2014-09-28, 13:34
Medlem
Som född och uppvuxen i Sverige där var och varannan har sällskapshundar, blev det något av en chock att komma till ett ställe där hundarna har ett verkligt syfte, alltså ett "jobb". Sitter nu och funderar på vilka hundar som har det bäst, av det mer extrem av båda hållen. Vad tror ni?
Jag ska förklara.

Soffhund - ofta något, eller väldigt överviktig. Går 1-2 kortare promenader om dagen eller värre; släpps ut 2 min åt gången i trädgården för att uträtta sina behov. Sover på en fluffig kudde bredvid elementet eller mellan husse och matte i deras säng.Får ingen direkt stimulans då husse och matte jobbar och spenderar fritiden i tv soffan. Får mat två gånger om dagen och säkert en hel del rester/matas vid bordet/ hundgodis.

Jobbhund - bor utomhus på hårt betonggolv i burar, har alltid sällskap med andra hundar och en riktig flock dynami. Släpps lösa två gånger per dag 15 min per gång. Får 1 1/5 dl mat, en gång per dag. Är fulla med fästingar. Får några dagar varje månad ut och jobba, valla får eller kor, vilket de verkligen älskar, ska man kanske tillägga. Får ingen direkt närhet med människor förutom under de stunderna de är lösa. Springer de iväg/gör något de inte ska, blir de slagna.

Så vad tror ni, vilka hundar mår bäst?
Citera
2014-09-28, 14:03
Medlem
Du verkar ta till de negativa extremerna hos båda grupperna...

Diskussionsunderlaget känns därmed för bristfälligt för en seriös diskussion.
Citera
2014-09-28, 14:04
Medlem
Ja vad är bäst....pest eller kolera?
Citera
2014-09-28, 14:12
Medlem
GamleHerrHalmhatts avatar
Det låter som en överdrift att arbetshundar blir slagna och får dåligt med mat... Har själv träffat arbetshundar och dom springer fria och ägarna är hängivna som tusan.

OnT; alla hundar, särskilt de äldre raserna, har ett avelssyfte. Det kan vara vallning, vakt, sällskap eller
noshundar. Vissa hundraser används för minst tre av dessa saker. Om man väljer att skaffa en sådan ras så behöver man självklart inte släppa den lös hos en flock får, men mental och fysisk aktivering är fruktansvärt viktigt. Hundar kräver aktivering för att må bra, punkt. Så självklart mår en arbetshund bättre än en hund som har en oengagerad ägare som slappar dagarna...
Citera
2014-09-29, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Du verkar ta till de negativa extremerna hos båda grupperna...

Diskussionsunderlaget känns därmed för bristfälligt för en seriös diskussion.

Ja det gjorde jag nog, det positiva med spffhundarna är väl att de får kärlek och närkontakt.

Det positiva med arbetshundarna är väl att de får leva i flock och stimuleras ordentligt.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, i ts beskrev jag mer deras vardag, utan att tänka på positivt eller negativt!
Citera
2014-09-29, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missbluu
Ja det gjorde jag nog, det positiva med spffhundarna är väl att de får kärlek och närkontakt.

Det positiva med arbetshundarna är väl att de får leva i flock och stimuleras ordentligt.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, i ts beskrev jag mer deras vardag, utan att tänka på positivt eller negativt!
Jag förstår inte varför du påstår att arbetshundar inte får kärlek? Bara för att man väljer att inte gosa sönder sin hund (vilket är dumt) så behöver det inte innebära att man inte älskar sin hund... Eller?
Citera
2014-09-29, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamleHerrHalmhatt
Det låter som en överdrift att arbetshundar blir slagna och får dåligt med mat... Har själv träffat arbetshundar och dom springer fria och ägarna är hängivna som tusan.

OnT; alla hundar, särskilt de äldre raserna, har ett avelssyfte. Det kan vara vallning, vakt, sällskap eller
noshundar. Vissa hundraser används för minst tre av dessa saker. Om man väljer att skaffa en sådan ras så behöver man självklart inte släppa den lös hos en flock får, men mental och fysisk aktivering är fruktansvärt viktigt. Hundar kräver aktivering för att må bra, punkt. Så självklart mår en arbetshund bättre än en hund som har en oengagerad ägare som slappar dagarna...

Självklart blir inte alla arbetshundar slagna! De blir de här där jag är. Kanske ska tilläggas att det är på en stor cattle station i nordvästra Australien. Typ vissa hundar får man ej klappa, då de förlorar sin speciella connection med sin husse, som är den enda hunden ska ha det med.

Funderade mest på vilka som har det bäst då jag tyckte så synd om hundarna här, sova på hårt golv och ingen direkt kärlek. Men de verkar liksom må ta och vara lyckliga.
Antar att de inte vet något annat! Samtidigt tycker jag det är riktigt synd om överviktiga hundar som får kärlek men ingen mental stimulans.
Citera
2014-09-29, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missbluu
Självklart blir inte alla arbetshundar slagna! De blir de här där jag är. Kanske ska tilläggas att det är på en stor cattle station i nordvästra Australien. Typ vissa hundar får man ej klappa, då de förlorar sin speciella connection med sin husse, som är den enda hunden ska ha det med.

Funderade mest på vilka som har det bäst då jag tyckte så synd om hundarna här, sova på hårt golv och ingen direkt kärlek. Men de verkar liksom må ta och vara lyckliga.
Antar att de inte vet något annat! Samtidigt tycker jag det är riktigt synd om överviktiga hundar som får kärlek men ingen mental stimulans.
Jaha, Australien! Då förstår dig bättre.
Djursynen i länder utanför Västvärlden tenderar att vara lite halvdålig
Citera
2014-09-29, 12:52
Medlem
MissMDs avatar
Ja, nu var det ju verkligen extremt åt båda hållen...

Om man ska jämföra dessa två tror jag knappast att den ena har det bättre än den andra.

En arbetshund som inte får någon stimulans alls varken fysiskt eller psykiskt mer än att valla en gång i månaden mår inte bra. Framförallt inte om hunden är fulla i fästingar, vilket förmodligen skulle ge blodbrist plus sjukdomar samt att hunden även blir slagen.

Sällskapshunden mår förmodligen inte så mycket bättre.. En fet understimulerad stackare. Visst, den sover på en guldkantskudde och får god mat. Men en hund behöver mer än så. En sån här hund hittar förmodligen på en hel rackartyg för att få utlopp för sin energi.
Skulle det vara en större hund skulle den garanterat omplaceras eller avlivas rätt snabbt eftersom den skulle bli totalt ohanterlig.
Det är vad jag tror iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in