2014-09-27, 13:22
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Jag antar att du inte förstår (känner empati för) hur Ryssland behandlar sina invånare eller länder omkring.

Du står för din ideologiska kamp för ett bättre Sverige men du sväljer mycket, och enligt mig för mycket.

SD skulle kunna vinna på att som ånga andra konstatera att Svt är vänster, media generellt är vänster/grönt, skatteverket är statiskt, invandringpolitiken är driven av människor utan erfarenhet av kulturer (utom tolkarna och marknadsliberalerna), etc etc

MEN att stödja ett aggresivt Ryssland. NO way.
NATO (= USA) trycker successivt ihop Ryssland. Att vända på steken brukar vara ett utmärkt sätt att granska saker objektivt: USA besväras av islamister på andra sidan jordklotet - Ryssland besväras av att NATO försöker bygga flygbaser strax utanför deras gräns. USA krigar för att försvara sina politiska och ekonomiska intressen på andra sidan jordklotet - Ryssland krigar för att försvara etniska ryssar och ekonomiska intressen några mil utanför sin gräns.

Jag föredrar personligen USA framför Ryssland om vi måste välja sida, men att som du förenkla det till "ett aggresivt [sic] Ryssland" är kvällstidningsnivå. Precis som alla större nationer försvarar Ryssland sina intressen - om det krävs också via militära medel. Kina gör det, USA gör det och Ryssland likaså - vilken sten har du sovit under?

Att då SD nyanserar läget lite mer än "elaka Putin är dum" ser jag som ett plus - och jag skulle önska att övriga partier också problematiserade det faktum att Sverige nu i praktiken allierat sig med USA både genom militär och underrättelsetjänst utan att tillfråga det svenska folket. Mig veterligen har tanken värna vår neutralitet och egna intressen primärt.
Än en gång blickar jag mot Schweiz som istället för att bara låtsas faktiskt också agerar som ett neutralt land ska: genom att medla i båda läger.
Citera
2014-09-27, 14:43
Medlem
JohnSmith99s avatar
Svaret på varför Nationalister samarabetar med ryssarna är enkel - Båda parterna har samma mål, vilket är att splittra EU.

Alla nationalistiska partier vill att deras land ska bli självständigt, och Ryssland vill att EU bryts isär.
Det som nationalisterna inte förstår är att om vi i EU inte står enade så kan Ryssland göra vad fan dom vill med oss. Så ni som tror att vi blir mer självständiga av att "slippa" EU och USA är ute och cyklar. Istället för att vara styrda av EU och USA kommer vi vara styrda av Putin med Ryssland. Känns det som ett bättre alternativ?
Citera
2014-09-27, 15:12
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith99
Svaret på varför Nationalister samarabetar med ryssarna är enkel - Båda parterna har samma mål, vilket är att splittra EU.

Alla nationalistiska partier vill att deras land ska bli självständigt, och Ryssland vill att EU bryts isär.
Det som nationalisterna inte förstår är att om vi i EU inte står enade så kan Ryssland göra vad fan dom vill med oss. Så ni som tror att vi blir mer självständiga av att "slippa" EU och USA är ute och cyklar. Istället för att vara styrda av EU och USA kommer vi vara styrda av Putin med Ryssland. Känns det som ett bättre alternativ?
Nja, SD är egentligen inte nationalister, men visst finns viss sympati för Ryssland, framför EU.

Vad du gör fel i ditt övriga resonemang är att du verkar blanda ihop Staten EU med Europa. Den antidemokratiska superstaten EU är en fiende till den europeiska identiteten, där Ryssland till viss del ingår. Att bli självständiga EU är därför en nödvändighet, precis som då Ryssland gjorde sig fritt den oligarkiska makten efter Sovjets fall.
Citera
2014-09-27, 15:13
Medlem
naknaindianens avatar
Tro det eller ej, men världen ändrar på sig och vi får nya fiender och allierade. Jag ser inte det relevanta i att vi krigade med Ryssland förut, just nu är det största hotet mot Sverige islamism och massinvandring och Ryssland har liknande konservativa kristna värderingar som SD.

