Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 11:26
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
D.v.s att media creation tool fick bränna filen till usb`et och därmed göra det bootbart?
nu så funkar det boota med usb.

gick inte startreparera.

eller återgå till min tidigare version av windows.
Senast redigerad av DragforADHD 2018-05-22 kl. 11:37.
Citera
2018-05-22, 12:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
nu så funkar det boota med usb.

gick inte startreparera.

eller återgå till min tidigare version av windows.

Dina alternativ är:
reparera starten.
återställa med en Windows återställningspunkt till innan uppdateringen.
återgå till den tidigare versionen.
refreshinstallera/uppgradera, nytt Os men sparar data.
Nyinstallera.

Vill du spara data från disken innan en nyinstallation, så ta ut den och sätt i docka och utvinn dem.
Citera
2018-05-22, 14:20
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Dina alternativ är:
reparera starten.
återställa med en Windows återställningspunkt till innan uppdateringen.
återgå till den tidigare versionen.
refreshinstallera/uppgradera, nytt Os men sparar data.
Nyinstallera.

Vill du spara data från disken innan en nyinstallation, så ta ut den och sätt i docka och utvinn dem.
Har redan provat återgå till den tidigare versionen men gick ej, gick inte reparera starte.

Så det får bli och installera om windows 10 igen
Citera
2018-05-22, 17:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har redan provat återgå till den tidigare versionen men gick ej, gick inte reparera starte.

Så det får bli och installera om windows 10 igen

Det finns ISO filer på tidigare Os än det senaste på nätet om du skulle behöva, för det är möjligt, givetvis, att du får samma problem igen.
Citera
2018-05-22, 21:58
Medlem
Bob32s avatar
Jag har enligt windows en hårddisk (F) som inte finns. Det står att det är en fysisk hårddisk, men det finns inte något på den och den har 0 utrymme (dessutom har jag inte en fysisk hårddisk förutom min SSD). Däremot får jag hela tiden en notifikation av att en hårddisk håller på att få slut på utrymme, vilket är otroligt störande.

Kan man på något sätt glömma bort en hårddisk, eller finns det en annan lösning?
Citera
2018-05-22, 23:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob32
Jag har enligt windows en hårddisk (F) som inte finns. Det står att det är en fysisk hårddisk, men det finns inte något på den och den har 0 utrymme (dessutom har jag inte en fysisk hårddisk förutom min SSD). Däremot får jag hela tiden en notifikation av att en hårddisk håller på att få slut på utrymme, vilket är otroligt störande.

Kan man på något sätt glömma bort en hårddisk, eller finns det en annan lösning?

Är det detta problem - http://www.thewindowsclub.com/windows-10-creates-extra-disk-partition-fixed.
Den går att dölja.
Citera
2018-05-23, 06:44
Medlem
DragforADHDs avatar
Hej igen, Igår kunde jag boota med usb.

Och idag kan jag inte boota med usb längre. så misstänker att jag har råkat göra någon bios återsällning. Men jag kommer inte ihåg exakt hur jag ändrade så jag kunde boota från usb.

om någon vet hur man gör så hade det varit bra. Då jag inte kan installera något windows än.
För usb bootar inte och kommer inte ihåg exakt hur jag ändrade så det funkade sist.
Har även försökt där jag ändrade sist så jag kunde boota där men det vägrar inte funka när jag har provat allt där så känner jag mig maktlös
tänkte ifall om någon av er kanske har lite mer koll på detta och kanske säga mer specifikt vart jag ska ändra. hade varit riktigt snällt om jag hade kunnat få hjälp så jag kan få windows installerat någon gång.
har stått och stampat på samma ställe i 3 dar nu vill gärna få min dator att funka igen.

Fortfarande samma problem att datorn är igång men kommer till loggan bara men inte in på skrivbordet. igår när jag kunde boota med usb så försökte jag start reparera, även återgå till min tidigare version av Windows. men det funkade inte.

Nu har jag råkat ändra något i bois inställningarna så att nu kan jag inte boota något alls. och behöver hjälp från er för kommer inte ihåg vad jag ändrade sist så jag kunde boota.

Jag har en stationär dator vid namn Lenovo Erazer X310 GTX 750.

Tacksam om ni hade kunnat hjälpa mig nu! och säga mer specifikt på vad jag ska ändra för att kunna boota från usb så jag kan få mitt nya windows installerat.
Senast redigerad av DragforADHD 2018-05-23 kl. 06:47.
Citera
2018-05-23, 07:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hej igen, Igår kunde jag boota med usb.

