju var en smärre förmögenhet för en ung grabb som jag, med den tidens mått mätt.
Citera
2025-06-28, 12:21
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Även männen är lika, mesiga o med tveksamma utseende, även om skalle-per till sjuksyster var betydligt fulare än ölservitören.
Att likt Ebba bli mer kärleksfull när man bestämt sig för att avsluta relationen är iof inte helt ovanligt, man behöver ju inte leta fel på en bil man ändå ska skrota.

Det skrivs att Sam har status o pengar m.m. Problemet är väl att han är tråkig så klockorna stannar o inte fattar västerländskt socialt uppförande.
Ja. Var inne på det med. Totalt fel matchningar för dom med. Hur tänkte dom? Ebba och Lina hade behövt män som kan sätta dom på plats. Pontus och Alex(var det så han hette?) hade behövt betydligt mer snällare, jordnära tjejer.

Jo. Jag tror att Sam är betydligt enklare än vad vissa här tror men han är väldigt osäker och kanske lite dålig självkänsla egentligen. En ganska blyg och osäker kille egentligen tycker jag tornar upp mer och mer. Socialt omogen. Jobb eller pengar kan inte väga upp till det. Vidare fick jag inte heller intrycket att osade någon klass heller eller ville skylta med det. Kom igen..hans iranska pappa är också läkare och har drillat honom från start sen han var liten säkert. Tror inte han haft så mycket val. Han bor dessutom väldigt vanligt i en lägenhet i Kålltorp.
Nej. Ni är snett på allt det vad gäller honom och förblindade och fördomsfulla då han råkar vara läkare. Han är bara en mycket osäker kille som saknar social kompetens. Dock menar inget illa och verkar snäll egentligen som han tror.

Varken han eller Alex verkar ha lekt av sig för övrigt. Dom kan nog ha bra nytta av varandra innan dom är redo att stadga sig. Förstår att dom "fann" varandra
Senast redigerad av Steff83 2025-06-28 kl. 12:33.
Citera
2025-06-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsaDelRey
Varför klagar Dennis på deras mat och går in i en kräsen, tillgjord expertroll? Det är helt omotiverat.

Dennis egen nivå i köket gör att jag allvarligt misstänker att han tacokryddar färsen när den är rå.

Varför säger han att det är fusk med fetare kyckling istället för att säga "Nice grabbar, nu var det gott på riktigt"? Vad ligger psykologin bakom att han visar upp en gråvattnig sörja och gör kolbitar av köttet i riksteve, för att sedan agera som en högfärdig, otrevlig domare angående sina vänners matlagning? Fucking idiot.

Dennis måste hävda sig på de områden han kan för att väga upp sina dåliga sidor. Samma sak hände när de andra paren hade körigt, då sken han upp och var riktigt näjd över hur duktiga han och Jannika var.
Citera
2025-06-29, 00:46
Medlem
Hold up. Dennis klippte alltså av sladden till lampan för att lösgöra den? Med strömmen ? Sheesh.
Citera
2025-06-29, 09:22
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nu har jag sett Vad hände sen? avsnittet.

Underligt med den där Ebba. Vad är det för man hon träffat som flyttar ihop 4 mån efter att hon var gift i programmet? Dessutom med två barn. Har man barn tänker man väl rätt många varv innan man tar in någon ny i familjen? Det känns inte seriöst. Men hoppas för barnens skull att det blir bra och funkar.

Denise får jag mer och mer svårt för. Jag förstår om hon känner sig obekväm med honom. Han utstrålar perfekthet på något sätt och helt ärligt tror jag inte det spelar någon roll vad han säger och inte. Hon känner sig otillräcklig i hans sällskap. Okej så, men varför göra en så stor grej av det? Då får hon väl känna sig obekväm då!? Det är det många som gjort. Jag tycker hon är gnällig. Hon får ta sig samman. Ingen annan kommer att ge henne självförtroende. Och det där med löss. Många hotell har vägglöss! Hon tycker så synd om sig själv hela tiden, jag blir irrriterad på det där. Ingen har tvingat henne att vara med Sam! Hon kunde gått dag ett. Det blir liksom som ett självplågeri. Är hon kär i honom eller vad är problemet?

