2014-10-09, 20:21
Medlem
Mawws avatar
Venlafaxin (Effexor) en SNRI hjälpte mig ENORMT när jag slutade med ett långvarigt tramadol missbruk.
De är väldigt lika både i effekt och kemisk struktur förutom att Venlafaxin inte har någon opiat effekt, men den har nästan identisk SNRI effekt.

Var försiktig med att blanda båda dock det kan vara väldigt farligt så börja försiktigt efter du helt slutat med trammen och använd också en långtidsverkande benzo som Stesolid vid övergången för att minska risken för krampanfall och också för att hjälpa mot ångesten.

Jag fick tag på Venlafaxin genom att gå till psykakuten och säga att jag har tagit Venlafaxin utan recept länge och det hjälpt mot min depression, men nu har jag inte kunnat få tag på det.
De gav mig ett recept på det väldigt lätt och jag äter det fortfarande för depression, som var set som fick mig att börja med tramadolen i första hand.

Det finns forskning som visar att Venlafaxin fungerar väldigt bra och snabbt för patienter som tidigare tagit tramadol.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18364623

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463069

Lycka till!

Mvh Maww
Citera
2014-10-19, 13:57
Medlem
Spliffmeisters avatar
Herregud vad ska du med hela det där apoteket till för att kliva av tramadol? Det enda du behöver där är Stesolid för oro/ångest de första dagarna, du bör kombinera med Theralen på kvällarna ca 40-80 mg gör susen.

Orudisen är otippad men är faktiskt bra emot muskelsmärta så den kan du köra de första dagarna.. Fick den i kombination med Theralen av beroendecentrum när jag skulle kliva av ett gram heroin om dagen faktiskt nu mär jag tänket efter..

Släng resten av möget..
Citera
2014-10-19, 19:21
Medlem
Hur går det för dig, TS? sitter i samma sits, tagit tramadol dagligen, 250-300 mg, i ett par år nu och vill verkligen sluta... vill inte vara beroende av piller.. Borde man fixa valium eller något liknande? vad är det värsta som kan hända under en tram AT? Går det att härda ut skitet om man verkligen vill sluta? Hjälper det att dricka lite alkohol då o då ? Hur är det med cocillana, kan man ta det under en tram AT?
Citera
2014-10-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralXx
Hur går det för dig, TS? sitter i samma sits, tagit tramadol dagligen, 250-300 mg, i ett par år nu och vill verkligen sluta... vill inte vara beroende av piller.. Borde man fixa valium eller något liknande? vad är det värsta som kan hända under en tram AT? Går det att härda ut skitet om man verkligen vill sluta? Hjälper det att dricka lite alkohol då o då ? Hur är det med cocillana, kan man ta det under en tram AT?

Hejsan!

Det går faktiskt bra! Jag hade precis tänkt att äta och fixa med lite saker men kan skriva ett ordentligt inägg här lite senare idag. Idag är första dagen som jag är helt utan och det går så mycket bättre än alla andra gånger.. detta beroende på flera olika faktorer. Jag ska beskriva hur jag har gjort och vad som har fungerat för mig. Dock har jag så klart i åtanke att det är de närmsta veckorna som är dom jobbigaste ronderna. (även om man inte har fysiska utsättningsymptom).. Innan jag svarar ordentligt kanske jag kan ställa ett par frågor som kan hjälpa mig att svara bättre.

1. Har du beroende i släkten, alltså, kan ditt beroende vara biologiskt?
2. Hur började du med tramadol?
3. Vilka substanser har du prövat innan?
4. Har du varit beroende av någon annan drog innan du blev beroende av tramadol? Och så att säga "bytte ut ditt beroende"?
5. Äter du någon annan typ av medicin vecka - vecka i dagsläget bortsätt från tramadol?
Citera
2014-10-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maww
Venlafaxin (Effexor) en SNRI hjälpte mig ENORMT när jag slutade med ett långvarigt tramadol missbruk.
De är väldigt lika både i effekt och kemisk struktur förutom att Venlafaxin inte har någon opiat effekt, men den har nästan identisk SNRI effekt.

