2014-09-28, 19:59
Medlem
Lång historia kort.

Jag är smärtsjuk, smärtpatient. Efter en skada i ryggen som sen blivit till fibromyalgi p.g.a. långvarig smärta.

Jag har haft Panocod/Citodon de första åren. Sen hade jag en svår dipp och fick oxynorm utskrivet som är korttidsverkande och sen fick jag oxycontin som är långtidsverkande. Jag har även provat diverse olika som tramadol, Ketogan, dolcontin och temgesic.

Just nu har jag oxycontin, temgesic och kodein. Det jag får utskrivet nu är oxycontin och kodein. Och jag köper även svart då jag är beroende av högre dos än det läkaren skriver ut och ingen vet om det här.

Jag tar för närvarande 30 mg oxycontin per dag, och ibland slänger jag in någon kodeintablett också. Nu vill jag sluta med oxycontinet och helst även kodein. Jag har inte lika svår värk/smärta nu som förut och tar ju endast nu mot abstinensen. Jag har fortfarande värk/smärta men känner att jag nog skulle kunna åtminstone klara mig på Panodil, Ipren och vid behov kodein.

Jag vet vilket h-vete det är med att sluta, och då inte bara fysiskt. Jag blir deprimerad och ingenting är roligt längre, inte se tv, inte läsa böcker, och att träffa människor känns också helt totalt värdelöst även fast jag i grunden är en social varelse.

Jag måste alltid börja med oxycontin det första jag gör på morgonen för att komma igång, annars är jag slö och orkeslös och känner mig deppig. Sen en tablett så blir det "Pling!" så är jag igång och kan dona med det jag gör i mitt hem. Jag lever ensam och har inget jobb då jag är sjuk. Jag behöver inte ta hand om en familj med barn och jobb att sköta så jag kan nog fixa detta bara jag är nog stark och inte har för svåra smärtor. Vissa smärtpatienter behöver sina tabletter, och jag hoppas jag kan klara mig på Panodil och kodein vid behov och då inte varje dag.

Jag har haft sån period förut då jag endast hade Panodil och Ipren. Och när det var som värst tog jag antingen kodein eller en oxynorm.

Jag skriver här nu för att jag vill få stöttning av andra. Jag gör det här i min ensamhet så kommer jag nog faila.

Jag vet att har man tagit tramadol så kan man bli superdeppig, den kommer ju åt serotoninet i hjärnan medans kodein och oxycontin berör endorfinerna.

Idag är min sista dag då jag fritt tar den dos jag vill och som inte hade med svår smärta att göra. Jag har för länge tagit det mot abstinensen och sen kryddat till det lite extra om jag känt mig lite deppig, så jag har självmedicinerat den på fel sätt.

Har ni erfarenheter kring att sluta med oxycontin och kodein får ni gärna skriva i tråden. Stötta varann. Jag kommer uppdatera då och då och säga hur det går. Mitt mål är att vara drogfri till 1 december i år. Drygt 2 månader. Jag har även Stesolid som jag Inte använder och bara tagit några tabletter av den burk jag fick utskrivet för typ 6 åren, en burk på 100 tabletter och det är kvar nästan alla. Jag har hört och läst att stesolid kan vara bra att ta vid opiatabstinens. Själv så mår jag dåligt av stesolid. Jag har även Lergigan som jag tar varje kväll, kanske jag ska ta mer av den nu när jag ska sluta med opiater.

Som sagt, jag kommer att skriva här och berätta hur det går. Denna tråd är min livlina att verkligen göra ett seriöst försök, och denna gång ska jag lyckas!
Citera
2014-10-01, 16:56
Medlem
Onsdag idag. Och jag började i måndags.

Det har gått sådär. Jag tar det försiktigt. Känner mig mer deppig och ingen ork till att göra något. Knappt sitta vid datorn eller läsa en bok.
Citera
2014-10-01, 17:48
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiteten

Det har gått sådär. Jag tar det försiktigt. Känner mig mer deppig och ingen ork till att göra något. Knappt sitta vid datorn eller läsa en bok.
Det du håller på med att trappa ur är skitjobbigt! Har du förutom beroendet smärtor, så blir det ju ännu värre. Jättesvårt att greja något som varar på egen hand.
Varför pratar du inte med läkaren?
Senast redigerad av Morfar-52 2014-10-01 kl. 17:51.
Citera
2014-10-01, 17:52
Medlem
Audacias avatar
Hej!

Jag vet vad du går igenom!
Jag låg själv som mest på 4 x 40mg Oxycontin samt 1-4 x 10mg Oxynorm per dag efter min stel-op.
Det enklaste, dock inte på långa vägar roligaste, är att lägga av tvärt och vara inställd på att du kommer må dåligt i cirka 7-10 dagar! Annars är ju alternativet såklart att trappa ner tills du är nere på så låga doser att det inte kommer göra någon extrem skillnad när du väl klipper det sista!

Men nu är du ju två dagar in utan Oxikodon så då är det bara att köra vidare! Stesolid kan fungera som ångestdämpande, men om du inte känner att du måste ta dem, så strunta i dem! Jag själv hade inga benso tillgängligt när jag klev av mina Oxy!

Den bästa benson, tycker jag i alla fall, att ha vid opiat-abstinens, är Stilnoct, för då kan man i alla fall få någon timmes sömn om man råkar ut för de förhatliga myrkrypningarna som tyvärr inte är helt ovanliga när opiaterna smyger sig ur kroppen!

Lycka till hur som helst, det här fixar du galant!
Citera
2014-10-01, 17:57
Medlem
aislings avatar
Citat:

Ingen egen erfarenhet av det du nämner men vill skicka lite pepp! Kämpa på
Citera
2014-10-01, 18:09
Medlem
Brokenbacks avatar
Hej,

Har precis minskat lite på min OC dos, från 120 mg (30 mg X3 oc + 10 mg x3 on) till 85 mg (20 mg x3 oc + 5 mg x 3-5. Det tog två veckor. Jag minskade först från 10 mg ON till 5 mg ON första dagen, sen minskade jag 5 mg OC varannan dag. Har även vid tre tidigare tillfällen under årens lopp avslutat längre Oxycontinbehandling efter ryggoperationer.

Det är viktigt att du trappar ner långsamt. Det är tufft. Även om fysisk aktivitet är jobbigt och triggar smärta så kan det hjälpa. Sätt upp mål, och när du når målet ger du dig en belöning. Ta pauser och ligg still på en nivå någon vecka då och då.

Ditt beroende är både fysiskt och psykiskt, och det tar tid att komma över.

Hur ser ditt nedtrappningsschema ut? Vad har du för plan?

Det här kommer du greja!
Citera
2014-10-06, 16:39
Medlem
1 veckan gick dåligt. Sänkt litegrann men inte så mycket jag vill. Jag tar det sakta och försiktigt.

Tack för respons!
Citera
2014-10-06, 16:54
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
1 veckan gick dåligt. Sänkt litegrann men inte så mycket jag vill. Jag tar det sakta och försiktigt.

Tack för respons!

Jag hjälper dig gärna att lägga upp en plan, men då behöver jag lite info.

Hur ser din konsumtion ut idag dvs hur mycket och när.

Vad är ditt mål.

Vad har du för tabletter att tillgå för nedtrappning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in