Jag har ivrigt försvarat Denise under hela programmets gång men är beredd att hålla med. Nu i slutet blev det fruktansvärt tjatigt från hennes sida. Gå vidare är inget hon verkar syssla med. Det tog nog hårt på henne att hon inte kunde använda sin kvinnliga charm och list med Sam. Tycker man fick se sidor av henne som inte är så smickrande i sista avsnittet. Svenska män duger ju inte åt fröken heller och då får man räkna med andra bullar.
Citera
2025-06-29, 17:27
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Jag har ivrigt försvarat Denise under hela programmets gång men är beredd att hålla med. Nu i slutet blev det fruktansvärt tjatigt från hennes sida. Gå vidare är inget hon verkar syssla med. Det tog nog hårt på henne att hon inte kunde använda sin kvinnliga charm och list med Sam. Tycker man fick se sidor av henne som inte är så smickrande i sista avsnittet. Svenska män duger ju inte åt fröken heller och då får man räkna med andra bullar.
Det blev syntax error för Denise som precis som många unga kvinnor som ser hyfsade ut tidigare kunnat få nästan allt man pekat på till slut får en wake up -call. Här fick hon det på lite ovanligare brutalt sätt. Det stör henne så himla mycket att hon inte klarar dölja det. Hon är nog väldigt omedveten om att hon framstår ganska patetisk med sitt ältande.
Dock tror jag att det blir en nyttig erfarenhet och tankeställare för henne att ha när hon tagit sig genom det och behöver få en ödmjukare approach vad gäller dejting och män lagom till när snart åldern börjar ta ut sin rätt som alltså händer alla kvinnor förr eller senare.
Senast redigerad av Steff83 2025-06-29 kl. 17:30.
Citera
2025-06-29, 18:21
Medlem
BlessedPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det blev syntax error för Denise som precis som många unga kvinnor som ser hyfsade ut tidigare kunnat få nästan allt man pekat på till slut får en wake up -call. Här fick hon det på lite ovanligare brutalt sätt. Det stör henne så himla mycket att hon inte klarar dölja det. Hon är nog väldigt omedveten om att hon framstår ganska patetisk med sitt ältande.
Dock tror jag att det blir en nyttig erfarenhet och tankeställare för henne att ha när hon tagit sig genom det och behöver få en ödmjukare approach vad gäller dejting och män lagom till när snart åldern börjar ta ut sin rätt som alltså händer alla kvinnor förr eller senare.

Det var olidligt att se hennes ältande i fem avsnitt gång på gång. Snacka om att sakna självrespekt. En normal tjej hade gått vidare och accepterat att Sam ej finner henne intressant. När ska tjejer lära sig acceptera sanningen och sluta älta en kille som ej vill ha dom. Det är som de säger, att många kvinnor verkar tycka om att lida. Hon kunde räkna ut tidigare att hon och Sam inte skulle funka men likt förbannat var hon tvungen att pressa honom när han inte vill. De borde lägga ner skit programmet.
Citera
2025-06-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Hold up. Dennis klippte alltså av sladden till lampan för att lösgöra den? Med strömmen ? Sheesh.

Och det geniet har förökat sig...
Citera
2025-06-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Citat:
Ursprungligen postat av BlessedPower
Det var olidligt att se hennes ältande i fem avsnitt gång på gång. Snacka om att sakna självrespekt. En normal tjej hade gått vidare och accepterat att Sam ej finner henne intressant. När ska tjejer lära sig acceptera sanningen och sluta älta en kille som ej vill ha dom. Det är som de säger, att många kvinnor verkar tycka om att lida. Hon kunde räkna ut tidigare att hon och Sam inte skulle funka men likt förbannat var hon tvungen att pressa honom när han inte vill. De borde lägga ner skit programmet.

Det finns MÄNGDER av "spy galla på Denise inlägg" (hennes vikt, utseende, ålder, person), så tog bara några slumpvis valda i närtid ovan. Många verkar ha ett chockerande hat mot Denise: hon har väl inte gjort någon illa? Det har t.om. skrivits mer om Denises vikt än Jannikas.

Någon skrev tidigare att Denise borde gått dag 1, löjlig sak att säga, hon ville såklart ge matchen en chans. Många säger att Denise har dålig självrespekt och borde avbrutit tidigare. Jämför detta med hur det pratas om Pontus. Alla ömkar för Pontus, men han avbröt inte alls. Han klamrade sig fast ända in i slutet, för att sedan säga JA (medan Denise avbröt och sa nej). Var var i sådant fall Pontus självrespekt? Eller för att citera "BlessedPower" absurda citat ovan: "Pontus kunde räkna ut tidigare att de inte skulle funka men likt förbannat var han tvungen att pressa Ebba när hon inte vill" (detta tycker inte jag, vill bara belysa hur märkligt uttalandet är).

