2014-10-27, 08:29
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
När man var liten för 20 år sen satt var och varannan människa med en kvällstidning i handen.
Det enda stället som man ser detta fenom längre är på flygplan där det inte finns WIFI och människor i desperation köper en tidning som tidsfördriv.

Nu sitter alla med Metro, kollar mobilen osv.
Istället för att göra upplevelsen bättre för webbanvändarna som är deras sista hopp så kladdar dom ner sidan med så mycket reklam att man tröttnar och stänger ner sidan helt och hållet.

Att ingen kommit på något bättre sätt att tjäna pengar på än irriterande annonser och skitsnuttar innan videoklipp är förvånande år 2014.
Musikbranschen fick Spotify, iTunes etc men andra branscher står och stampar på samma ruta som under internets begynnelse, med epileptiska banners och totalt ointressant reklam för trosskydd när användaren är 50-årig gubbe.
Folk läser inte Metro heller, jag menar varför ska man läsa en tidning med gamla nyheter när man kan få färska nyheter på mobilen? Papperstidningen har ingen framtid och med tanke på att 70 % av aftonbladets intäkter kommer därifrån så kommer de få problem. Sedan så är det bara riktiga idioter som tror att svensk media gör någonting mer demokratiskt.
Citera
2014-10-27, 08:29
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Det finns en annan sak här som jag tycker är värd att konstatera. De här tidningarna har egentligen inte blivit mer vänsterextrema nu än vad de var för 5-10 år sedan. Men jag minns att jag även på den tiden blev precis lika irriterad på dessa tidningar och av samma anledningar som idag. Skillnaden var att då (innan de tog bort kommentarerna i första omgången) var de inte många i tidningarnas kommentarsfält som protesterade, majoriteten där var rent av förmodligen vänster som verkade sympatisera med tidningarna själva. Den kritik som fanns, fanns just på nätet och framförallt då på olika politiska bloggar.

Vad som har hänt nu ett antal år senare, i de fall som tidningarna vågar öppna kommentarerna igen (vilket förvånar mig mycket att de har gjort här) är att nu är Aftonbladets eget kommentarsfält smockfullt med människor som kritiserar dem, och inte sällan samma kritik som man ser här. Någonting har helt klart hänt med människors medvetenhet om medias lögner under de senaste 5 åren. Inte bara bland folk som sitter här och läser utan även ute bland vanligt folk och sådana som har tidningar som Aftonbladet som sina primära nyhetskällor. Tidigare var det vissa modiga bloggare och anonymt folk som framförde den här sortens åsikter. Nu är vanliga människor helt öppna med det.

F ö var en kommentar extra läsvärd. Det var den som kommenterade det anmärkningsvärda i att tidningarna har slutat kritisera varandra (i den mån de nu någonsin verkligen har gjort det). I en sund konkurrens skulle övriga tidningar skriva direkt om de upptäckte att någon annan tidning ljög och undanhöll sanningar. Här finns det inte minsta tillstymmelse till att kritisera sina "konkurrenter" utan alla msm-tidningar verkar tillhöra precis samma megafon (som i sin tur tillhör makten, eller om det är tvärtom).

När momentum svänger händer dessutom ofta ett par saker till. Eftersom människor tenderar att följa flocken så kommer ännu fler byta sida när flocken byter riktning bara för att följa alla andra. Medgångsmänniskorna kommer helt enkelt att byta sida. Notera att inte en enda person hittills ställer upp på tidningens sida så här långt. Inte en enda. Så blir det när flocken byter riktning. Ingen är beredd att ställa sig upp och försvara den gamla härskaren när makten byter sida. Vad vi ser är ett tronskifte. Både i åsikter och i maktstruktur. Jag tror att detta är något unikt. Vi får sitta på första parkett och se i realtid hur den gamla åsiktsmakten är på väg att falla omkull. Fram med popcornen nu, för bättre än så här blir inte underhållning.
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-10-27 kl. 08:46.
Citera
2014-10-27, 08:33
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letarriktning
Allt nytt sticker ut från mängden i början, annars är det i princip omöjligt att få uppmärksamhet. En nyhetskälla som rapporterar ensidigt kommer aldrig kunna konkurrera med en nyhetskälla som rapporterar mångsidigt i det långa loppet på en fri marknad.
jag lyssnade på p4 igår kväll där ett reportage visade precis motsatsen, tidningar som är nischade mot en viss målgrupp med ett stort särintresse vinner mark medans tidningarna med allsköns artiklar tappar läsare. Det var väl framförallt tabloider som riktade in sig på olika hobbys, såsom veteranbilar, stickning m.m. Men jag är helt övertygad om att det här går alldeles utmärkt att applicera på kvällstidningarna som idag tappar läsare till andra nyhetskällor så som FriaTider eller Samtiden.
Citera
2014-10-27, 08:35
Medlem
Der_Richters avatar
De kommer att få stöd. Det är ett hot som uttalas gentemot regering och riksdag, om man läser mellan raderna i vad som skrivs...

