2014-11-14, 14:52
Medlem
15APRILs avatar
Denna gång gäller det inte mig utan en god vän som druckit konstant i 2 månader efter att han förlorat sitt barn i en olycka för 4 månader sen.

Han vill inte åka in till sjukhus eller sånt.

Jag har 16 st xanor 1 mg fungerar detta så att risken för dt o kramper försvinner?
Citera
2014-11-14, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Denna gång gäller det inte mig utan en god vän som druckit konstant i 2 månader efter att han förlorat sitt barn i en olycka för 4 månader sen.

Han vill inte åka in till sjukhus eller sånt.

Jag har 16 st xanor 1 mg fungerar detta så att risken för dt o kramper försvinner?
Tror det är bättre att han åker in på en avgiftning och låter professionella sköta nedtrappningen med stesolid och han behöver även b-vitamin spruta. Xanor hjälper kanske mot ångesten men motverkar inte kramper eller dilirum.

Att försöka sluta på egen hand att supa är dömt att misslyckas faktiskt. Varför vill han inte ha en avgiftning? Han vill inte det för han vill ha kakan och äta upp den.
Senast redigerad av AntiBus 2014-11-14 kl. 14:57.
Citera
2014-11-14, 18:04
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Tror det är bättre att han åker in på en avgiftning och låter professionella sköta nedtrappningen med stesolid och han behöver även b-vitamin spruta. Xanor hjälper kanske mot ångesten men motverkar inte kramper eller dilirum.

Att försöka sluta på egen hand att supa är dömt att misslyckas faktiskt. Varför vill han inte ha en avgiftning? Han vill inte det för han vill ha kakan och äta upp den.
Det är just mot kramper och delirium som bensodiazepiner är effektiva. Att de inte är ett bra alternativ i längden är en annan sak.
Citera
2014-11-14, 18:48
Medlem
banzaipirates avatar
Jag har druckit varje dag i 6 år med några få dagars uppehåll då och då (utan något lungnande) , men som längst någon vecka eller så. Det är ett helvete. Man kan inte träffa folk, självförtroendet är så lågt att det inte går att beskriva.
Men den fysiska abstinensen går över efter bara två, tre dagar (Iallafall för mig) sen kommer psyket att återhämta sig efter fyra till fem dagar. Någorlunda iallafall. Men efter bara två månader av supande är det nog inga problem att kliva av alkoholen.

Han behöver folk som hjälper honom att komma ur sorgen. Dricka för att man sörjer slutar inte bra
Citera
2014-11-14, 19:19
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banzaipirate
Men den fysiska abstinensen går över efter bara två, tre dagar (Iallafall för mig)

Delirium tremens sätter ofta in efter 2-3 dygn om man kommer åka på det, därför ska man inte alls känna sig säker på att det värsta är över även om man klarat av några dagar utan alkohol.
Citera
2014-11-14, 19:33
Medlem
caecos avatar
Xanor hjälper garanterat mot alkoholabstinensen i form av kramper. Skulle föredra stesolid/valium (diazepam) men finns inget att tillgå så kör på xanor.
Citera
2014-11-14, 19:40
Medlem
banzaipirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Delirium tremens sätter ofta in efter 2-3 dygn om man kommer åka på det, därför ska man inte alls känna sig säker på att det värsta är över även om man klarat av några dagar utan alkohol.

Det är sant. Det är ju väldigt individuellt hur kroppen reagerar. För mig när jag hållit upp 5-6 dagar så är det mest slående hur man börjar känna dofter och glädjas åt saker man helt tappat intresse för pga alkoholen.

Jag lider verkligen med honom, kan nog inte förstå hur svårt det måste vara att förlora ett barn. Det är ju helt begripligt att man tar till flaskan. Vem kan klandra honom?

Men delerum lär han inte få. Men han borde söka hjälp ändå.
Citera
2014-11-14, 21:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Kloka ord i tråden - hellre diazepam, högst DT-risk efter2-3 dagar etc - men givet restriktionen att ingen tillgång finns till annan bens skulle jag rekommendera följande:

A) Din vän har druckit över 1 liter starksprit per dag och börjar få svårt att behålla spriten -> uppsök avgiftning, inte värt risken att laborera själv.

B) Din vän har stadigt legat kring litern -> klipp sponken, kör på 18-24 folkisar/dygn i 3-4 dagar, 8-12 st i 2-3 dagar, plana ut med alpra 2-3 dagar.

C) Din vän har varierat i konsumtion men lägre än i B) -> såsom i B) men snabbare utplaning.

Lycka till, och hoppas det går bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in