2014-10-19, 10:08
Medlem
pestloppans avatar
På sporten på svt text ligger i skrivande stund ett referat från matchen Crystal Palace-Chelsea. Där påstås att ett av Chelseas mål tillkom efter "klapp-klapp-spel". Såvitt jag vet är det ett hockey-uttryck, "klappet" är ju det ljud som uppstår när pucken träffar klubban. Rätta mig gärna om jag har fel!

Själv fick jag mig ett gott skratt i alla fall. Jag har aldrig sett eller hört uttrycket användas i fotbollssammanhang tidigare!
Citera
2014-10-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
På sporten på svt text ligger i skrivande stund ett referat från matchen Crystal Palace-Chelsea. Där påstås att ett av Chelseas mål tillkom efter "klapp-klapp-spel". Såvitt jag vet är det ett hockey-uttryck, "klappet" är ju det ljud som uppstår när pucken träffar klubban. Rätta mig gärna om jag har fel!

Själv fick jag mig ett gott skratt i alla fall. Jag har aldrig sett eller hört uttrycket användas i fotbollssammanhang tidigare!
Kan de ha menat att spelarna passat utan att göra en mottagning av bollen, alltså endast ett tillslag?
Citera
2014-10-19, 13:47
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotme
Kan de ha menat att spelarna passat utan att göra en mottagning av bollen, alltså endast ett tillslag?

Ja, det är naturligtvis så de menar, det fattar jag ju. Men klapp-klapp? Ja, i hockey och möjligen bandy. Men i fotboll? Nja, tror inte det...
Senast redigerad av pestloppan 2014-10-19 kl. 14:04.
Citera
2014-10-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Ja, det är naturligtvis så de menar, det fattar jag ju. Men klapp-klapp? Ja, i hockey och möjligen bandy. Men i fotboll? Nja, tror inte det...
Vad skulle du vilja kalla det då? Väggspel kanske?
Citera
2014-10-19, 17:54
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotme
Vad skulle du vilja kalla det då? Väggspel kanske?

Just det, väggspel/spela vägg/vägga! Det är fotbollstermer för klapp-klapp! Tack!

Over and out!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in