Svensk media är att jämföra med media i Nordkorea, men här är det ännu värre då de inte förstår det själva, då indoktrineringen är strukturell, via journalisthögskolor och andra ankdammar som sedan länge är under kontroll av regelrätta marxister och i vissa fall till och med stalinister.

De är verkligen övertygade om att samhället skulle urarta utan dem och att de påstått goda krafterna kan segra enbart tack vare dem. Idioter...

Men, deras inflytande över svensk politik och framförallt deras strukturella makt över svenskars tanke och därmed handling, gör att riksdag och regering sitter i knät på dem och kommer tvingas ge dem stöd.

Och med detta ökar inflytandet ytterligare för de som verkligen besitter makt över svensken. Och det är inte regering eller stat det...
Citera
2014-10-27, 08:41
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Det finns en annan sak här som jag tycker är värd att konstatera. De här tidningarna har egentligen inte blivit mer vänsterextrema nu än vad de var för 5-10 år sedan. Men jag minns att jag även på den tiden blev precis lika irriterad på dessa tidningar och av samma anledningar som idag. Skillnaden var att då (innan de tog bort kommentarerna i första omgången) var de inte många i tidningarnas kommentarsfält som protesterade, majoriteten där var rent av förmodligen vänster som verkade sympatisera med tidningarna själva. Den kritik som fanns, fanns just på nätet och framförallt då på olika politiska bloggar.

Vad som har hänt nu ett antal år senare, i de fall som tidningarna vågar öppna kommentarerna igen (vilket förvånar mig mycket att de har gjort här) är att nu är Aftonbladets eget kommentarsfält smockfullt med människor som kritiserar dem, och inte sällan samma kritik som man ser här. Någonting har helt klart hänt med människors medvetenhet om medias lögner under de senaste 5 åren. Inte bara bland folk som sitter här och läser utan även ute bland vanligt folk och sådana som har tidningar som Aftonbladet som sina primära nyhetskällor.

F ö var en kommentar extra läsvärd. Det var den som kommenterade det anmärkningsvärda i att tidningarna har slutat kritisera varandra (i den mån de nu någonsin verkligen har gjort det). I en sund konkurrens skulle övriga tidningar skriva direkt om de upptäckte att någon annan tidning ljög och undanhöll sanningar. Här finns det inte minsta tillstymmelse till att kritisera sina "konkurrenter" utan alla msm-tidningar verkar tillhöra precis samma megafon (som i sin tur tillhör makten, eller om det är tvärtom).

Ny generation svenskar, som är vana vid internet och med det många informationskällor. Det gör det så klart enklare att genomskåda propaganda och indoktrineringsförsök.

Därav de senaste årens attacker mot näthatet, som man kallar det. Man vill återta kontrollen över informationsflödet. För utan sin indoktrineringskapacitet är svensk journalistik helt värdelös.

Dess enda syfte idag är att forma och kontrollera folket. Eller nja, de gör snarare det till sin uppgift, dessutom i välmening. De tror verkligen att de har svaren och att folket måste läras. Demokrati är för dem ett helt annat begrepp än det borde vara, vilket syns på hur de använder ordet.
Citera
2014-10-27, 08:48
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
När man var liten för 20 år sen satt var och varannan människa med en kvällstidning i handen.
Det enda stället som man ser detta fenom längre är på flygplan där det inte finns WIFI och människor i desperation köper en tidning som tidsfördriv.

