2014-10-26, 00:53
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med denna uppgift!?
Jag ska sätta dessa funktioner lika med varandra med vet inte hur man räknar ut det!!

Graferna till funktionerna y = sin x och y = sin (x + pi/4 ) skär varandra två
gånger i intervallet 0 < x < 2pi. Dessa båda skärningspunkter bildar tillsammans
med punkten (3,5 , 0,5) en triangel. Beräkna denna triangels omkrets.
Citera
2014-10-26, 02:02
Medlem
Skärningspunkterna mellan y = sin x och y = sin (x + pi/4) infaller då

sin x = sin (x + pi/4)

Antingen är x = x + pi/4+2pi*n eller pi-x=x + pi/4+2pi*n. Det första alternativet leder till en motsägelse. Det andra alternativet ger lösningarna

x=3pi/8-pi*n

I intervallet 0<x<2pi blir lösningarna x=3pi/8 och x=11pi/8. Skärningspunkterna är

(3pi/8, sin(3pi/8)) och (11pi/8, sin(11pi/8))

Du kan nu använda Pythagoras sats för att beräkna avstånden mellan punkterna och sedan addera dem för att få omkretsen.
Citera
2014-10-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Skärningspunkterna mellan y = sin x och y = sin (x + pi/4) infaller då

sin x = sin (x + pi/4)

Antingen är x = x + pi/4+2pi*n eller pi-x=x + pi/4+2pi*n. Det första alternativet leder till en motsägelse. Det andra alternativet ger lösningarna

x=3pi/8-pi*n

I intervallet 0<x<2pi blir lösningarna x=3pi/8 och x=11pi/8. Skärningspunkterna är

(3pi/8, sin(3pi/8)) och (11pi/8, sin(11pi/8))

Du kan nu använda Pythagoras sats för att beräkna avstånden mellan punkterna och sedan addera dem för att få omkretsen.

Tack för hjälpen när jag sätter sin (x) för båda de här x-värdena får jag 0 på båda två så det är rätt va!?
Citera
2014-10-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina93
Tack för hjälpen när jag sätter sin (x) för båda de här x-värdena får jag 0 på båda två så det är rätt va!?
Nej, sin(3pi/8)=0.9239 och sin(11pi/8)=-0.9239.
Citera
2014-10-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Nej, sin(3pi/8)=0.9239 och sin(11pi/8)=-0.9239.

Kan du vara snäll och hur du får dessa värde för att jag trycker in på miniräknaren och för inte samma svar! och vad ska man göra sen för att hitta sidorna! Är verkligen förvirrad!
Citera
2014-10-26, 23:58
Medlem
Du måste ställa in din miniräknare till att räkna vinklar i radianer istället för grader. Annars kommer du att få fel värden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Radian
Titta särskilt på bilderna, de förklarar det rätt så tydligt.
Citera
2014-10-27, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina93
Kan du vara snäll och hur du får dessa värde för att jag trycker in på miniräknaren och för inte samma svar! och vad ska man göra sen för att hitta sidorna! Är verkligen förvirrad!
När du har hittat koordinaterna för punkterna kan du beräkna avståndet mellan två punkter (x,y) och (u,v) med formeln

√((x-u)²+(y-v)²)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in