2014-10-01, 00:03
Medlem
Jag vill börja med att säga att det finns många människor som är helt dumma i huvudet. Vilket i sig är jättekul

En sak jag finner otroligt underhållande är människors inställning & svar på frågan "Har du någon dold talang"? Vad en dold talang är kan givetvis diskuteras, men själv vill jag påstå att det är en egenskap som man kan sätta likhetstecken med unikt. Exempelvis tycker jag att buktala & trolla är dolda talanger.

Nu verkar ju dock inte alla resonera på samma sätt som jag, utan dold talang kan tydligen vara något alldeles vanligt & alldagligt, som mer eller mindre varenda kotte klarar av.

För ett tag sen läste jag en artikel om artisten Lisa Miskovsky & där stod det så klart vad hennes dolda talang var. Tydligen var det att basta & det är det ju få människor i detta avlånga land som klarar av. Bensin på aggregatet & fosterställning så är saken biff.
På samma fråga uppgav Jan Björklund att hans dolda talang var att göra pannkakor.

Hoppas för guds skull att människor med banala svar som vissla, knyta skon etcetera, enbart är ironiska när de får frågan om dold talang. Annars är det ju bara tragiskt

Hur ser ni andra på dold talang? Vad betyder det för er?
Citera
2014-10-01, 00:11
Medlem
messiasibids avatar
Dold talang brukar ju oftast ha som fråga i nå mindre seriöst reportage. Så ja ser det mer som en skämtsam fråga, personlig. Om ens dolda talang är att basta så antar jag att man älskar att basta och sitter ofta längre än vännerna etcetera. En jäkel på att basta, är personligt och inte så många som vet om den talangen - där av är den dold.

Däremot på arbetsintervju jag fick frågan: Vad är din dolda talang? Då skulle jag tolka frågan bokstavligen och nämna något mer unikt och sakligt.

Dold talang är väl just en talang som inte så många vet att jag besitter.
Citera
2014-10-01, 00:12
Medlem
Anklagares avatar
Nu finns det ett väldigt bra franskt begrepp (om jag inte missminner landet) som jag tyvärr inte kommer ihåg som motsvarar min definition av en dold talang. Något kunnig person kan säkert lista ut vilket begreppet jag syftar på är om jag säger att det är X:s (dvs. ett namn på en känd konstnär) fiol och åsyftar denne mannens skickliga fiolspelande som dock hade kommit i skymundan pga hur bra hans tavlor ansågs av omvärlden.

Kort och gott så betyder dold talang för mig en talang som försvinner under en annan talang som personen ifråga är mer känd för. Exempel på detta är ovan nämnda konstnär som få visste även var en enormt duktig fiolspelare.
Citera
2014-10-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Dold talang brukar ju oftast ha som fråga i nå mindre seriöst reportage. Så ja ser det mer som en skämtsam fråga, personlig. Om ens dolda talang är att basta så antar jag att man älskar att basta och sitter ofta längre än vännerna etcetera. En jäkel på att basta, är personligt och inte så många som vet om den talangen - där av är den dold.

Däremot på arbetsintervju jag fick frågan: Vad är din dolda talang? Då skulle jag tolka frågan bokstavligen och nämna något mer unikt och sakligt.

Dold talang är väl just en talang som inte så många vet att jag besitter.

En motfråga. Kan det vara en dold talang om gärningen/talangen är något 99 % av vårt lands befolkning också klarar av? Exempelvis då knyta skon.
Citera
2014-10-01, 00:29
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
En motfråga. Kan det vara en dold talang om gärningen/talangen är något 99 % av vårt lands befolkning också klarar av? Exempelvis då knyta skon.

Argumentativt om detta är något som folk inte förväntar sig personen ifråga kunna.
Citera
2014-10-01, 09:26
Medlem
Fris avatar
Är tandvärk en talang? Jag har hört att det finns dold tandvärk. Vem vet, jag kanske lider av det själv, hur kan man veta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in