2014-10-26, 09:14
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snack
Att avstå en enstaka gång fungerar inte för mig.. eller förresten, hur menar du?

Jag utgår ifrån att "en enstaka gång" är knarkarhjärnans resonemang att återgå till beroende beteendet. Din hjärna tänker inte "nu ska vi ta vår favorit drog dagligen tills vi får sparken från jobbet och ligger på gatan utslagen och hemlös" utan kör lite mer raffinerat och tänker "men bara en enstaka gång blir väl fint".

När jag läser resten av inläggen så framgår det tydligt att det har bildats två läger:
1. Du som vill knarka och argumenterar allt vad du kan för det
2. Alla andra som vill avråda dig från knark

De flesta som lägger av med droger och aldrig återvänder är sådana som nått en personlig botten med sitt favorit knark, det verkar inte du ha gjort. Jag önskar dig all lycka med ditt "enstaka gång".
Citera
2014-10-26, 14:47
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Tack, mer eller mindre precis det svaret jag hoppades på. Jag behövde höra från någon annan med erfarenhet att det antagligen inte är en bra idé. Jag vet ju egentligen det själv, men jag är så pass tidigt i min nykterhet/tillfrisknande att jag fortarande har mycket tvivel att kämpa emot. Innerst inne förstår jag att för mig så finns det ingen möjlighet för "bruk" istället för "missbruk" av droger, oavsett vilken drog det handlar om. Jag kan helt enkelt inte hantera mig själv, det finns i mina gener. (flera beroendepersoner i släkten, bland annat min pappa)

Så nej, inte ens några psykadeliska droger för min del. Som du säger, jag vill ha kontroll, jag vill inte ta de där onödiga riskerna. Inget rus är värt det. Tack så mycket för ditt svar!

Glad att tråden redan kommit till användning för någon!

Det har funnits beroendepersoner även hos mig bakåt på min fars sida, och det är en stor anledning till varför jag är så bestämd över att forma mitt öde här. Att se mig själv gå samma väg som jag sett de gått skulle vara förödande. Min farfar drack hiskeliga mängder sprit och min far drack massvis med öl. Jag verkar ha bestämt mig långt innan de någonsin gjorde det. I min fars fall kom det drygt tjugo år efter mig och min farfar lade väl av någonstans vid sjuttiostrecket.. Ingen av dem mådde något bra av det.

Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Jag utgår ifrån att "en enstaka gång" är knarkarhjärnans resonemang att återgå till beroende beteendet. Din hjärna tänker inte "nu ska vi ta vår favorit drog dagligen tills vi får sparken från jobbet och ligger på gatan utslagen och hemlös" utan kör lite mer raffinerat och tänker "men bara en enstaka gång blir väl fint".

När jag läser resten av inläggen så framgår det tydligt att det har bildats två läger:
1. Du som vill knarka och argumenterar allt vad du kan för det
2. Alla andra som vill avråda dig från knark

De flesta som lägger av med droger och aldrig återvänder är sådana som nått en personlig botten med sitt favorit knark, det verkar inte du ha gjort. Jag önskar dig all lycka med ditt "enstaka gång".

Jag tror att du missat merparten av tråden

Alla verkar inte vilja avråda mig från droger, det kan inte jag läsa ut iallafall. Jag har redan bestämt mig för att aldrig mer ta några droger baserat på ett val jag gjort inom mig själv en tid bak och helt lämnat min beroendeställning till drogerna. Att göra valet inifrån ser jag som ett tydligare och mer personligt förankrat beslut, än något som kommer genom dialog med andra. Det har jag gjort förut.. men det var först när jag tog beslutet inom mig själv som det faktiskt var sant för mig.

Jag har däremot nått den personliga botten du nämner och kan bekräfta att det dels var så för mig, men också andra omständigheter spelade in när jag tog mitt beslut. Det var en slags perfekt storm av omständigheter som bara gjorde allt väldigt tydligt för mig, och jag kunde helt slå mig loss och på samma gång må relativt bra kring det ur ett holistiskt perspektiv för en gångs skull. De tidigare gångerna har varit mer halvhjärtade, trekvartshjärtade eller kvartskvinthjärtade försök. Det här är mer än ett försök till att sluta, det här är en sanning för mig som jag bestämt mig för ska råda över mitt liv för all framtid. Tack för dina lyckönskningar, men jag har redan lyckats

Jag förstår ditt resonemang i hur en beroendepersonlighet tänker och håller med om det.. men hur kommer det sig att du identifierar mig med det, undrar jag ändå?
Citera
2014-10-26, 19:53
Medlem
Strongmanx2s avatar
Jag är alldeles för "grön" i mitt tillfrisknande för att kunna ge råd till andra.
Men råden som jag själv försöker följa är att bestämma sig var dag för sig vad som ska hända.
Jag var drogfri i ca 3v och fick ett litet återfall, visserligen lite påtvingat men jag gick därifrån med hedern i behåll och ej berusad.

