Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Det finns en annan sak här som jag tycker är värd att konstatera. De här tidningarna har egentligen inte blivit mer vänsterextrema nu än vad de var för 5-10 år sedan. Men jag minns att jag även på den tiden blev precis lika irriterad på dessa tidningar och av samma anledningar som idag. Skillnaden var att då (innan de tog bort kommentarerna i första omgången) var de inte många i tidningarnas kommentarsfält som protesterade, majoriteten där var rent av förmodligen vänster som verkade sympatisera med tidningarna själva. Den kritik som fanns, fanns just på nätet och framförallt då på olika politiska bloggar.
Vad som har hänt nu ett antal år senare, i de fall som tidningarna vågar öppna kommentarerna igen (vilket förvånar mig mycket att de har gjort här) är att nu är Aftonbladets eget kommentarsfält smockfullt med människor som kritiserar dem, och inte sällan samma kritik som man ser här. Någonting har helt klart hänt med människors medvetenhet om medias lögner under de senaste 5 åren. Inte bara bland folk som sitter här och läser utan även ute bland vanligt folk och sådana som har tidningar som Aftonbladet som sina primära nyhetskällor.
F ö var en kommentar extra läsvärd. Det var den som kommenterade det anmärkningsvärda i att tidningarna har slutat kritisera varandra (i den mån de nu någonsin verkligen har gjort det). I en sund konkurrens skulle övriga tidningar skriva direkt om de upptäckte att någon annan tidning ljög och undanhöll sanningar. Här finns det inte minsta tillstymmelse till att kritisera sina "konkurrenter" utan alla msm-tidningar verkar tillhöra precis samma megafon (som i sin tur tillhör makten, eller om det är tvärtom).
Ny generation svenskar, som är vana vid internet och med det många informationskällor. Det gör det så klart enklare att genomskåda propaganda och indoktrineringsförsök.
Därav de senaste årens attacker mot näthatet, som man kallar det. Man vill återta kontrollen över informationsflödet. För utan sin indoktrineringskapacitet är svensk journalistik helt värdelös.
Dess enda syfte idag är att forma och kontrollera folket. Eller nja, de gör snarare det till sin uppgift, dessutom i välmening. De tror verkligen att de har svaren och att folket måste läras. Demokrati är för dem ett helt annat begrepp än det borde vara, vilket syns på hur de använder ordet.