Var försiktig med att blanda båda dock det kan vara väldigt farligt så börja försiktigt efter du helt slutat med trammen och använd också en långtidsverkande benzo som Stesolid vid övergången för att minska risken för krampanfall och också för att hjälpa mot ångesten.

Jag fick tag på Venlafaxin genom att gå till psykakuten och säga att jag har tagit Venlafaxin utan recept länge och det hjälpt mot min depression, men nu har jag inte kunnat få tag på det.
De gav mig ett recept på det väldigt lätt och jag äter det fortfarande för depression, som var set som fick mig att börja med tramadolen i första hand.

Det finns forskning som visar att Venlafaxin fungerar väldigt bra och snabbt för patienter som tidigare tagit tramadol.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18364623

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463069

Lycka till!

Mvh Maww

Hej!

Allt det du säger låter väldigt rimligt. Och skulle jag tycka att fördelarna med att att SSRI preparat och dess positiva effekter jämt emot dess negativa så skulle jag utan tvekan inte ha ett tramadolmissbruk idag. Dock har jag iofs aldrig prövat "Effexor".. Jag åt nått som hette Seroxat/paroxetin/Paroxiflex som är allt den samma. Vet dock inte om denna Effexor är samma sak som Seroxat fast med annat namn. Om det inte är det låter ju detta helt klart intressant, även om jag efter 6 års erfarenhet av experimenterande av olika SSRI/SNRI preparat har gjort mig minst sagt rädd för dess effekter.. Har åkt in på akuten vid utsättning och fått några extrema in/utsättningsymptom. Samt symptom under tiden jag ätit dem. Den värsta är väl den totala bristen på sexlust. Den gick så långt för mig att jag hellre tuggade på en servett än att klämma på ett bar bröst.. Detta var dock bara en av 5 symptom som var för negativa för att jag skulle känna mig "hjälpt" utav Seroxat (SSRI) preparatet.. Har du prövat det preparat jag beskriver och kanske kan göra en jämförelse hur skillnaden var för dig?

Likt dig var det SSRI mot depression som fick mig att bli tramadol beroende i första hand. Jag ville sluta med SSRI (Seroxat) men kunde inte pga alla biverkningar så jag åt tramadol och vips så tog det 3h sen var jag friskare än jag någonsin känt mig. så fort jag dock slutade äta tramadol kom SSRI utsättningssymptomen tillbaka vilket bevisar för mig att dom påminner om varandra väldigt mycket precis som du säger!
Citera
2014-10-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Herregud vad ska du med hela det där apoteket till för att kliva av tramadol? Det enda du behöver där är Stesolid för oro/ångest de första dagarna, du bör kombinera med Theralen på kvällarna ca 40-80 mg gör susen.

Orudisen är otippad men är faktiskt bra emot muskelsmärta så den kan du köra de första dagarna.. Fick den i kombination med Theralen av beroendecentrum när jag skulle kliva av ett gram heroin om dagen faktiskt nu mär jag tänket efter..

Släng resten av möget..

Du låter likt många vikingar här på flashback (med ödmjuk röst). Jag är inte lik dig på det sättet antar jag. för mig tar det veckor att bli fri från mina utsättningsymptom jag får av tramadol och SSRI. Och vet inte men har för mig att det står i första inlägget att jag var tvungen att köpa allt det där för det var paketpris. jag ville ha Xanor, Stesolid & Stilnoct. Typ 20 av varje. Men kunde bara köpa 50 "pack"... Resten av det som stod på listan har jag fått utskrivet vid olika tillfällen, där av trådskapandet. vilka av dessa mediciner kan jag använda mig av för att lindra min Tramadol at som bäst. Det var ingen fråga om att jag skulle äta alla? Du behöver ju inte använda varenda legobit i legolådan när du bygger något. Utan endast ta det bitar som passar bäst sen låte resten ligga kvar. Så var min tanke, om det svara på din fråga.