Med heder menar jag att jag inte ville det hela och hade inget som helst sug efter det, något man fått så otaliga gånger förut när jag försökt lägga någon drog åt sidan. För mig är de 10första dagarna alltid värst, då vill hjärnan ha en "liten" stänkare, stänkaren leder sedan tillbaka in i träsket.

Nu har jag viljan och fått insikten om hur mitt liv ska levas.
Jag har en släkting som rökt Cannabis i över 10år, men han sköter det snyggt. Han planerar in det när det skall rökas och har stenkoll på, vilken mängd och sort etc.
Han är nykterist då hans far var suput och fick skrumplever och dog men han gillar Cannabiset såvida pass att tar det "då och då" som vissa säger, fast i hans fall är det under kontrollerade former och enbart på helger, sällan hemma.

Kommer jag använda någon gång igen? Absolut inte något tungt igen (benso, rc etc). Men jag skall basta på min födelsedag och då ska jag ta en pilsner om viljan finns. Annars inte. Gräset då? Tror faktiskt inte det, rökte ner mig totalt så jag uppskattar inte den drogen längre.
Citera
2014-10-26, 23:23
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Jag är alldeles för "grön" i mitt tillfrisknande för att kunna ge råd till andra.
Men råden som jag själv försöker följa är att bestämma sig var dag för sig vad som ska hända.
Jag var drogfri i ca 3v och fick ett litet återfall, visserligen lite påtvingat men jag gick därifrån med hedern i behåll och ej berusad.

Med heder menar jag att jag inte ville det hela och hade inget som helst sug efter det, något man fått så otaliga gånger förut när jag försökt lägga någon drog åt sidan. För mig är de 10första dagarna alltid värst, då vill hjärnan ha en "liten" stänkare, stänkaren leder sedan tillbaka in i träsket.

Nu har jag viljan och fått insikten om hur mitt liv ska levas.
Jag har en släkting som rökt Cannabis i över 10år, men han sköter det snyggt. Han planerar in det när det skall rökas och har stenkoll på, vilken mängd och sort etc.
Han är nykterist då hans far var suput och fick skrumplever och dog men han gillar Cannabiset såvida pass att tar det "då och då" som vissa säger, fast i hans fall är det under kontrollerade former och enbart på helger, sällan hemma.

Kommer jag använda någon gång igen? Absolut inte något tungt igen (benso, rc etc). Men jag skall basta på min födelsedag och då ska jag ta en pilsner om viljan finns. Annars inte. Gräset då? Tror faktiskt inte det, rökte ner mig totalt så jag uppskattar inte den drogen längre.
Du finner din balans Strongman, och hur den fungerar för dig.

Jag förstår att du går igenom en speciell period just nu eftersom du lämnar ett missbruk bakom dig. Skriv gärna i tråden igen i framtiden om du kommer till nya/andra insikter, men även gärna om det håller sig till de insikter du just beskrev
Citera
2014-10-27, 15:53
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snack
Du finner din balans Strongman, och hur den fungerar för dig.

Jag förstår att du går igenom en speciell period just nu eftersom du lämnar ett missbruk bakom dig. Skriv gärna i tråden igen i framtiden om du kommer till nya/andra insikter, men även gärna om det håller sig till de insikter du just beskrev
En grå måndag, fast med en glad kille. Så är läget för stunden
Kommer höra av mig lite då och då
Citera
2014-10-27, 17:41
Medlem
Jag har använt tobak i några år men nu slutat. Hänt att jag tagit en snus och cigg någon gång också men känner inget sug att bli beroende igen. Feströker också. Har aldrig problem längre med tobaken.
Citera
2014-10-29, 15:25
Medlem
R.Rs avatar
Jag tror inte det är så enkelt, finns folk som har slutat efter tunga missbruk och som klarar av att bruka senare i livet. Men det är inte för alla och det är absolut riskabelt att börja igen med något man tidigare har haft problem med. Jag tror inte att man under rehabiliteringen ska fundera så mycket på just det - istället ska man fokusera på att ta en dag i taget. Och lämna beslutet huruvida man någonsin kommer att använda substansen igen till sitt framtida jag beroende på var man står i livet då och hur man känner för det. Framförallt tror jag det är väldigt viktigt att man har en längre ren period där man verkligen klipper banden med det man missbrukat och tar avstånd från det.
Citera
2014-10-30, 19:13
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imfrondly
Jag har använt tobak i några år men nu slutat. Hänt att jag tagit en snus och cigg någon gång också men känner inget sug att bli beroende igen. Feströker också. Har aldrig problem längre med tobaken.
Intressant. Hur känner du efter att du rökt en cigarett, får du någonsin sug efter att röka en till en kort tid efteråt? Hur var det när du var regelbundet aktiv rökare? Som jag vet skapar nikotin kortsiktigt ett begär som håller i ett par dagar, oavsett hur man är som person.

Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Jag tror inte det är så enkelt, finns folk som har slutat efter tunga missbruk och som klarar av att bruka senare i livet. Men det är inte för alla och det är absolut riskabelt att börja igen med något man tidigare har haft problem med. Jag tror inte att man under rehabiliteringen ska fundera så mycket på just det - istället ska man fokusera på att ta en dag i taget. Och lämna beslutet huruvida man någonsin kommer att använda substansen igen till sitt framtida jag beroende på var man står i livet då och hur man känner för det. Framförallt tror jag det är väldigt viktigt att man har en längre ren period där man verkligen klipper banden med det man missbrukat och tar avstånd från det.
Utförligt skrivet och du har nog rätt, det är inte så enkelt för alla som jag tänkte.. Det finns väl olika sätt att se det, verkar det som.

Jag har kanske varit avvikande en del personer då jag haft särskilda skeenden som knutit an till drogbruk.. När jag tänker tillbaka på de senaste gångerna jag försökt mig på ett "balanserat" bruk har det uteslutande varit i starkt ansträngande/stressade eller nedstämda tillstånd. Efter begravningen av en barndomsvän. Vid avslutet av ett förhållande. Efter lång och ihärdig ansträngning. I flytt till en ny stad. Vid upplevd ensamhet. Till och med tagit upp "bruk", för att försöka sluta missbruka (då är det verkligen inte bra). Jag har uppenbarligen varit en person som tagit drogerna som flyktväg för att "tackla" svårigheter vartefter det lätt spiralerat.

Den inställningen att skapa en mer avhuggande betingning något jag verkar behöva.. så att jag i bakhuvudet, när de svaga tillstånden knackar på, har en känsla-tankekoppling som kan hålla mig på ett nyttigt avstånd från drogerna skulle jag råka tänka på dem. Jag är verkligen trött på dem och problemen de kan orsaka och har helt enkelt bestämt mig för att jag vill fortsätta vara det.

Nyligen har jag också varit igenom en riktigt grisig situation, som för mig också var en svår situation. Men det har som inte funnits någon drogväg för tankarna att röra sig mot. Det som finns på kartan är ett nej och där stannar tankarna på att ta något och det gör det lättare att acceptera andra banor som bra vägar.

Skönt tänker jag.

Även nu när allt börjar kännas relativt bra igen så har jag varit igenom den känslan förut med, och idén om att prova igen känner jag är ett avslutat kapitel som jag bara lämnar.. Jag har byggt på mig själv och sett att jag klarar av att nå vissa saker i mitt liv, och jag ser tydligt de mål som gör att jag mår bra idag. Den motivation som bär beslutet "aldrig mer" accepterar jag inte faller igen, då faller nämligen min självsäkerhet och det skulle bara vara jobbigt och omständigt att hålla på sådär igen, mitt val av livsstil och hur jag vill se min vardag vill verkligen bara inte förena sig med det.

Alla har det inte som jag haft det med droger. De som verkligen är bestämda över att de behöver en säker metod för att undvika problem för resten av livet lär komma till liknande insikter, och det är väl sant att alla gör vi olika, de biokemiska mekanismerna ser trots allt olika ut beroende på gener och tidigare erfarenheter..

Med allt det sagt ska jag låta bli att hoppa in här på drogdelen under en period. Jag är glad för min skull och hoppas att reflektionerna i tråden kan komma till nytta för någon mer. Det är klokt att som du säger helt klippa banden så gott det går. Som jag spenderat de föregående månaderna med andra aktiviteter än att älta detta så finns det många sätt spendera de kommande. Hej på er!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in