• 1
  • 2
2014-10-23, 21:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Varför menar du att om du delar upp dig själv och resten av världen så kommer du alltid känna dig hotad?

För att jag måste försvara mig. Separationen skapar rädsla och osäkerhet mellan det som (jag tror) är jag och det som inte är jag. Kolla hur det ser ut i världen, folk försvarar sina åsikter och tankar för att de tror att de är sina åsikter och de blir rädda för att ha fel för det skulle betyda att det är fel på dem själva. Åsikter, ideer, religion, politik, allt måste försvaras mot de som tänker annorlunda.
Till slut går det till handgripligheter, man försvarar sina tankar med våld oavsett om det är ISIS eller AIK som måste försvaras.
Citera
2014-10-24, 01:09
Medlem
f000ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad säger ni, hur löser man det mänskliga problemet?

Genom att göra bra saker. Finns miljontals att välja ifrån, vissa mer pressande än andra.

Eller genom att luta sig tillbaka och vänta ett par hundra år eller så tills det har löst sig självt. Fast, vid det laget så är det nog inte -ett mänskligt- problem längre, eftersom vi troligtvis vid det laget heter typ "Homo Eradiculus 2k" och vår tillvaro är nåt helt annat.

Edit: Fast "att luta sig tillbaka" är iofs ytterst bra medicin mot 'det mänskliga problemet'.
Senast redigerad av f000l 2014-10-24 kl. 01:34.
Citera
2014-10-24, 01:54
Medlem
Samba-Nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vill och vill, det går ju inte att svara på något så vagt.
Ungefär som att försöka svara på "Hur tung är en sten?"

Generellt kan jag väl säga att alla människans problem beror på egoism, på hennes bristande insikt i att alla är samma och att allt är ett. Den illusoriska uppdelningen av mig-resten av världen skapar rädsla och får människor att göra i princip vad som helst för att trygga sin överlevnad.

Om jag delar upp tillvaron i mig-resten av världen kommer jag alltid att känna mig hotad. Om jag inser att jag är den här världen, om jag förstår att du och jag är samma sak så kommer jag inte att skada dig eftersom jag då skadar mig själv. Allt det vi gör mot andra gör vi också mot oss själva.
Fatta det och problemet är löst.

Citat:
För att jag måste försvara mig. Separationen skapar rädsla och osäkerhet mellan det som (jag tror) är jag och det som inte är jag. Kolla hur det ser ut i världen, folk försvarar sina åsikter och tankar för att de tror att de är sina åsikter och de blir rädda för att ha fel för det skulle betyda att det är fel på dem själva. Åsikter, ideer, religion, politik, allt måste försvaras mot de som tänker annorlunda.
Till slut går det till handgripligheter, man försvarar sina tankar med våld oavsett om det är ISIS eller AIK som måste försvaras.

Klockrena inlägg. Tog orden ur munnen på mig... typ (och så kan man se på mitt namn och min avatar att jag är en gnagare minsann).
Citera
2014-10-24, 09:47
Medlem
Citat:
Vill och vill, det går ju inte att svara på något så vagt.
Ungefär som att försöka svara på "Hur tung är en sten?"

Generellt kan jag väl säga att alla människans problem beror på egoism, på hennes bristande insikt i att alla är samma och att allt är ett. Den illusoriska uppdelningen av mig-resten av världen skapar rädsla och får människor att göra i princip vad som helst för att trygga sin överlevnad.

Om jag delar upp tillvaron i mig-resten av världen kommer jag alltid att känna mig hotad. Om jag inser att jag är den här världen, om jag förstår att du och jag är samma sak så kommer jag inte att skada dig eftersom jag då skadar mig själv. Allt det vi gör mot andra gör vi också mot oss själva.
Fatta det och problemet är löst.

Detta är ingen universallösning.