Jag tycker inte Ryssland är ett speciellt bra land och förvånas över hur skitig befolkningen kan vara (speciellt den manliga) men samtidigt är medias bild ofta helt felaktig och försöker smutskasta landet.
Senast redigerad av naknaindianen 2014-09-27 kl. 15:40.
Citera
2014-09-27, 15:54
Medlem
Om det verkligen är så att SD stödjer Ryssland, ser jag det som bonus. Det visar att SD har integritet och väljer att se sanningen och inte tro på massmedias lögner och hjärntvätt.

Om sant, följer SD trenden av de andra europeiska partierna som UKIP, Front Nationale, AfD (Alternative für Deutschland) och partierna i Österrike som alla är pro-ryska och pro-Putin, eftersom Putin ses av många som motståndet mot globalism, västs anspråk på hegemoni och deras klåfingrighet att lägga sig i alla länders inre angelägenheter genom färgade revolutioner och regime change projekt.
Citera
2014-09-27, 20:27
Medlem
Jag vet inte om SD har tagit ställning i Rysslandsfrågan, men jag tänker så här:

Fram till för en 20 år sedan hade vi två stormakter: USA (plus övriga väst) och Sovjetunionen (med Kuba och Kina som kompis då och då). Dessa tävlade om makt och inflytande över hela jorden. Till t ex Afrika kom bistånd från båda stormakterna som på så sätt försökte få inflytande. Sovjet kom före när det gällde tävlingen om att först få upp en man i rymden, vilket sved för USA.

USA och Nato började tidigt bygga baser runt Sovjet, från Nordnorge genom Västtyskland och runt om ända ner till Turkiet. Sovjet klarade inte att göra motsvarande, bara ett litet försök på Kuba på 60-talet.

När Sovjet föll samman och stormakten Sovjet blev ett svagare Ryssland var det förstås en prestigeförlust för dem. Ingen vill tappa position, varken människor eller länder. Nu har Putin ingivit ryssarna bilden av en stark man som kan hålla ställningarna och kanske åter öka makten.

Men samtidigt har väst (USA, Nato, EU) flyttat fram sina positioner oerhört. EU har tagit till sig baltländerna, Polen, Rumänien m fl in i sin union. Flera av dessa länder har också gått med i Nato. Alltså är Ryssland alltmer trängt.

När USA/EU nu senast försökte få med även Ukraina i sin union tyckte Putin att det räckte. Han gjorde en motmanöver med att ta Krim och genomföra en folkomröstning som gav legitimitet åt detta.

Många ryssar och andra som är emot USA:s självpåtagna roll som världspolis, samt även jag, tycker att det är dubbelmoral av väst att godkänna och understödja att Kosovo förklarades som ett eget land, medan samma väst underkänner att Krim byter status. Krim har historiskt varit en del av Ryssland, till fram på 1950-talet, och det är mer logiskt att det hör till Ryssland än att Kosovo, som varit serbiskt mycket länge, plötsligt skulle bli en egen stat (och det har heller inte gått så bra för Kosovo så allt detta med Nato-bombningar var onödigt).

Jag tycker att det hade varit mycket klokare av väst att låta det vara som det var ett tag framöver. Den senaste östutvidgningen av EU blev t ex en katastrof. Man borde ha låtit det gå några decennier medan handel och internet och kommunikationer skulle ha minskat skillnaderna mellan länderna.

Den stora striden väst just nu står inför är emot den våldsamma islamismen. Där har Ryssland redan en lång erfarenhet i Tjetjenien och andra Kaukasus-områden. Ni kanske minns Beslan och ockupationen av teatern i Moskva? Väst behöver ett Ryssland som helhjärtat står på västs sida i denna kamp så varför utmana Ryssland just nu?

Kina har besvär med sina muslimer i Xinjiang och Indien med sina i Kaschmir. Om väst vore klyftiga nu skulle man uppbåda Ryssland, Kina och Indien i en kniptångsmanöver mot islamismen. Inte förödmjuka Putin.
Citera
2014-09-27, 20:43
Medlem
Tercios avatar
Belägg för ts tes tack?

