2014-11-05, 18:35
Medlem
Eniloracxs avatar
Om bägge föräldrar byter kön, har då "original"-mamman eller könsbytes-mamman mest rätt till barnet?
Citera
2014-11-05, 18:51
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eniloracx
Om bägge föräldrar byter kön, har då "original"-mamman eller könsbytes-mamman mest rätt till barnet?

Det finns ju ett fall idag i tidningen som handlar om just det är. En kvinna som fött barn har bytt kön och blivit kvinna och nu bråkar Skatteverket om vad personen ska registreras som. Nu är personen far till barnet.
Citera
2014-11-05, 18:58
Medlem
ulexs avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2539322-mamma-far-bli-pappa-efter-konsbyte

Mot den bakgrunden bör rimligtvis även en nybliven kvinna kunna bli mamma rent juridiskt..

Vidrigt är det i vart fall.
Citera
2014-11-05, 19:17
Medlem
Citat:

barnet har enligt lag rätt till sina båda föräldrar. Lagen bryr sig inte om kön när det kommer till vårdnad.

"2 § Ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller 18 år. "
Citera
2014-11-05, 19:21
Medlem
Eniloracxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Det finns ju ett fall idag i tidningen som handlar om just det är. En kvinna som fött barn har bytt kön och blivit kvinna och nu bråkar Skatteverket om vad personen ska registreras som. Nu är personen far till barnet.

Det var just på grund av den artikeln som tanken kom till.
Citera
2014-11-05, 19:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Du förutsätter att föräldrarna har en "rätt", vilket inte stämmer. Det är barnet som har "rätten" att få den mest lämpliga livssituationen. Visserligen finns det en benägenhet i samhället att döma vårdnadstvister till kvinnans förmån, men utslaget ska egentligen inte på något sätt ta hänsyn till vilket kön föräldrarna har. Det ska handla om lämplighet. I vissa fall kan båda föräldrarna ses som olämpliga, varvid barnet placeras.
Citera
2014-11-05, 22:25
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
barnet har enligt lag rätt till sina båda föräldrar. Lagen bryr sig inte om kön när det kommer till vårdnad.

"2 § Ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller 18 år. "
Orkar inte kolla upp vilken§/ vilka§§ det är nu, men i början av FB konstateras ju att; är föräldrarna gifta presumeras mannen vara far till barnen.
Hur tacklar man denna situation, om föräldrarna inte är gifta och båda byter kön, måste då den nyblivna fadern (fd. mamman) på något vis bekräfta sitt föräldraskap?
Citera
2014-11-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Orkar inte kolla upp vilken§/ vilka§§ det är nu, men i början av FB konstateras ju att; är föräldrarna gifta presumeras mannen vara far till barnen.
Hur tacklar man denna situation, om föräldrarna inte är gifta och båda byter kön, måste då den nyblivna fadern (fd. mamman) på något vis bekräfta sitt föräldraskap?
Fd. mamman har ju redan bekräftat sitt föräldraskap genom födseln så att säga, så det har jag svårt att tro. Man behöver inte bekräfta flera gånger.
Könsbytet innebär ju inte att personen byts ut.
Citera
2014-11-05, 23:00
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Fd. mamman har ju redan bekräftat sitt föräldraskap genom födseln så att säga, så det har jag svårt att tro. Man behöver inte bekräfta flera gånger.
Könsbytet innebär ju inte att personen byts ut.
Men i lagtexten görs ju en skillnad mellan moder och fader, och vid ett könsbyte upphör ju modern att vara kvinna och mamma och blir i stället man och pappa. Och om den nyblivna pappan inte var gift vid barnens fördelse finns det ju ingen presumption om faderskap.

Jag kanske snurrar till det för mig nu, men för mig blir det ju en (i vart fall i legalt avseende) ny person, med nytt personnr, nytt namn.
Således blir det i mina ögon en liknande situation som om en tidigare okänd fader skulle dyka upp ur det blå och tillkännage sig som fader för ett barn
Citera
2014-11-05, 23:10
Medlem
Citat:
Men i lagtexten görs ju en skillnad mellan moder och fader, och vid ett könsbyte upphör ju modern att vara kvinna och mamma och blir i stället man och pappa. Och om den nyblivna pappan inte var gift vid barnens fördelse finns det ju ingen presumption om faderskap.

Jag kanske snurrar till det för mig nu, men för mig blir det ju en (i vart fall i legalt avseende) ny person, med nytt personnr, nytt namn.
Således blir det i mina ögon en liknande situation som om en tidigare okänd fader skulle dyka upp ur det blå och tillkännage sig som fader för ett barn
Könsbytet måste ju förutsättas att ske efter födseln :-)

Nej, det blir inte en ny person.
Tänk dig att personen har villkorligt straff, det försvinner inte.

Det hela är ganska enkelt egentligen, det är det biologiska faderskapet som prövas. Alltså det kön som föräldern råkade ha vid befruktningstillfället.
Citera
2014-11-06, 00:21
Medlem
wh0res avatar
Citat:

Ingen har mest rätt till barnet. Din tanke bygger på felaktiga fördomar om hur vårdnaden fördelas mellan föräldrar.
Föräldrar har aldrig rätt till ett barn.
Barn har däremot rätt till föräldrar, eller snarare vårdnadshavare som tar hand om dem.

Vårdnaden avgörs med hänsyn till barnets bästa, inte till föräldrarnas bästa. En förälder har därför aldrig "rätt" till ett barn.

Förälderns kön är för övrigt ovidkommande, vilket flertalet förmodligen poängterat innan mig. Men båda har exakt samma "rätt till barnet" juridiskt sett. Även om det inte är någon av dem som har rätt till barnet, det är nämligen barnet som har rätt till föräldrarna, föräldrarna har inte rätt till någonting.
Citera
2014-11-06, 07:19
Medlem
Citat:

nej. Det är just här folkbokföringen är stelbent. Det är konstaterat en gång. Att sedan personen får förändrad slutsiffra i personnummret påverkar inte om du är biologisk förälder till barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in