2014-11-11, 17:06
Medlem
När började människan begå självmord vid psykisk ohälsa etc. samt finns det djur som begår självmord?
Citera
2014-11-11, 17:07
Medlem
Koalor hoppar hellre från träden än att bli våldtagna. Om det nu är en flyktmekanism eller en önskan att dö än att bli besudlad vet jag inte.
Citera
2014-11-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Koalor hoppar hellre från träden än att bli våldtagna. Om det nu är en flyktmekanism eller en önskan att dö än att bli besudlad vet jag inte.

Har du något video klipp på det
Citera
2014-11-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysigtverre
När började människan begå självmord vid psykisk ohälsa etc. samt finns det djur som begår självmord?

Ja valar/delfiner kan begå självmord när de inte trivs i sin miljö.

Har säkert alltid funnits. Förekomsten har nog ökat på senare år skulle jag tro.
Citera
2014-11-11, 22:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Såvitt jag vet så är forskningens uppfattning att det på sin höjd är människoapor, elefanter och möjligen en del valar som kan ha rudimentära dödsbegrepp. För att begreppet ska få någon mening så måste vi förutsätta att individen som gör en handling som leder till den egna döden har förmågan att:

a) antecipera (föreställa sig) att handlingen kommer att få eller troligen kommer att få denna effekt
b) ha ett individmedvetande, dvs förstå att den själv är en individ avskild från omgivningen och
c) förstå att den som individ är dödlig och en dag kommer att upphöra att existera.

Koalor uppfyller med all sannolikhet ingen av dessa kriterier. Flykten som leder till döden är alltså inget "självmord" i någon rimlig mening.
Citera
2014-11-25, 01:16
Medlem
Från dag ett. I alla folk/stammar/kulturer etc tar folk livet av sig av alla olika anledningar. Spelar ingen roll hur utvecklat samhället är eller nått. Klassiskt exempel är gamla människor som tar livet av sig för att inte vara en börda för sin familj under tid av nöd. Typ missväxt svår vinter etc.
Citera
2014-11-25, 09:40
Medlem
Schweizergardes avatar
Inlägget ovanför har rätt. Under tiden då människor var nomader så följde de gamla med stammen på vandringarna, fram till en dag då de ska vandra över en stor flod eller över ett högt berg. Då stannar den gamle kvar, medan de andra fortsätter. Kanske efter ett sista farväl. På liknande sätt torde ha skett för andra som var sjuka, svaga, osv.
Citera
2014-11-26, 15:29
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysigtverre
Jag tror inte det finns djur som begår självmord. Det finns exempel på djur som förlorar livsviljan och slutar äta eller på annat sätt gör något som leder till deras död genom inaktivitet, frågan är bara om det är att klassa som ett beslut att ta sitt eget liv, då sådant kräver ett medvetande och förstående som de flesta djur saknar.

En del tar upp skorpioner som exempel, då dessa sticker sig själva till döds om de hotas av eld. Det är dock inte pga ett medvetet beslut utan är en följd av muskelkontraktioner pga hettan.....

Vad gäller människor och självmord vid psykisk ohälsa så är problemet att det inte kan visas på kvarlever om det skulle ha varit så, och innan det finns nedskrivna källor. Defintionen på förhistorisk tid är tiden innan skriftliga källor existerar, och de äldsta skrivna texter är bara sisådär 5000 år gamla.
Om det fanns psykisk ohälsa och självmord innan dess är omöjligt att säga, då sådant skulle vara väldigt svårt att visa med grottmålningar....

Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Inlägget ovanför har rätt. Under tiden då människor var nomader så följde de gamla med stammen på vandringarna, fram till en dag då de ska vandra över en stor flod eller över ett högt berg. Då stannar den gamle kvar, medan de andra fortsätter. Kanske efter ett sista farväl. På liknande sätt torde ha skett för andra som var sjuka, svaga, osv.
Hmm, fast då kan man diskutera om det verkligen stämmer in på vad TS efterfrågar.

Dessa du beskriver begår inte självmord pga psykisk ohälsa utan av rationella skäl för att öka efterlevandes chanser.
Vilket på sätt och vis egentligen inte är mycket annorlunda från andra sätt där man offrar sitt eget liv för att skydda sin avkomma.
Något som förekommer även inom djurriket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in