Om det är så är det ju helt fantastiskt bra. Men jag tror det när jag ser det.
Citera
2014-09-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Jag antar att du inte förstår (känner empati för) hur Ryssland behandlar sina invånare eller länder omkring.

Du står för din ideologiska kamp för ett bättre Sverige men du sväljer mycket, och enligt mig för mycket.

SD skulle kunna vinna på att som ånga andra konstatera att Svt är vänster, media generellt är vänster/grönt, skatteverket är statiskt, invandringpolitiken är driven av människor utan erfarenhet av kulturer (utom tolkarna och marknadsliberalerna), etc etc

MEN att stödja ett aggresivt Ryssland. NO way.
Nu är det ju en skillnad på att stödja, och att kallt konstatera att Rysslands agerande är en kamp mellan stormakter och inte primärt en aggression mot ett grannland.
Jag tror många Sverigedemokrater ser rött när Ryssfobi trycks ner i halsen på dem, precis som PK-läran.
Citera
2014-09-27, 22:48
Medlem
Haha! Tror sverigedemokraterna stödjer Sverige. Det är Sverige, som är sverigedemokraternas fokus, inte Ryssland. Beträffande Ukraina, så är detta land en nationalistisk och antidemokratisk diktatur, liksom Ryssland.
Citera
2014-09-27, 23:04
Medlem
Därför att de som inte stödjer Ryssland är hjärntvättade idioter, de har blivit lurade av den anglo-saxiska eliten via median att sprida en massa omedveten anti-vit propaganda. Om man är emot Ryssland så är man per definition en anti-vit homoälskande imperialist (i.e. västlänning).
Citera
2014-09-28, 00:09
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Du är ett lika stort skämt som ts. Ts ignorerar fakta att sionistiska USA sponsrar terrorjuntan i Ukraina som är Rysslands vagga och där judiska oligarker styr. Putin har bara accepterat att Krim återförenas med Ryssland, dom andra har han vägrat trots att dom har rätten på sin sida mot terrorjuntan. Du och ts är förblindade av rysshat. Vicepresident Joe Biden gick ut stolt med att judar skapade mångkulturen och pridehysterin, två saker som skapat stora sår i dom flesta västländer, ändå stödjer idioter som du och ts sionistiska USA.

Här ignoraras inget, jag är imponerad av hur du kan lyckas få mig att stödja saker jag aldrig sagt något om.

Det är intressant att föra en diskussion. Jag är intresserad av hur ett parti som SD är positivt till att Ryssland invadering av Ukraina. Och om jag förstått det rätt så är det:

1. Söndring av EU
2. Värderingar, konservativa värderingar, anti judar & bögar samt mer kristna värderingar
3. Anti USA och väst-"alliansen".
4. Anti marknadsekonomi

Det är ganska mycket anti och att vara emot i dessa inlägg. Det är inte så mycket vad man är för, och vad man vill åstakomma och bygga upp. Det vore betydligt mer intressant.

Att jag skulle vara anti Ryssland är inte korrekt, dock är jag inte så positiv till politiker. Jag hoppas att Putin (för det är han som bestämmer, inse det alla svenskar) försöker att ta bort militär hotet och inse att Ukraina måste få bestämma självt. Han har pushat hela landet mot EU. Det kan man ha många åsikter om. Tyvärr så har SD inte stött Ukraina i HUR landet byggs upp, utan bara sett till Rysslands invasion.
Citera
2014-09-28, 00:31
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naknaindianen
Ursäkta? Ryssland är riktigt jävla marknadsekonomiskt, vi snackar inte sovjet här. Menar du att västvärldens subventioner emot Ryssland är ett fantastiskt exempel på en fri marknad eller?

Det jag menar är att jag har hört kommentarer från personer från FB som stött Ryssland utifrån att anti marknadsperspektiv. Det kan dock varit mer extrem höger och vänster än SD. Men dock. Därav fick det en plats på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in