2014-11-08, 09:48
Medlem
Hej!

Jag har funderat på om det finns något sätt att beteckna fenomenet när vetenskapliga begrepp används helt utanför sitt sammanhang. Ofta av personer som inte förstår ordens egentliga betydelse. Mina exempel handlar oftast om naturvetenskapliga termer som används tokigt.

Exempelvis används inom healing ofta ordet "energi" på ett väldigt vagt sätt. En annan klassiker är "frekvens" som dyker upp bland häxor och kristaller.

På senare tid har man snappat upp begreppet "olinjär" inom både konst och humaniora. Ofta hade "slumpartad" eller "kaotisk" varit mera riktigt.

Som sagt, finns förslag på något sammanfattande sätt att mer specifikt beskriva fenomenet? Jag har fått förslag på sråklig våldtäkt, men det är både överdrivet och vagt, tycker jag...
Citera
2014-11-08, 10:24
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
... Jag har funderat på om det finns något sätt att beteckna fenomenet när vetenskapliga begrepp används helt utanför sitt sammanhang. Ofta av personer som inte förstår ordens egentliga betydelse. Mina exempel handlar oftast om naturvetenskapliga termer som används tokigt.

Exempelvis används inom healing ofta ordet "energi" på ett väldigt vagt sätt. En annan klassiker är "frekvens" som dyker upp bland häxor och kristaller.

På senare tid har man snappat upp begreppet "olinjär" inom både konst och humaniora. Ofta hade "slumpartad" eller "kaotisk" varit mera riktigt. ...
Talaren skruvar upp märkvärdighetskoefficienten. Talaren klär sig i lånta fjädrar.¹ Språkliga skrytfenor (efter bilmode ca 1955). Språkliga påfågelfjädrar.

Lika väl som lånord från främmande språk ofta förväntas ha statushöjande effekt, kan lånord från andra domäner med hög status förväntas ha statushöjande effekt.

De olika exemplen förekommer mer eller mindre i allmänspråket. Termen »frekvens« ‘grad av vanlighet’ är väldefinierad, om man anser att tiden är väldefinierad.

Termen »energi« har varit hyggligt väldefinierad, men nu har vetenskapen gått batik- och kristallhäxor till mötes genom att kalla en expansionsdrivande företeelse för »mörk energi«. Inte heller är ordbokens definition av klassisk energi särskilt kristallklar: en företeelse med vissa effekter.

Termen »linjär« är logiskt väldefinierad när én beroende variabel varierar linjärt med én oberoende variabel. Efter regeln att inga träd växer upp i himlen finns det förstås inga obegränsat linjära förlopp. Olinjära förlopp är regeln, inte undantag.

¹ Fotnot: Povel Ramel i sången Trubaduren (Eller Käleken Ti Männsliheten, Åmma Säjer)
Pressen blandar sina groggar uppå onda ting och goda
Och dom onda e’ som whiskey och dom goda e’ som soda
Men med tusen lånta fjädrar, våran språkdräkt e’ uppblannad
Man går hem och slår i lexikon, först sen blir man förbannad
Senast redigerad av egon2b 2014-11-08 kl. 11:09.
Citera
2014-11-08, 11:26
Medlem
Q.E.D.s avatar
Att låna vetenskapliga termer till vardagsspråk är oskyldigt och harmlöst.
Man får säga "jag håller mig under radarn" utan att behöva vara radaroperatör. Man kan ropa "eureka" när man hittat sina glasögon utan att ha doktorerat på Archimedes.

Men om man gör vetenskaplighetsanspråk på sådana ordval hamnar vi då i något som heter "pseudovetenskap", båg, doktor-slagryta, eller professor-cuckoo. "Patafysik" är också en påhittad lära om dom inbillade lösningarnas vetenskap.

Vetenskapsmän har genom tiderna skojat friskt med bågkramarna bl.a. med Fatilarkalkyl, en disputationsparodi som har blivit kult. Sokalaffären är ett annat exempel på bluff, iscensatt av fysikern Alan Sokal. Gish Gallop är en teknik som används i termer "if you can´t convince them, confuse them"

Här måste man också nämna Luce Irigaray, fransk/belgisk feministisk filosof som på allvar hävdade att formeln E=mc^2 är sexistisk.

Sådana situationer kan också sorteras under Dunning–Kruger-effekten (en kognitiv bias) som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent.
Citera
2014-11-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.E.D.

Men om man gör vetenskaplighetsanspråk på sådana ordval hamnar vi då i något som heter "pseudovetenskap", båg, doktor-slagryta, eller professor-cuckoo. "Patafysik" är också en påhittad lära om dom inbillade lösningarnas vetenskap.

Det är precis det här jag söker ett mera allmänt namn på. Ytterligare ett paradexempel är metafysik som handlar om något helt annat än det man kunde tro.

Pseudovetenskaplig är en bra början.. Tack för visat intresse så här långt!
Citera
2014-11-08, 13:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
... Ytterligare ett paradexempel är metafysik som handlar om något helt annat än det man kunde tro. ...
Vad skulle man kunna tro? Att metafysik är vidlyftig spekulation om tillvarons väsen och yttersta grunder?

Från början myntades termen »metafysik« av Aristoteles om det som var insorterat efter (bortom) fysiken i en viss upptecknad världsbild.
Citera
2014-11-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Termen »linjär« är logiskt väldefinierad när én beroende variabel varierar linjärt med én oberoende variabel. Efter regeln att inga träd växer upp i himlen finns det förstås inga obegränsat linjära förlopp. Olinjära förlopp är regeln, inte undantag.
Ett begränsat linjärt förlopp är inte olinjärt, bara begränsat.

I övrigt sägs det väl att universums expansion är linjärt? Efter 14+ miljarder år vet jag väl inte riktigt om man bestämt kan hävda att det förloppet inte är obegränsat
Citera
2014-11-08, 14:45
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Vad skulle man kunna tro? Att metafysik är vidlyftig spekulation om tillvarons väsen och yttersta grunder?

Från början myntades termen »metafysik« av Aristoteles om det som var insorterat efter (bortom) fysiken i en viss upptecknad världsbild.

Jag tror att TS med metafysik menar dom av New Age kidnappade lösa termerna som så klart påstås ha metafysisk tillhörighet. Exempelvis "balanserad energi", "avstämd", "justerad karma", "friställd blockering". Dessa ingår i kategorin Hoax.

Annars handlar den riktiga metafysiken om verkligheten i form av dualism och materialism och dess natur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in