Jag har ingen aning om vad Theralen är, vad hjälper det mot och vad är det för typ av medicin?

tack för svar! Mvh
Citera
2014-10-29, 01:55
Medlem
Uppdatering:

Är inne på min 7 dag som tramadol fri.
Det gör ont och är jobbigt på alla möjliga olika sätt. Speciellt om man som jag inte längre har någon kärlek eller tro på den drog jag för länge sedan blivit kär i. Även om jag skulle äta en tablett nu så skulle det kanske hjälpa mot vissa fysiska och psykiska utsättnings-symptom. Men jag skulle fortfarande leva med ett ånger som är väldigt jobbigt, inte på samma sätt som det är jobbigt att vara nykter, men det är inte längre mitt lycko-piller, min "limitless" eller min flykt. Den har slutat fungera som det, även om min tolerans är extremt låg.

Dom 3 första dagarna som helt tramadolfri så tog jag hjälp av 30 - 45ml cocilliana/dag, sedan 1-2 stilnoct (Zolpidem) till sömn.

Dag 4-5-6 hade tog jag hjälp av 1-2 stesolid/dag, sedan 1-2 stilnoct (Zolpidem) till sömn.

Idag, dag 7 utan min drog.
Igår åt jag tre sömntabletter vid 3 på natten, drack även ca 8cl Vodka, ställde klockan på 11.00. vaknade inte av den. Sov till 14.30. Vaknade upp.
Dagarna går sakta, jag har tryck över bröstet, ungefär som fiskekrockar har blivit spända runt mina lungor, smärtsamt och svårt att andas. Känsla av rastlöshet. Inte än har det gått till förtvivlan, endast en stadig långdragen rastlöshet som ligger och gror inom mig. Smärtor i ryggen, som träningsvärk fast jag på ett annat sätt.. En dålig typ av smärta, om det går att säga så.. Svidande mage, från V:et där bröstkorgen & magsäcken börjar ner till en bit under naveln. Som salt strött över ett öppet sår, brännande. Dessa fysiska smärtor gör det svårt att koncentrera mig. Att göra något av vikt, att bli med-dragen in i en film. Känslan av att jag sitter fast, som en stövel i för djup lera. Att jag ror i för stark motvind. Olika typer av ångest. En del säkert helt relaterade och "förväntade utsättnings-symptom". En del skapade av det utomstående livet. Jag har bara 2 dagar kvar att skicka in A-kassa papper annars är jag pank. Börjar bli sen med räkningarna, ingen egentlig inkomst. Känner mig inte stark, mer som ett träd utan rötter.. Känner att jag inte är nog för min omgivning, min lillasyster, min flickvän, mig själv.

Tidsfördriv.. Bokade en bio. Åt varm och god soppa. Jag började må bättre. Men kan inte släppa tanken på att jag inte kan kontrollera mitt liv. Är less på mig själv och irriterad på mitt handlande i mitt förflutna. Min ovisshet vid beslut, som kanske går att hitta personer eller händelser som lett mig att handla korkat, men varför lägga min tid på det. Jag känner irritationen över att jag har knarkat i mitt liv, att jag gjort det valet, men jag lämnar det där. Jag lämnar det vid att det får kännas irriterande, spara min energi till annat än att "place the blame".. Varför lägga tid på att tänka att jag är ett så kallat "vuxet barn".. Att jag växt upp utan föräldrar.. Jag har ett väldigt fint liv, en fin och äkta tjej, kärlek. Framförallt så finns det potential, precis som i alla människor, till förändring och ett riktigt liv. Vissa behöver medicin, jag är tacksam att den uppfunnits, för tex min moster med MS. Eller min storasyster med ADHD och förmodligen borderline.

Jag kanske behöver medicin, kanske har jag också något diagnos som GAD eller liknande. Men jag är också biologiskt beroende, säkert 4 generationen, och kan inte äta beroendeframkallande medicin. Jag letar efter en kick, en flykt.. Om jag inte har tillgång till medicin som gör mig hög så är det lättare att inte tänka på den. Även om jag redan kan få sådan medicin utskriven. Jag vill inte ha den.