Om det ska finnas någon rimlighet och rättvisa så varför kastas inte samma skit på Pontus? Säg då att felet låg hos honom som inte bara gick dag 1 (men där var allt häxan Ebbas fel). Stackars oskyldiga Pontus vs patetiska gnälliga Denise är tongångarna. Så vidrigt att bevittna det oproportionerliga skuldbeläggandet av kvinnor. Oavsett om kvinnan är förövare eller offer så är det hon som är kass och ska ha skulden. F Y F A N. Man blir spyfärdig för mindre.

Pontus började gråta på återträffen (trots att han har ny tjej!), men ingen har sagt att "herregud, har han inte släppt det än, sluta älta". Denise däremot får inte lov att vara ledsen. Jag menar inte att man ska kasta skit på Pontus också (jag gillar honom), jag menar tvärtom att man borde visa Denise samma förståelse och empati som man ger Pontus.

Finns det inga vettiga män i denna tråd? Och sen de (förvisso fåtalet) kvinnor som gladeligen kastar oskyldiga kvinnor under bussen (är det avundsjuka eller vill man ställa sig in hos män?). Det är tydligt att "LittleLillith" behövdes här (snälla kom tillbaka), även om det finns några könsneutrala röster så är kvinnohatet öronbedövande.

En del verkar inbilla sig att Denises känslor skulle handla om ett sårat kvinnoego (se bara ovan) men det stämmer inte med hur hon agerar, i sådant fall hade hon satt näsan i vädret. Hon är snarare nedstämd och ledsen, sannolikt för att Sam lekte med henne som en katt med en mus, tryckte ner henne och rev upp dåligt läkta ärr från tidigare relationer. Hon verkar dra till sig arslen, och upprepa dåliga mönster. Det är tydligt att de borde matchat henne med en man som är jordnära och snäll, som Alexander. Han är vag på samma sätt som Denise, och de hade kunnat vara bra för varandra.
Senast redigerad av jandals 2025-06-29 kl. 23:56.
Citera
2025-06-29, 23:49
Medlem
Smått fascinerande läsning i den här tråden. Det har spytts galla över flertalet av de medverkande i årets GVFÖ, vissa har fått mer än andra. Denise tillhör inte de som har fått mer, men ändock är den "kritik" som riktats mot henne snabbt förvandlad till ett manifest om strukturellt förtryck, komplett med versaler, moraliskt ramaskri och en stark doft av indignation. Några kritiska inlägg om Denise tolkas genast som ett uttryck för kvinnohat, medan Pontus gråtande på återträffen plötsligt blir bevis för att män aldrig ifrågasätts.

Den dramaturgiska höjdpunkten tycks vara att all form av invändning mot Denises agerande måste bero på patriarkala strukturer, intern kvinnoavundsjuka eller ett desperat försök att bli omtyckt av män. Det verkar inte finnas något som helst utrymme för att människor kanske bara… har olika uppfattningar om personen ifråga - precis som cad gäller övriga medverkande i GVFÖ. Nej nej, vad gäller Denise finns det bara en giltig uppfattning. 😅

Men - när känslostormar, skrivna i caps lock och uppblandade med generaliseringar, får agera analysverktyg, då är det kanske inte så konstigt att samtalet landar mer i känslomässig urladdning än i faktisk insikt.
Dramaturgin påminner lite om den i GVFÖ, faktiskt. Bra jobbat. 😆
Citera
2025-06-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Smått fascinerande läsning i den här tråden. Det har spytts galla över flertalet av de medverkande i årets GVFÖ, vissa har fått mer än andra. Denise tillhör inte de som har fått mer, men ändock är den "kritik" som riktats mot henne snabbt förvandlad till ett manifest om strukturellt förtryck, komplett med versaler, moraliskt ramaskri och en stark doft av indignation. Några kritiska inlägg om Denise tolkas genast som ett uttryck för kvinnohat, medan Pontus gråtande på återträffen plötsligt blir bevis för att män aldrig ifrågasätts.

Den dramaturgiska höjdpunkten tycks vara att all form av invändning mot Denises agerande måste bero på patriarkala strukturer, intern kvinnoavundsjuka eller ett desperat försök att bli omtyckt av män. Det verkar inte finnas något som helst utrymme för att människor kanske bara… har olika uppfattningar om personen ifråga - precis som cad gäller övriga medverkande i GVFÖ. Nej nej, vad gäller Denise finns det bara en giltig uppfattning. 😅

Men - när känslostormar, skrivna i caps lock och uppblandade med generaliseringar, får agera analysverktyg, då är det kanske inte så konstigt att samtalet landar mer i känslomässig urladdning än i faktisk insikt.
Dramaturgin påminner lite om den i GVFÖ, faktiskt. Bra jobbat. 😆

Tycker du verkligen att Pontus har mottagit samma typ av kritik som Denise?

