2014-12-01, 08:45
Medlem
Prästen är godkänd och prästvigd av Linköpings biskop och inte i Uppsala
Man undrar om biskopen inte "såg" något då med tanke på att han bara varit präst i ca två år och att kraven för att bli präst borde va höga
Senast redigerad av Rutan1200 2014-12-01 kl. 08:47. Anledning: tydlighet
Citera
2014-12-01, 08:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Polisen får ju tag i flera sådana här nätverk då och då, men det är klart att det är svårt att få tag på alla med tanke på att det finns så många sådana i Sverige, och det är ju inte direkt världens mest öppna verksamhet.
De nätverken har främst ägnat sig åt att sprida bilder och filmer med barnporr, inte utnyttja barn live.
Finns exempel på det med men sällsynt och då främst barn i Sydostasien.
Så att det skulle finnas svenska nätverk som våldtar svenska barn i Sverige är vara nonsens.
Citera
2014-12-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutan1200
Prästen är godkänd och prästvigd av Linköpings biskop och inte i Uppsala
Man undrar om biskopen inte "såg" något då med tanke på att han bara varit präst i ca två år och att kraven för att bli präst borde va höga

Det är nog ändå inte så lätt att hålla höga krav. Ofta får man vara glad att någon vill bli präst alls. Tillräckligt läshuvud för att klara akademiska studier och ändå svälja alla orimligheter, som tron innehåller, kan vara en inte alltför vanlig konstellation. Risken finns nog att man väljer detta "kall", av andra, mindre renhjärtade skäl.

En prästman med tämligen framskjuten position inom hierarkin, lät en gång på tu man hand, undslippa sig: "En verksamhet som vår, tenderar att dra till sig en del svaga individer."

Det skall Fan vara biskop!
Citera
2014-12-01, 13:16
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhTD
Det är nog ändå inte så lätt att hålla höga krav. Ofta får man vara glad att någon vill bli präst alls. Tillräckligt läshuvud för att klara akademiska studier och ändå svälja alla orimligheter, som tron innehåller, kan vara en inte alltför vanlig konstellation. Risken finns nog att man väljer detta "kall", av andra, mindre renhjärtade skäl.

En prästman med tämligen framskjuten position inom hierarkin, lät en gång på tu man hand, undslippa sig: "En verksamhet som vår, tenderar att dra till sig en del svaga individer."

Det skall Fan vara biskop!
Jag är av en helt annan åsikt, som skapats av att jag sett hur det ligger till inom utbildningen och studenterna. Det du kallar "inte alltför vanlig" är tvärtom, det är ganska vanligt. Din kritik ser jag som inget annat än vad som brukar komma från de som har problem med religion i allmänhet.

Processen för att få bli präst är inte den lättaste. Det krävs stark vilja och energi bara för att orka igenom. Jag har sett ett antal som blivit nekade, så det är inget lätt nät med stora öglor.
Citera
2014-12-01, 13:17
Medlem
Emerains avatar
Nu är det den första december, åtal skulle ha väckts senast 27 november. Hur har det gått?
Citera
2014-12-03, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nu är det den första december, åtal skulle ha väckts senast 27 november. Hur har det gått?

Åtal väcks idag enligt unt.se
Citera
2014-12-03, 10:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Åtal väcks idag enligt unt.se
Trist, en hel vecka sen.

Dvs trist med förseningen.

Ska se om jag kan få tag på de papprena också. Kanske lite väl dyrt att skaffa fup: en för mig.
Citera
2014-12-03, 11:06
Medlem
För att underlätta för folk kan jag citera artikeln här. Källa: http://unt.se/uppland/uppsala/prasten-atalas-for-valdtakt-3496034.aspx

Citat:
Prästen åtalas för våldtäkt
På onsdagsförmiddagen lämnade åklagaren in sin stämningsansökan mot den präst i Uppsala län som misstänks för sexbrott mot barn.
Prästen åtalas som väntat för våldtäkt mot barn. Målsägande är en person som vid tillfället var i 14-årsåldern och som ingick i en konfirmandgrupp i den församling där prästen arbetat.

Prästen har erkänt att han gjort sig skyldig till sexuellt utnyttjande av barn, men förnekat att brottet ska rubriceras som våldtäkt. Enligt åtalet har sexbrotten skett från februari till maj 2014. Mannen är tidigare ostraffad.

Prästen greps i mitten av november och har sedan dess suttitt häktad. Rättegången i Uppsala tingsrätt är planerad till nästa vecka och väntas till största delen hållas bakom stängda dörrar.

Brottsrubriceringen våldtäkt mot barn innebär att en person har samlag eller genomför annan sexuell handling, jämförlig med samlag, mot någon som inte fyllt 15 år, även om förövaren inte använt hot eller våld. Sexuellt utnyttjande av barn är sådana sexuella handlingar som är mindre allvarliga än våldtäkt. Normalstraffet är i båda fallen fängelse.
Citera
2014-12-03, 16:13
Medlem
Miss-Kittys avatar
Någon som fått tag i förundersökningen?.
Citera
2014-12-04, 06:54
Medlem
Mer om åtalet i dagens unt.se. Prästen lär knappast kunna fortsätta utöva sitt yrke om hans döms. Tingsrättsförhandlingarna kommer att ske med stängda dörrar.
Citera
2014-12-05, 21:14
Medlem
submariners avatar
Hej,

Att jämföra prästyrket inom Svenska kyrkan med det inom den katolska kyrkan där pedofilavslöjande varit legio de senaste trettio åren är kanske att ta i ända från tårna...

Att GM råkar vara gay tror jag är en mindre del av åtalet - det hade lika gärna kunnat gälla en straight präst som haft 6 med en tjej i beroende ställning. Min gissning är vad detta handlar om - våldtäkt pga. att BO är under 15 år och inte våldtäkt enligt den definition som hade gällt om BO varit 18 år... Hursomhelst är handlandet oacceptabelt, och han lär aldrig jobba som präst eller med ungdomar igen.
Citera
2014-12-08, 18:20
Medlem
Citat:
När vi nu ser åtalet framstår det som att det inte kan bli värre än så här, säger biskop Ragnar Persenius.
- Jag har varit biskop i 15 år och aldrig i vårt stift varit med om något liknande.
http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/persenius-om-prast-atalet

Citat:
Enligt åtalet, som lämnats in till Uppsala tingsrätt, har prästen mellan den 1 februari och den 31 maj i år våldtagit konfirmanden vid flera tillfällen.

Citat:
Åklagare Emma Häggström anser där emot inte att det har rört sig om någon frivillighet eller ömsesidighet.

- Jag menar att det är uteslutet att bedöma handlingarna på annat sätt än våldtäkt mot barn, säger hon till TT.
http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/atal-vackt-mot-haktad-prast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in