Har inte hänt mig personligen; men fick uppleva det på mycket nära håll.
18 år och nyligen mogen för utekvällar. Stor fest på hotellet i byn, och många öl och timmar senare ska jag och min söta lilla flickvän gå hem. Vi traskar iväg på en trottoar och har ett par kilometer att gå, men vi tar det lungt och njuter av midnattssolen. Plötsligt hörs ett jävla rabalder ett par hundra meter bakom oss; från själva hotellet. Något vrålar "Stanna!", och strax dyker en av traktens smått utvecklingsstörda killar upp runt kröken (han hade synts till på hotellet; drickandes, vilket var märkligt då dessa aldrig brukade släppas in) och rusar allt vad han har ut på åkern bredvid trottoaren där vi går. Med inte mindre än tre poliser i hälarna!
Poliserna; två kvinnor och en man, ger sig i full fart efter killen; som lubbar på rätt hyggligt över tuvor och diken
med några stulna ölflaskor från hotellet i famnen. Poliserna sjabblar och snubblar om vartannat, och ropar både i radion och åt den stackars öltjuven; som vid detta lag börjar få ett ordentligt försprång från lagens väktare och närmar sig skogsbrynet på andra sidan åkern. Nu dundrar en polisbil fram längs vägen och våldssvänger in i en avtagsväg längre fram; troligvis i syfte att genskjuta vår hjälte inne i skogen. En efter försvinner tjuven samt poliserna in i skogsbrynet, och föga mer hörs.
Damen och jag beslutar oss för att bevittna detta spektakel till sitt slut, så vi sätter oss på en parkbänk i närheten och väntar. Efter en kvart-tjugo minuter kommer poliserna tillbaka, svettiga och dyblöta av dikesvatten och gräsiga därtill; utan den misstänkte i förvar, en syn som jag än i dag minns med ett leende! Polisbilen återvänder även den efter ett tag, synbart utan fångst. Vi skrattar åt det hela till de gående polisernas stora skam; de återvänder illa kvickt tillbaka till hotellområdet för ordinarie bevakning. Vi går hemåt; och döm till vår stora förvåning att vår ölknyckare stöter på oss hundra meter från tjejens hem i skogsbrynet (samma skog som han sprang in i, men betydligt längre bort). Grabben är dyblöt av svett men har ett överlyckligt flin och förklarar hur han lyckades komma undan från polisen genom att gömma sig under en rotvälta, och nu ska dricka och njuta av sin öl här vid vägkanten; vilket han med stor nöjdhet också gör! Jag och tjejen önskar honom lycka till och skrattar; mycket roade av detta spektakel!
Poliserna var från grannkommunen, men verkade inte ha rapporterat denna incident åt våra lokala ordningsmän; ty ölknyckarn fick mig veterligen aldrig något straff. Härliga tider!