Jag håller inte heller med om att Denise skulle varit förskonad, tvärtom har kritiken varit oproportionerligt stor (hon har som sagt inte gjort någon illa). Det har varit att hon ser ut som en degklump, att hon är tjock (fast hon är smal), borde tappa 15 kg (från vardå?), att hon gått upp i vikt (när hon hade gått ner), för gammal (hon är 35, inte ens halvvägs genom livet), passerat sitt bäst före, borde sänka sina krav (har hon ens krav, enda hon sagt är mörkt hår) och därtill om hennes något svaga person (som ju dock även Pontus har).
Senast redigerad av jandals 2025-06-30 kl. 00:48.
Citera
2025-06-30, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Det finns MÄNGDER av "spy galla på Denise inlägg" (hennes vikt, utseende, ålder, person), så tog bara några slumpvis valda i närtid ovan. Många verkar ha ett chockerande hat mot Denise: hon har väl inte gjort någon illa? Det har t.om. skrivits mer om Denises vikt än Jannikas.

Någon skrev tidigare att Denise borde gått dag 1, löjlig sak att säga, hon ville såklart ge matchen en chans. Många säger att Denise har dålig självrespekt och borde avbrutit tidigare. Jämför detta med hur det pratas om Pontus. Alla ömkar för Pontus, men han avbröt inte alls. Han klamrade sig fast ända in i slutet, för att sedan säga JA (medan Denise avbröt och sa nej). Var var i sådant fall Pontus självrespekt? Eller för att citera "BlessedPower" absurda citat ovan: "Pontus kunde räkna ut tidigare att de inte skulle funka men likt förbannat var han tvungen att pressa Ebba när hon inte vill" (detta tycker inte jag, vill bara belysa hur märkligt uttalandet är).

Om det ska finnas någon rimlighet och rättvisa så varför kastas inte samma skit på Pontus? Säg då att felet låg hos honom som inte bara gick dag 1 (men där var allt häxan Ebbas fel). Stackars oskyldiga Pontus vs patetiska gnälliga Denise är tongångarna. Så vidrigt att bevittna det oproportionerliga skuldbeläggandet av kvinnor. Oavsett om kvinnan är förövare eller offer så är det hon som är kass och ska ha skulden. F Y F A N. Man blir spyfärdig för mindre.

Pontus började gråta på återträffen (trots att han har ny tjej!), men ingen har sagt att "herregud, har han inte släppt det än, sluta älta". Denise däremot får inte lov att vara ledsen. Jag menar inte att man ska kasta skit på Pontus också (jag gillar honom), jag menar tvärtom att man borde visa Denise samma förståelse och empati som man ger Pontus.

Finns det inga vettiga män i denna tråd? Och sen de (förvisso fåtalet) kvinnor som gladeligen kastar oskyldiga kvinnor under bussen (är det avundsjuka eller vill man ställa sig in hos män?). Det är tydligt att "LittleLillith" behövdes här (snälla kom tillbaka), även om det finns några könsneutrala röster så är kvinnohatet öronbedövande.

En del verkar inbilla sig att Denises känslor skulle handla om ett sårat kvinnoego (se bara ovan) men det stämmer inte med hur hon agerar, i sådant fall hade hon satt näsan i vädret. Hon är snarare nedstämd och ledsen, sannolikt för att Sam lekte med henne som en katt med en mus, tryckte ner henne och rev upp dåligt läkta ärr från tidigare relationer. Hon verkar dra till sig arslen, och upprepa dåliga mönster. Det är tydligt att de borde matchat henne med en man som är jordnära och snäll, som Alexander. Han är vag på samma sätt som Denise, och de hade kunnat vara bra för varandra.
Pontus har inte lagt hela skulden på sin partner. Han inser att hans osäkerhet är hans eget problem och kunde prata med Ebba i sista avsnittet. Inga hard feelings från honom. Jag tycker Pontus borde ha insett att han förtjänar mer än Ebba, men om han hade hatat Ebba hade han bara gjort bort sig ännu mer i tv.

Denise borde säga att Sam var en dålig match, men istället säger hon att hon gillar allt med honom utom hur han beter sig. Alexander är samma typ av kille som Sam, bara lite mer finkänslig. Han dissade Amanda, men på ett mer diskret sätt. Vill man ha såna killar får man vara fine med att man drar till sig arslen och upprepar dåliga mönstren. Det är ingen slump. Amanda verkar ha fattat att hon inte ska leta efter såna killar mer och det var smart. Varför skulle Alexander vilja ha Denise som är äldre än honom och inte ser lika bra ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in