Citat:
Ursprungligen postat av
Mikael861
Jag började läsa Teknisk Fysik & Elektroteknik den här höstterminen, och jag håller just nu på och kollar lite på vilka valbara kurser som jag ska välja i Årskurs 3 och framåt.
Och jag har märkt att just Årskurs 3 har en obligatorisk kurs, nämligen Mätteknik Och Felanalys.
Problemet är bara att jag är en praktnörd när det gäller matematik och fysik, och det finns precis en matte- och fysikkurs för den läsperioden, (Finita Elementmetoden För Mekanisk Analys samt Statistik Fysik Och Termodynamik) och jag är väldigt sugen på att välja även de kurserna.
Detta skulle i så fall innebära att jag har tre kurser under den läsperioden, och jag antar att alla kurserna förmodligen också är på en rätt intensiv nivå.
Skulle det här fungera, tror ni?
Och om det nu förmodligen inte skulle göra det, kan jag då kanske välja alla tre kurserna ändå och fokusera på två av dem, och låta det gå som det går med den tredje kursen?
Jag har funderat på den metoden, att liksom prioritera två av kurserna (och naturligtvis är då Mätteknik Och Felanalys en av dem) och sen jobba med den tredje kursen "när jag har tid över".
Eller vad händer om man failar en valbar kurs och aldrig gör klart den?
Tja, du kan alltid tenta av en kurs i efterhand så...
För övrigt, om du tycker att de andra kurserna låter intressanta och du känner att du kommer klara av det, så läs fler kurser. Från 3de året och framåt läste jag mer kurser än jag behövde och det var inte en mycket större börda. Har du väl klarat första 2 åren har du studievanan du behöver för att klara kurserna. Du kan som sagt alltid tenta av dem i efterhand om det blir för struligt under tentaveckorna.