Vi mänskor, och jag utgår från mig själv, har egoistiska, narcissistiska och rentav sadistiska drag i vår natur. Jag tror att även om jag kom till den insikt du beskriver så skulle jag ändå ha dessa drag kvar och jag vore tvungen hantera detta på något sätt. Det vanligaste är väl att man börjar blunda för sin natur och då märker man inte ens av hur egoistisk, narcissistisk och sadistisk man är i vardagen. Man förnekar det fast det pyser ut ändå. Jag tycker att till exempel kristendomen är ett system som beaktar hela mänskan, även de dåliga och onda sidorna, och kristendomen ger svar på hur man ska agera trots bristerna i den egna mänskliga naturen.
Citera
2014-10-24, 11:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FridjolfDjaert
Detta är ingen universallösning.
Jo.

Citat:
Vi mänskor, och jag utgår från mig själv, har egoistiska, narcissistiska och rentav sadistiska drag i vår natur.

Det är egot som är egoistiskt, narcissistiskt och rentav sadistiskt. Inte du. Vi är inte våra egon, vi har dem. Stor skillnad.

Citat:
Jag tror att även om jag kom till den insikt du beskriver så skulle jag ändå ha dessa drag kvar och jag vore tvungen hantera detta på något sätt.

Korrekt. Men om du kommer till den insikt jag beskriver är inte dessa drag ett problem längre.
De finns kvar i egot men de är egentligen bara skuggor, illusioner, whatever. Människor som insett egots illusion lyder inte det och agerar inte narcissistiskt eller sadistiskt.
Citat:
Det vanligaste är väl att man börjar blunda för sin natur och då märker man inte ens av hur egoistisk, narcissistisk och sadistisk man är i vardagen. Man förnekar det fast det pyser ut ändå.

Det är kanske det vanligaste. Men du talar nu om människor som inte realiserat självet, alltså insett sin sanna natur bakom egot.

Citat:
Jag tycker att till exempel kristendomen är ett system som beaktar hela mänskan, även de dåliga och onda sidorna, och kristendomen ger svar på hur man ska agera trots bristerna i den egna mänskliga naturen.
Jag tycker att kristendomen är skit. Av många olika anledningar, en av de största är att den för bort människan från henne själv. Att söka gud är att lämna sig själv. Gud kanske finns eller inte finns, ingen vet. Det handlar bara om tro och när den blir tillräckligt stark, självbedrägeri.
Däremot kan alla vara 100% säkra på att de själva finns. Varför då inte istället söka sig själv?
Vad är vi? Gå inåt istället för utåt. Gud är ett koncept, en berättelse i en bok. Om ingen hade talat om kristendomen för dig hade du aldrig kommit på iden själv. Däremot kan ingen tala om för dig att du inte finns.
Gud är en flykt, den feges utväg bort från sig själv.
Senast redigerad av proconsul 2014-10-24 kl. 11:20.
Citera
2014-10-24, 11:50
Medlem
[quote=proconsul|50851968]

Citat:
Det är egot som är egoistiskt, narcissistiskt och rentav sadistiskt. Inte du. Vi är inte våra egon, vi har dem. Stor skillnad.

Jag tror vi har skilda uppfattningar om vad ego är. Jag är ingen psykolog, men... Egot är en medlare mellan Överjaget, Id och omgivningen. Det är i överjaget och i id, eller i det undermedvetna som de värsta dragen finns. Enligt hur jag förstår begreppet ego så är det svårt att se hur jag skulle kunna fungera utan ett.

Citat:
Korrekt. Men om du kommer till den insikt jag beskriver är inte dessa drag ett problem längre.
De finns kvar i egot men de är egentligen bara skuggor, illusioner, whatever. Människor som insett egots illusion lyder inte det och agerar inte narcissistiskt eller sadistiskt.

Kanske sant till viss del.

Citat:
Det är kanske det vanligaste. Men du talar nu om människor som inte realiserat självet, alltså insett sin sanna natur bakom egot.

Okej. Vill du beskriva medvetandets struktur i andra termer än Freud? Kan psyket delas upp i fler delar än överjag, ego och id?

