Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du finner bl.a ditt svar här -> http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10_1-win_upgrade?auth=1
Genom att skumma igenom så läser jag att det är ett uppgraderingserbjudande, inte en ren installation. Tack för svaret, men jag undrar fortfarande om mina favoriter kommer till nya webbläsaren Spartan. Använder Spartan favoriter-mappen? Helst ett direkt svar utan att länka. Jag tror det här kommer påverka många användare även om det kanske inte är ett problem för de flesta?
Citera
2015-07-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Uppgradering från Windows 8.1 till 10:an, hur svår är den att installera? Kommer dokument, favoriter, personliga filer att ligga kvar efter uppgraderingen? Jag har en säkerhetskopia men jag bara undrar.

Det är väldigt lätt. Du startar bara setup inne i Win 8.1, dvs. du startar den inte efter att BIOS startat med USB. Du kan då välja vad du vill behålla, alla program och inställningar, t.ex. Den kommer börja kopiera filer, tar några minuter. Sen startar den om och då kommer det ta något längre tid då den kopierar mer filer och installerar. Blir 1-2 omstarter här. Sen kommer lite frågor och då är det klart. Tar nog mindre än 30 min.

Får du en fråga om licensnyckel så har du troligtvis försökt installera Win 10 Pro när du har Win 8.1 Home.

EDIT: Ang Spartan, eller Edge som den heter nu, har jag inget svar. Skulle gissa att den kopierar inställningar från IE eftersom de ju vill att Edge ska vara standard i Windows 10 nu.
Citera
2015-07-19, 20:19
Medlem
Läser i tråden om folk som har installerat windows 10 som jag uppfattade det så är det en annan version är technical preview? vart fick ni tag på w10? har dem redan släppt det?
Citera
2015-07-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Det är väldigt lätt. Du startar bara setup inne i Win 8.1, dvs. du startar den inte efter att BIOS startat med USB. Du kan då välja vad du vill behålla, alla program och inställningar, t.ex. Den kommer börja kopiera filer, tar några minuter. Sen startar den om och då kommer det ta något längre tid då den kopierar mer filer och installerar. Blir 1-2 omstarter här. Sen kommer lite frågor och då är det klart. Tar nog mindre än 30 min.

Får du en fråga om licensnyckel så har du troligtvis försökt installera Win 10 Pro när du har Win 8.1 Home.

EDIT: Ang Spartan, eller Edge som den heter nu, har jag inget svar. Skulle gissa att den kopierar inställningar från IE eftersom de ju vill att Edge ska vara standard i Windows 10 nu.
Själva frågan är mer om standard 10:e uppgraderingsguiden låter filerna vara? Tidigare Windows-installationer har låtit mig välja mellan att uppgradera och då har personliga filer funnits kvar. Ren installation är ju när datorn formateras, det vill jag inte den här gången. Jag vill nämligen inte behöva installera alla program från början som vid en ren installation.
Citera
2015-07-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartbil
Läser i tråden om folk som har installerat windows 10 som jag uppfattade det så är det en annan version är technical preview? vart fick ni tag på w10? har dem redan släppt det?

Som insider har man fått uppgradera till Windows 10 final. Du kan ladda ner svensk .esd och konvertera till din egna ISO eller ladda ner torrent. TPB torrenten fungerar fint också.

Förresten läcktes OEM-imagen av 10240 tidigare igår, det är därmed officielt att 10240 = RTM.

Länkarna till svensk esd finns att hitta i första posten men du måste vara medlem på sidan.

Endast i Enterprise versionen kan man tydligen stänga av telemetrin helt och hållet (dvs datainsamlingen, keyloggern, och allt som skickas till microsoft). Detta går inte att göra i Home och Pro

http://forums.mydigitallife.info/threads/62424-DISCUSSION-Windows-10-Build-10240
Senast redigerad av fonzen 2015-07-19 kl. 22:14.
Citera
2015-07-20, 01:41
Medlem
Citat:
Själva frågan är mer om standard 10:e uppgraderingsguiden låter filerna vara? Tidigare Windows-installationer har låtit mig välja mellan att uppgradera och då har personliga filer funnits kvar. Ren installation är ju när datorn formateras, det vill jag inte den här gången. Jag vill nämligen inte behöva installera alla program från början som vid en ren installation.

Vad jag skrev så får man välja vad man vill behålla.
Citera
2015-07-20, 10:59
Medlem
bantexs avatar
Är det lönt att genomföra uppgraderingen den 29 juli när man inte har en äkta windows 8.1 licens?
Vad kommer hända om jag gör det?
Citera
2015-07-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Vad jag skrev så får man välja vad man vill behålla.
Ja men det är bra det. Frågar gör jag för att jag tänkte sätta igång en installation från TeamViewer åt en person. Så att den personen inte trycker "ren installation" vid omstart. Men nu var det bara uppgradering som ingick vid det här erbjudandet.
Citera
2015-07-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bantex
Är det lönt att genomföra uppgraderingen den 29 juli när man inte har en äkta windows 8.1 licens?
Vad kommer hända om jag gör det?
Har du fått Windows 10-uppgraderingikonen i meddelandefältet?
Citera
2015-07-20, 16:34
Medlem
bantexs avatar
Citat:
Har du fått Windows 10-uppgraderingikonen i meddelandefältet?

Ja det har jag. Har valt att jag vill uppgradera och den har inte klagat på något än.
Citera
2015-07-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retardation1337
Försöker dom inte dementera att 10240 är den slutgiltiga RTM-versionen?

https://pbs.twimg.com/media/CKOZIXwWgAEU0LF.png

Hur som helst så är jag mer intresserad av hur windows 10 fungerar med gaming just nu?
Du är medveten om att du kan få uppdateringar och drivrutiner från Win update som ställer till det?:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20828-windows-10-home-anvandare-patvingas-automatiska-uppdateringar
Citera
2015-07-21, 17:44
Medlem
brianmolkos avatar
Jag har en fråga, kommer man få behålla alla program man redan har installerade mm + det man har bilder filer mm på andra partitionen man har installerat så man inte behöver göra om allt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in