Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-04, 23:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Jag har läst information som bekräftar det du säger om Colorado och även information som säger en annan sak, dvs en ökning av missbruk hos tonåringar och vuxna, två indirekta dödsfall(en som tog livet av sig och en som skjöt ihjäl sin fru efter att ha käkat 6ggr dosen), en ökning av trafikolyckor.

"Faktan" varierar beroende på vad man läser för information, medier med starka kopplingar till legaliseringsrörelsen(e.x The huffington post) kommer ju självklart hävda att saker blivit bättre.

Andra medier som är emot hävdar det omvända, att konsekvenserna blivit större.
Så lär det ju bli, man öppnar ju en fri marknad vitt och brett. Sug på en klubba medans du dricker en en öl och röker en joint. Allt med cannabinoler i. Det vore som vi skulle ha tyska priser och all sprit i affärerna här på 70-talet. Folk hade nog supit ihjäl sig. Jag är en fan av systembolaget än idag även om jag tycker att vi kunde få goda mellanöl i affärerna. När jag kört bil och ätit ute så blev det en spendrups krona ofta. Tycker det var , kanske det är, finns inte på bolaget tror jag, en förbannat god öl, perfekt till svensk husman där öl är föredragen dryck.
Citera
2014-11-04, 23:49
  #14
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Så lär det ju bli, man öppnar ju en fri marknad vitt och brett. Sug på en klubba medans du dricker en en öl och röker en joint. Allt med cannabinoler i. Det vore som vi skulle ha tyska priser och all sprit i affärerna här på 70-talet. Folk hade nog supit ihjäl sig. Jag är en fan av systembolaget än idag även om jag tycker att vi kunde få goda mellanöl i affärerna. När jag kört bil och ätit ute så blev det en spendrups krona ofta. Tycker det var , kanske det är, finns inte på bolaget tror jag, en förbannat god öl, perfekt till svensk husman där öl är föredragen dryck.

Ja precis det är därför det bör vara statligt reglerat istället, självklart till humana priser.
Vi svenskar var ju nära på att gå under som folk och nation ett tag där när det söps som mest runt förra sekelskiftet, var ju bara en liten marginal att alkohol inte förbjöds i Sverige i folkomröstningen 1922 där 49% av befolkningen röstade för ett alkoholförbud och 51% emot.
Citera
2014-11-05, 10:00
  #15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Studera Kaliforniens omröstning, varför röstar folk som de gör?

Anledningen till att det inte blev legaliserat i Kalifornien var att odlarna ville odla cannabis utan att betala skatt. Så folket röstade ner omröstningen för att jävlas mot egoistiska vinstintressen.

Om du hållit dig ajour med omständigheterna så ser du att Oregon röstat för en legalisering för cannabis inatt, så alla västkustdelstater förrutom Kalifornien har legaliserat.
Citera
2014-11-05, 13:12
  #16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen till att det inte blev legaliserat i Kalifornien var att odlarna ville odla cannabis utan att betala skatt. Så folket röstade ner omröstningen för att jävlas mot egoistiska vinstintressen.

Om du hållit dig ajour med omständigheterna så ser du att Oregon röstat för en legalisering för cannabis inatt, så alla västkustdelstater förrutom Kalifornien har legaliserat.
Det gjorde mycket då Arnold, avkriminalisera cannabis inför det valet.
Vilket gjorde att en del inte alls lika motiverade att gå och rösta.

Fann en del kritik fram till valet, på utformningen av Prop 19.
Kommer inte ihåg alls vad det var, men en så tokig skattetänk.
Så var det inte så konstigt att en del blir sura och inte vill rösta på Prop 19.
Citera
2014-11-05, 14:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Ja precis det är därför det bör vara statligt reglerat istället, självklart till humana priser.
Vi svenskar var ju nära på att gå under som folk och nation ett tag där när det söps som mest runt förra sekelskiftet, var ju bara en liten marginal att alkohol inte förbjöds i Sverige i folkomröstningen 1922 där 49% av befolkningen röstade för ett alkoholförbud och 51% emot.

Men då ska du avlöna byråkrater till förbannelse. Jag menar, om jag var ledare och inte tänkte på hur saker blir utan bara kör på så skulle du få se en yxa som svingar, massarbetslösheten skulle komma inom några veckor då de flesta får kicken, som det är idag driver man ju bara nyliberalernas agenda.
Jag såg vad grossisten tar för min sömntabletter, de tar 14kr, apoteket, 49kr.
Bakom disken står en människa som gått flera år på högskolan men ändå normalt inte verkar ha mer kunskap än mig, undantag finns och naturligtvis kan de massor jag inte har en aning om, men, det är inte intressant i sammanhanget. Det är en väldigt dyr kassörska. Onödiga kunskaper. Naturligtvis sker ju samma med CB, massor av folk som ska ha lön och ingen är intresserad av att betala dem. Jag vill inte att stat, företag eller organiserad brottslighet ska vara de som styr marknaden. Det håller på att gå överstyr i de stater i US som legaliserat nu. Frågan är verkligt svår när vi har de system som vi har nu men man behöver inte ta för stora kliv i frågan för snabbt. Sänkta straff, låta en mindre mängd vara ett röd-gubbe-brott, avkriminalisera innehav i kroppen, tillåta medicinsk användning, vi börjar så och ser sen var vi hamnar.