Citat:
Jag tycker att kristendomen är skit. Av många olika anledningar, en av de största är att den för bort människan från henne själv. Att söka gud är att lämna sig själv. Gud kanske finns eller inte finns, ingen vet. Det handlar bara om tro och när den blir tillräckligt stark, självbedrägeri.
Däremot kan alla vara 100% säkra på att de själva finns. Varför då inte istället söka sig själv?
Vad är vi? Gå inåt istället för utåt. Gud är ett koncept, en berättelse i en bok. Om ingen hade talat om kristendomen för dig hade du aldrig kommit på iden själv. Däremot kan ingen tala om för dig att du inte finns.
Gud är en flykt, den feges utväg bort från sig själv.

I mångt och mycket är det sant det du skriver tror jag.

Fast jag hinner inte utforska mig själv tillräckligt djupt på egen hand. Bibeln och församlingar är till stor hjälp att snabba upp mitt utforskande.

En stor skillnad mellan dig och många kristna är att de ställer frågan:

Varför då inte söka i sig själv?
istället för frågan, varför inte söka sig själv?

Kristna är mycket intresserade av det andliga, det som vi kristna inte tror att är vi, och vår natur. Helig ande är superviktig, andegåvor är viktiga o s v. En ateist intresserar sig knappast speciellt mycket för det andliga, han blir då tvungen i något skede att omvärdera sin ståndpunkt. Ifrågasätta sig själv och sin sans bör alla dock göra, troende som icketroende.
Citera
2014-10-24, 15:21
Medlem
proconsuls avatar
[quote][quote=FridjolfDjaert|50852243]
Citat:

Jag tror vi har skilda uppfattningar om vad ego är. Jag är ingen psykolog, men... Egot är en medlare mellan Överjaget, Id och omgivningen. Det är i överjaget och i id, eller i det undermedvetna som de värsta dragen finns. Enligt hur jag förstår begreppet ego så är det svårt att se hur jag skulle kunna fungera utan ett.
Kanske sant till viss del.
Okej. Vill du beskriva medvetandets struktur i andra termer än Freud? Kan psyket delas upp i fler delar än överjag, ego och id?

Jag talar om hela egot, persona, den bild vi skapar av oss själva. Rösten i huvudet som pratar med oss. Det är omöjligt att fungera socialt utan det eftersom alla värderingar och åsikter ryms där.
Men egot är inte vad vi är i grunden. Människor som realiserat självet vet detta. Egot är illusoriskt, vi tror vi är en person men det är vi inte. Vi är rent opersonligt medvetande, observatörer av egot.

Citat:
I mångt och mycket är det sant det du skriver tror jag.

Fast jag hinner inte utforska mig själv tillräckligt djupt på egen hand. Bibeln och församlingar är till stor hjälp att snabba upp mitt utforskande.
Hinner?
Om du har tid att läsa bibeln eller vara i en församling har du tid att vara själv. Det enda du behöver göra är att stanna i upplevelsen av att vara, förhåll dig som observatör till dina tankar och känslor.
Stay in the "I Am".

Citat:
En stor skillnad mellan dig och många kristna är att de ställer frågan:

Varför då inte söka i sig själv?
istället för frågan, varför inte söka sig själv?
För att söka i sig själv måste man hitta sig själv först. Och om man letar ärligt kommer man fram till att det finns ingen där.

Citat:
Kristna är mycket intresserade av det andliga, det som vi kristna inte tror att är vi, och vår natur. Helig ande är superviktig, andegåvor är viktiga o s v. En ateist intresserar sig knappast speciellt mycket för det andliga, han blir då tvungen i något skede att omvärdera sin ståndpunkt. Ifrågasätta sig själv och sin sans bör alla dock göra, troende som icketroende.

Ateister kan också vara intresserade av andlighet. Ateism betyder bara att man inte tror på en gud.
Man kan vara övertygad om en andlig värld utan att vara religiös.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in