Citat:
Ursprungligen postat av
GamleHerrHalmhatt
Det låter som en överdrift att arbetshundar blir slagna och får dåligt med mat... Har själv träffat arbetshundar och dom springer fria och ägarna är hängivna som tusan.
OnT; alla hundar, särskilt de äldre raserna, har ett avelssyfte. Det kan vara vallning, vakt, sällskap eller
noshundar. Vissa hundraser används för minst tre av dessa saker. Om man väljer att skaffa en sådan ras så behöver man självklart inte släppa den lös hos en flock får, men mental och fysisk aktivering är fruktansvärt viktigt. Hundar kräver aktivering för att må bra, punkt. Så självklart mår en arbetshund bättre än en hund som har en oengagerad ägare som slappar dagarna...
Självklart blir inte alla arbetshundar slagna! De blir de här där jag är. Kanske ska tilläggas att det är på en stor cattle station i nordvästra Australien. Typ vissa hundar får man ej klappa, då de förlorar sin speciella connection med sin husse, som är den enda hunden ska ha det med.
Funderade mest på vilka som har det bäst då jag tyckte så synd om hundarna här, sova på hårt golv och ingen direkt kärlek. Men de verkar liksom må ta och vara lyckliga.
Antar att de inte vet något annat! Samtidigt tycker jag det är riktigt synd om överviktiga hundar som får kärlek men ingen mental stimulans.