Och idag kan jag inte boota med usb längre. så misstänker att jag har råkat göra någon bios återsällning. Men jag kommer inte ihåg exakt hur jag ändrade så jag kunde boota från usb.

om någon vet hur man gör så hade det varit bra. Då jag inte kan installera något windows än.
För usb bootar inte och kommer inte ihåg exakt hur jag ändrade så det funkade sist.
Har även försökt där jag ändrade sist så jag kunde boota där men det vägrar inte funka när jag har provat allt där så känner jag mig maktlös
tänkte ifall om någon av er kanske har lite mer koll på detta och kanske säga mer specifikt vart jag ska ändra. hade varit riktigt snällt om jag hade kunnat få hjälp så jag kan få windows installerat någon gång.
har stått och stampat på samma ställe i 3 dar nu vill gärna få min dator att funka igen.

Fortfarande samma problem att datorn är igång men kommer till loggan bara men inte in på skrivbordet. igår när jag kunde boota med usb så försökte jag start reparera, även återgå till min tidigare version av Windows. men det funkade inte.

Nu har jag råkat ändra något i bois inställningarna så att nu kan jag inte boota något alls. och behöver hjälp från er för kommer inte ihåg vad jag ändrade sist så jag kunde boota.

Jag har en stationär dator vid namn Lenovo Erazer X310 GTX 750.

Tacksam om ni hade kunnat hjälpa mig nu! och säga mer specifikt på vad jag ska ändra för att kunna boota från usb så jag kan få mitt nya windows installerat.

Nollställ Bios med hjälp av moderkortets manual. Antingen så finns det en jumper bredvid batteriet eller så lossar du batteriet och låter det vara borta i någon minut. Då återgår inställningarna till default.

Har du någon CD/DVD-enhet på datorn? Bränn i så fall en bootbar installationsskiva och använd den istället för USB.
Citera
2018-05-23, 07:23
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nollställ Bios med hjälp av moderkortets manual. Antingen så finns det en jumper bredvid batteriet eller så lossar du batteriet och låter det vara borta i någon minut. Då återgår inställningarna till default.

Har du någon CD/DVD-enhet på datorn? Bränn i så fall en bootbar installationsskiva och använd den istället för USB.
Jo jag har windows 10 skiva men går inte boota likadant som usb med windows 10 på.
Inget går och boota med.

Provade både med skiva och usb och inget funkar.
därför vänder jag mig hit för och fråga om ni vet mer specifikt hur vart jag ska ändra i bois för att kunna boota.

Jag har en stationär dator med modellen Lenovo Erazer X310 GTX 750
Senast redigerad av DragforADHD 2018-05-23 kl. 07:27.
Citera
2018-05-23, 07:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jo jag har windows 10 skiva men går inte boota likadant som usb med windows 10 på.
Inget går och boota med.

Provade både med skiva och usb och inget funkar.
därför vänder jag mig hit för och fråga om ni vet mer specifikt hur vart jag ska ändra i bois för att kunna boota.

Har du en manual liggande över moderkortet/Bios? Sökt på nätet efter manualen? Har du provat mitt förslag om att nollställa Bios?
Citera
2018-05-23, 07:28
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du en manual liggande över moderkortet/Bios? Sökt på nätet efter manualen? Har du provat mitt förslag om att nollställa Bios?
Har redan nollställt bois till inställningarna som det har varit innan när man har köpt datorn.
Men man måste "ändra i bois" för att kunna boota med cd eller usb.
annars bootar den inte. och det är ju det jag inte kommer ihåg vart jag skulle ändra för att man ska kunna boota med usb eller cd.
Senast redigerad av DragforADHD 2018-05-23 kl. 07:30.
Citera
2018-05-23, 07:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Har redan nollställt bois till inställningarna som det har varit innan när man har köpt datorn.
Men man måste "ändra i bois" för att kunna boota med cd eller usb.
annars bootar den inte det. och det är ju det jag inte kommer ihåg vart jag skulle ändra för att man ska kunna boota med usb eller cd.

Mja, det är dock inte så enkelt att ledsaga dig hur du utför åtgärder under Bios. Du får som sagt ta hjälp av manualen eller kanske av någon kunnig person som du känner.

Du har inga skärmbilder över denna miljö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in