Dagens politik skapar organiserad brottslighet, den förbjuder individen att använda en substans som kan vara bra för sjuktillståndet denne lider av, den gör så många får en kriminell stämpel. Den berömda inkörsportsteorin stämmer också bättre när det är som idag, framförallt så bladar folk CS med cannabis, och CS som kommer i en påse hos Nisse Pundare...Det har aldrig lockat mig direkt.
Citera
2014-11-05, 14:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen till att det inte blev legaliserat i Kalifornien var att odlarna ville odla cannabis utan att betala skatt. Så folket röstade ner omröstningen för att jävlas mot egoistiska vinstintressen.
Ja, precis. Man såg det som att staten skulle ta ut än mer skatt, och Kalifornien har usla finanser och höga skatter.

Citat:
Om du hållit dig ajour med omständigheterna så ser du att Oregon röstat för en legalisering för cannabis inatt, så alla västkustdelstater förrutom Kalifornien har legaliserat.
Ja, nu kan de ju inte göra det egentligen,. det är ju Obama som givit order till DEA. Samma sak här, EU kan ge Sverige order, eller låta oss vara. Sen kommer nog alla att legalisera just pga girighet, staterna måste få in skatter, sen tänker ju folk "frihetstankar" överlag i US, det är så man marknadsför där, Frihet!
Man ändrar ju egentligen bara vem som jagar en, skattemyndigheterna brukar vara mer effektiva än annan ordningsmakt.
Citera
2014-11-05, 15:28
  #19
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen till att det inte blev legaliserat i Kalifornien var att odlarna ville odla cannabis utan att betala skatt. Så folket röstade ner omröstningen för att jävlas mot egoistiska vinstintressen.

Om du hållit dig ajour med omständigheterna så ser du att Oregon röstat för en legalisering för cannabis inatt, så alla västkustdelstater förrutom Kalifornien har legaliserat.

Att förslaget i Kalifornien blev nedröstat handlade om betydligt mer än "odlarna ville odla cannabis utan att betala skatt". Primärt omfattade förslaget en rad försämringar, det innehöll bland annat klausuler som avsåg förbjuda konsumtion på allmän plats och framför minderåriga - vilket mer eller mindre fick den medicinska rörelsen att gå i taket och rösta emot.

Det verkar gå väldigt snabbt i USA nu,
Citera
2014-11-05, 16:40
  #20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMG2suns
Precis dom som röstade ner förslaget i Kalifornien var politiker, moralpanikare, poliser och langare. Det är en ohelig allians på alla sätt vis det.

Förbudspolitik fungerar inte så enkelt är det ju och lär man sig inget av alkoholförbudet så är man lite av en idiot. Förbudet är det som har skapat organiserad brottslighet så det är nog tämligen logiskt att tro att en legalisering innebär att man drar undan mattan totalt för just den organiserade brottsligheten.
Det är ju bara sinnessjukt när polisen i detta landet har en större budet till offerlösa narkotikabrott än till våldsbrott, då har man prioriterat bort sig totalt verkligen.
Du ger ett väldigt anti-intellektuellt intryck ts då din grundhet i frågan är absurd.
Nja, dessa röstar ju alltid nej.
Det vi pratar om, att det var ett värdelöst utformat Prop 19.
Och tom de som ville ha cannabis legaliserat, inte kunde ställa sig bakom prop 19.

Sen en stor påverkan också att Arnold avkriminaliserade upp till 28g.
Strax före prop 19, som gjorde att en del tyckte att det inte längre var så viktigt att gå och rösta.

Lite ironi att de som var först ut, med medicinsk marijuana inte hän har legaliserat.
Citera
2014-11-05, 17:25
  #21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMG2suns
Jojo men argumentet från ts var ju att nedröstningen skulle betyda något vilket den inte gör när man ser vilka som röstade ner förslaget. Om folk som är för cannabis röster ner förslaget så borde man kunna tänka ett steg längre.
På vad undrar jag?

Sen det som vi diskuterade där, var allt om just Prop 19 och varför den inte gick igenom.
Vilket är de orsaker som vi räknat upp, som dåligt utformad Prop och Arnolds avkriminalisering.
Citera
2014-11-05, 18:00
  #22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMG2suns
Haha ja precis, var ser du en motsats? Du har tappat mig nu för vi talar om samma sak. Jag tolkar ts som att han säger att nedröstningen betyder något och hade ett symboliskt värde i legaliseringsdebatten, vilket den inte har när även folk som är för cannabis röstar ner förslaget.
Tänkte fel där.

Symbolvärdet är väl, att folk röstar inte på legalisering av cannabis till vilket pris som helst.
Finner det lite lätt humoristiskt, att de tror att de skulle kunna vara helt utan skatt.
Samhällen bygger på skatt, och det skulle sticka i ögonen rejält om vissa slipper skatt.
Utan den minsta vettig anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback