2014-11-06, 20:57
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Min hund använder den till att peta bort saker från ögat.
Du tror inte att din hund skulle ha använt sitt ben/tass på samma sätt även om den inte skulle ha haft ngn sporre?
Citera
2014-11-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Du tror inte att din hund skulle ha använt sitt ben/tass på samma sätt även om den inte skulle ha haft ngn sporre?

Ben/tass kanske är smutsig då den har mycket kontakt med marken?
Citera
2014-11-06, 21:08
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Ben/tass kanske är smutsig då den har mycket kontakt med marken?
jag menar att om du skule ta bort hundens sporrar så skulle hunden gnugga klia heller ta bort smuts som du säger att den gör precis på samma sätt oavsett om den har sporrar heller inte. Alltså har det inte att göra med att han har sporrar.
Citera
2014-11-06, 22:04
Medlem
Zanizailas avatar
Armbågen?! O_o
Om din hund har en "nagel" vid armbågen så är det veterinären nästa.

Armbågen är där uppe: http://www.piaskennel.com/anatomi.jpg
Du menar handleden.

Och det är helt enkelt en rudimentär klo, andra rovdjur, som björnar, har alla fem klor, medan vissa andra, som hunddjur, kattdjur, hyenor med flera bara använder fyra, och "tummen" är rudimentär.

Olika djur har olika antal tår/fingrar. Hamstrar och råttor har fem baktår, marsvin har bara tre. De flesta fåglar har fyra tår, vissa har tre, strutsen bara två.
Citera
2014-11-06, 22:19
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Nja det tror jag inte. Extraklon är samma sak som din egen tumme.

Åh nej, inte alls. Tummen är den delen av handen som gjort oss mest framgångsrika. Sporren gör ingenting.
Citera
2014-11-06, 23:48
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Åh nej, inte alls. Tummen är den delen av handen som gjort oss mest framgångsrika. Sporren gör ingenting.

Suck. Jag antar att du inte är särskilt bildad inom systematik?

Googla lite på killen som pryder vår svenska hundrakronorssedel så kanske du lär dig något.
Citera
2014-11-06, 23:55
Medlem
Sporre är inte ovanlig spetsar kan ha den, tyvärr är operationen inte så enkel som den låter.Jag förlorade nästan min vid en sådan enkel" op
Citera
2014-11-07, 00:53
Medlem
SmokeOns avatar
Hah, påminner lite om den här tråden! (FB) Vad hade T-rex för nytta av sin baktå?
Citera
2014-11-07, 05:44
Medlem
Jag trodde det var för att få bättre grepp om bytesdjur?
Citera
2014-11-07, 09:19
Medlem
Europes avatar
Alla landlevande ryggradsdjur har utvecklats från benfiskar och de fyra extremiteterna har alltså samma ursprung. Jag tänker inte gå djupare in i evolutionens mekanismer, men väldigt kort så har de lett till olika former, storlekar och i vissa fall återbildningar av de fem digitalerna i slutänden av extremiteterna som redan fanns hos de fiskar som började röra sig på land. Det som tas upp i tråden är alltså den femte digitalen i framfötterna som har bakåtbildas och hos oss utgörs av tummen. Den femte digitalen i bakbenen (som hos oss utgörs av stortån) syns inte på en del hundraser, medan hos andra syns den som en sporre (har jag för mig, då jag inte orkar kontrollera det just nu - det borde dock vara lätt att googla fram). Hos en del djur har de flesta digitalerna återbildats (hos t.ex. ormar och benlösa ödlor hela extremiteterna, givetvis). Hos t.ex. hästar har den första och femte digitalen återbildats helt, medan den andra och fjärde har återbildats så mycket att de är fastväxta mot skenbenet och inte syns utanpå. Det hästen springer på, hovarna, är kort sagt endast den mittersta digitalen, d.v.s. om vi vore som hästar, så skulle vi alltså springa på alla fyra på endast långfingrarnas spetsar och spetsen på den mittersta tån på foten.

När vi nu diskuterar extremiteter, så tar jag även upp ett vanligt missförstånd: många verkar ha fått för sig att många däggdjur och inte minst fåglar skulle ha "bakåtvända knän". Vad de tänker på är hälen, som hos många djur inte rör marken (som hos apor som vi själva, björnar och en del andra undantag bland t.ex. däggdjuren). Dessa djur har (då vi fortfarande delar samma ursprungliga uppbyggnad på grund av vår relativt nära släktskap) knän som är framåt, men hos många däggdjur och fåglar är lårbenet så pass kort, samt inte sällan är det på grund av päls och fjädrar svår att se den när den ligger nära buken, men om man skulle känna efter, så skulle man likväl känna låret och knät.

Edit: Även om extremiteterna hos olika landlevande ryggradsdjur skiljer sig en del till utseendet, så är de ändå inte så olika, vilket är enklast att se när man studerar deras skelett. På rak arm skulle jag nog påstå att de största skillnanderna hos dessa djurs skelett finns i kraniet och bäckenet.
Senast redigerad av Europe 2014-11-07 kl. 09:31.
Citera
2014-11-07, 14:45
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Suck. Jag antar att du inte är särskilt bildad inom systematik?

Googla lite på killen som pryder vår svenska hundrakronorssedel så kanske du lär dig något.

Nu får du allt utveckla om du ska ha översittarattityd.

Vad har Carl von Linné med detta att göra, och vad fan är det du motsätter dig? Att sporren saknar funktion idag? Att vi blev framgångsrika tack vare tummen?

Jag antar att du inte är särskilt bildad över huvud taget.
Citera
2014-11-07, 18:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jo, så är det. Anatomiskt sett är hundens sporre och vårt tumme samma kroppsdel. Sedan har de utvecklats i helt olika riktningar.

Vi har också onödiga kroppsdelar, som är nästan tillbakautvecklade. Vi bär till exempel kring på en helt onödig del av tarmsystemet, blindtarmen. Den är en viktig del av matsmältningen för vissa djur, hos oss är den bara till besvär. Vi har också en rest av en svans, i vår svanskota.

Däggdjuren är uppbyggda av samma "byggstenar", men de har olika form och storlek. Giraffen har, trots sin långa hals, lika många halskotor som vi, sju stycken. Jämför vår hand med en hund och en fladdermus. Hunden går på det som motsvarar våra fingertoppar. Fladdermusens vingar hålls ut av det som motsvarar vår fingrar. Långfingret är längre än själva kroppen.

Vissa valar har fortfarande rudimentära bakben. De är helt inbäddade i kroppen och syns inte utanpå, men det finns ändå några oanvändbara skelettdelar.

Vi har också mycket gemensamt med andra ryggradsdjur. De skelettdelar som utgör vårt komplicerade inneröra återfinns hos ormarna. Men ormar kan inte höra, de har inga öron. Hos dem är de här delarna käkleden, den mekanism som gör att en orm kan öppna sin mun så att de kan svälja bytesdjur som är mycket större än ormens huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in