Nu sitter alla med Metro, kollar mobilen osv.
Istället för att göra upplevelsen bättre för webbanvändarna som är deras sista hopp så kladdar dom ner sidan med så mycket reklam att man tröttnar och stänger ner sidan helt och hållet.

Att ingen kommit på något bättre sätt att tjäna pengar på än irriterande annonser och skitsnuttar innan videoklipp är förvånande år 2014.
Musikbranschen fick Spotify, iTunes etc men andra branscher står och stampar på samma ruta som under internets begynnelse, med epileptiska banners och totalt ointressant reklam för trosskydd när användaren är 50-årig gubbe.
inte ens där kan de ta betalt, är nästan alltid gratis.
Citera
2014-10-27, 09:04
Medlem
Sedan när började de tillåta icke-godkända kommentarer igen?
Citera
2014-10-27, 09:10
Medlem
ok hmm tidiningen säljer inte. Alltså ingen vill ha produkten/tjänsten de säljer

Ska skoaffärer få stöd om de inte säljer skor?

Ska Hantverkaren som inte gör ett bra jobb få stöd så han kan fortsätta göra dåligt jobb?
Citera
2014-10-27, 09:47
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clglife
Ska Hantverkaren som inte gör ett bra jobb få stöd så han kan fortsätta göra dåligt jobb?

Optimalt så nej. Tyvärr så bygger vårt samhälle på att den grupp som skriker högst får bidrag. I det här fallet så är det en ohelig allians där tidningarna kan lova att skriva "snälla" artiklar bara politikerna ger dom lite mer bidrag. Så jag tror dessvärre det kommer att tillsättas någon statligt utredning som ska undersöka möjligheterna att fylla på trågen för "Demokratins skull".
Citera
2014-10-27, 10:00
Medlem
vitraevs avatar
De ska inte ha några pengar.
Våra skattepengar ska gå till flyktingar.
Allt annat är rasistiskt.
Citera
2014-10-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Optimalt så nej. Tyvärr så bygger vårt samhälle på att den grupp som skriker högst får bidrag. I det här fallet så är det en ohelig allians där tidningarna kan lova att skriva "snälla" artiklar bara politikerna ger dom lite mer bidrag. Så jag tror dessvärre det kommer att tillsättas någon statligt utredning som ska undersöka möjligheterna att fylla på trågen för "Demokratins skull".

Tyvärr tror jag också det. Om det sker så hoppas jag att det uppmärksammas ordentligt. Jag tror inte det finns många som inte ser mainstreammedias tydliga politiska agenda, och folk är inte dummare än att de inser att det är orimligt att statligt finansiera en sådan propagandamaskin. Om presstödet ökar kommer missnöjet där ute bara fortsätta gro. Till slut måste vi komma till en brytpunkt.
Citera
2014-10-27, 10:04
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Jadjävlar!
Kommentarerna är ju till huvuddel (95%) av meningen "rätt åt er" ni som driver en helt egen agenda.
Må ni journalister skörda er djävla draksådd osv, osv.

Det här är mycket sunda reaktioner emot maktens kreatur "journalisterna" som har under snart 30 år helt ogenerat ljugit, mörkat och förrått det svenska folket på riktig journalistik.
Maktens kreatur de svenska "journalisterna" har helt agerat enligt principerna som tillskrivs "Lilla Saltsjöbadsavtalet" och får nu ta konsekvenserna.
Ingen av de "stora" tidningarna idag är en infromationskälla att lyssna och lita på.

Kontentan är, INTE en djävla krona i stöd till dessa maktens kreatur. Kan de inte agera så folk har förtroende och får goda upplysningar och information så skall de dö sotdöden.
Helt enligt marknadskrafternas lagar.
En kass hantverkare får till sist inga nya uppdrag och så är det med våra stora tidningar. De har förverkat sitt förtroende under 30 år gentemot det svenska folket.

Varje "journalist" av dagens rådande kaliber som försvinner är en förstärkning av demokratin och dess åsiktsfrihet.

Underbara kommentarer på den där artikeln i AB. Snacka om att hugga i sten med den där djävla artikeln. Makalöst att kommentatorsfältet fortfarande syns. Censuren som alltid finns och agerar, har den tagit fika?
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-10-27 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in