Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2025-11-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradHjalmar
Har möjlighet att få en lägenhet i ett av de kända blå husen, Hagalundsgatan 29.
Undrar hur det i själva verket känns att bo i området, om det är otryggt att gå runt ensam på kvällen och så vidare.
Bör på Gärdet nu och har tidigare bott på Södermalm. Under min tid där hade vi ett par stycken sprängningar och skjutningar inom ett år, så det känns som att denna problematik är nästan ofrånkomlig, vare sig man bor i innerstaden eller Hagalund.

Det som har tilltalat mig hittills är faktan att: huset ligger ett stenkast från pendeltåget som tar en till Odenplan på 2 min, ännu närmare en busshållplats med regelbundna avgångar mot innerstaden, att tunnelbanan skall öppna 300 m bort från huset år 2028, samt områdets närhet till innerstaden och Råsunda.

Kan det verkligen vara så farligt som vissa på nätet målar upp det? Vet att folk på allehanda forum har en benägenhet att överdriva rätt mycket. Hagalund känns ändå som ett område med stor potential som lär gentrifieras och påverkas väl av allt det nya som är på gång

Ja Blåkulla är ett "sådärområde i Hagalund men som inte är så illa som många säger då de ger en ensidig bild. Jobbar man om dagarna så har man ju inte mycket kontakt med det som kunde vara bättre. Men det är ju lite skräpigt från och till och slitet här och var men det finns en fin park bakom husen mot Solna Centrum till som är populär picknickpark.

Får du bra grannar så är det ju ok, men om inte så kan det ju bli jobbigt. Det är ju många invandrare och de har en annan inställning till detta med ljudlighet. Som sagt, kriminaliteten finns ju men syns ju vanligen inte och yttrar sig inte som otrygghet på det sättet du nämner. Så att vara orolig för att bli rånad om man är ute och promenerar på kvällen behöver man inte vara. Vad gäller det så är det som att bo varsomhelst.

Det ser värre ut än vad det är vilket även gäller dess rykte. Ett rykte som baseras på händelser över längre tid, samt de fula husen.
Citera
2025-11-23, 22:02
Medlem
Tack! Det verkar alltså vara lite som jag har misstänkt, alltså ej farligt att bo där alls, men området är förstås inte perfekt.
Till och med om Götgatan på Söder där jag bodde i ett par år skrivs det hemska saker här på flashback, men jag upplevde aldrig något konstigt eller obehagligt där. Finns väl bra saker och problem var man än bor.
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ja Blåkulla är ett "sådärområde i Hagalund men som inte är så illa som många säger då de ger en ensidig bild. Jobbar man om dagarna så har man ju inte mycket kontakt med det som kunde vara bättre. Men det är ju lite skräpigt från och till och slitet här och var men det finns en fin park bakom husen mot Solna Centrum till som är populär picknickpark.

Får du bra grannar så är det ju ok, men om inte så kan det ju bli jobbigt. Det är ju många invandrare och de har en annan inställning till detta med ljudlighet. Som sagt, kriminaliteten finns ju men syns ju vanligen inte och yttrar sig inte som otrygghet på det sättet du nämner. Så att vara orolig för att bli rånad om man är ute och promenerar på kvällen behöver man inte vara. Vad gäller det så är det som att bo varsomhelst.

Det ser värre ut än vad det är vilket även gäller dess rykte. Ett rykte som baseras på händelser över längre tid, samt de fula husen.
Citera
2025-11-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradHjalmar
Tack! Det verkar alltså vara lite som jag har misstänkt, alltså ej farligt att bo där alls, men området är förstås inte perfekt.
Till och med om Götgatan på Söder där jag bodde i ett par år skrivs det hemska saker här på flashback, men jag upplevde aldrig något konstigt eller obehagligt där. Finns väl bra saker och problem var man än bor.

Tog du lägenheten?

Varför flyttar man från Gärdet till Hagalund?
Citera
2025-11-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Tog du lägenheten?

Varför flyttar man från Gärdet till Hagalund?

Hej! Jo, det hade sökt några med fler ködagar än jag så hamnade på plats 2 för tre olika lägenheter i huset. Får se vad som händer.

Flytta måste jag göra då min nuvarande är en studentlägenhet. Bott i innerstaden oavbrutet i 8 år, så detta lär bli smärtsamt. Men vad skall man göra? 🤷🫡🫡 hellre Hagalund än att hamna i Farsta Strand eller Hässelby tycker jag ändå.
Senast redigerad av KonradHjalmar 2025-11-24 kl. 14:59.
Citera
2025-11-24, 16:30
Medlem
DenverAirports avatar
De håller på att bygga en tunnelbanestation där i några år till så en del öväsen får man anta.
Citera
2025-11-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
De håller på att bygga en tunnelbanestation där i några år till så en del öväsen får man anta.

Njaaa, nu är det lugnt, tunnlarna är faktiskt färdigsprängda sedan en tid tillbaka, nu pågår inredning, spårläggning och så vidare. Om 2 år öppnar stationen! 😎
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in