Samtidigt.. vad gör jag? Idag, efter att jag bokat bio, ätit varm soppa och till och med betalat räkningar, så vart smärtorna och rastlösheten för långdragen. Jag önskar konstant efter semester, bara 3-4 timmar från mitt nuvarande mående. Jag har alla dessa dagar varit närmare verkligheten och smärtan än vad jag har varit flykt och rosa moln. Idag, precis innan jag skulle gå ner till bilen där tjejen satt och vänta. Så tog jag 1 tablett 5mg OxyNorm. Som nämnt tidigare, jag känner ånger. Även om tabletten har slipat av toppen av alla mina smärtor och problem. Jag är fortfarande närmare verkligheten och smärtan än flykt. Jag menar, jag hade tagit iaf 4st om jag visste att jag inte hade en chans att bli fri. Om jag fick göra precis som jag önskar. Om jag lät mig själv falla in tillbaka i ovissheten, tillbaka i ignoransen. Då hade jag tagit 4st.. Kanske var att ta en att ge upp, kanske var att "bara" ta en på ett sätt en vinst. Jag är vilse i den debatten med mig själv.

Imorgon.
Tillbaka till den hårda verkligheten. Försöka ta mig upp när klockan ringer 11.00. Leva med smärtan, den dåliga magen, rastlösheten. Försöka med tidsfördriv, att acceptera mitt tillfrisknande.

Ni som lyckats sluta.. hur ser ni på min historia.. kan man få hjälp av medicin på det sättet jag tog idag, om man verkligen har målet att bli helt medicin fri? Kan man ta hjälp av en medicin man egentligen inte gillar ruset på alls, som jag, inte speciellt förtjust i Oxynorm över huvud taget. Gillar inte det ruset. men det hjälper ju mot vissa saker. Det blir lite lättare att ta sig igenom just idag. Kanske känns det lättare imorgon? Kanske klarar jag nu mig ifrån medicin i 7 dagar istället för 3 innan jag exempelvis får en panikångest attack? Idag hade jag smärta och ångest av flera veckors missbruk. I morgon kanske jag har kommit lite längre ifrån det missbruket, och bara har utsättnings-symtomen av en tablett 5mg OxyNorm?

Åter igen, du som klarat det. Vad har du att säga..

tacksam för respons.. alltid kul att höra hur andras perspektiv

mvh
Citera
2014-10-29, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av socdrom
Du låter likt många vikingar här på flashback (med ödmjuk röst). Jag är inte lik dig på det sättet antar jag. för mig tar det veckor att bli fri från mina utsättningsymptom jag får av tramadol och SSRI. Och vet inte men har för mig att det står i första inlägget att jag var tvungen att köpa allt det där för det var paketpris. jag ville ha Xanor, Stesolid & Stilnoct. Typ 20 av varje. Men kunde bara köpa 50 "pack"... Resten av det som stod på listan har jag fått utskrivet vid olika tillfällen, där av trådskapandet. vilka av dessa mediciner kan jag använda mig av för att lindra min Tramadol at som bäst. Det var ingen fråga om att jag skulle äta alla? Du behöver ju inte använda varenda legobit i legolådan när du bygger något. Utan endast ta det bitar som passar bäst sen låte resten ligga kvar. Så var min tanke, om det svara på din fråga.

Jag har ingen aning om vad Theralen är, vad hjälper det mot och vad är det för typ av medicin?

tack för svar! Mvh
Du får liknande utsättnings symptom för att tramadol och ssri har liknande egenskaper. Det är därför du inte ska blanda dom två för det ökar risken för bla kramp anfall.
Venlafaxin(effexor) kan ge utslag på tramadol stickan så kan förstå att den hjälper mot just tramadol at.

Theralen skrivs ut mot sömn och kommer i flytande form, kapslar eller piller. Har för mig att det är en anithistamin men kan ha fel. Kommer söva dig ganska bra ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in