2014-09-21, 16:22
Medlem
Vet att det finns någon sådan funktion till andriod man kan ställa in om man har ett program som heter Tasker. Men finns det något liknande till Mac os X? Finns det några direkt nackdelar ni kan komma på? Tanken är ju att så fort hemnätverket kopplas bort så måste ju lösenordet till datorn skrivas in.
Citera
2014-09-21, 16:24
Medlem
tzjs avatar
Hur menar du? Måste du ange nätverkets lösenord varje gång du vill koppla upp dig på ditt nätverk?
Citera
2014-09-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur menar du? Måste du ange nätverkets lösenord varje gång du vill koppla upp dig på ditt nätverk?

Nej, alltså inlogget till själva datorn till mitt konto. Mitt inloggnignskonto Heter Bruno, jag trycker på det skriver in mitt PW och så kommer jag in. Jag vill att så länge jag är hemma och uppkopplat till mitt hemnätverk så ska jag inte behöva skriva in mitt pw för att logga in på datorn.
Citera
2014-09-21, 17:00
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Nej, alltså inlogget till själva datorn till mitt konto. Mitt inloggnignskonto Heter Bruno, jag trycker på det skriver in mitt PW och så kommer jag in. Jag vill att så länge jag är hemma och uppkopplat till mitt hemnätverk så ska jag inte behöva skriva in mitt pw för att logga in på datorn.

Då är jag med.

Klicka: systeminställningar/säkerhet och integritet/fliken allmänt
Klicka ur bocken vid "kräv lösenord".
Citera
2014-09-21, 17:23
Medlem
Citat:
Då är jag med.

Klicka: systeminställningar/säkerhet och integritet/fliken allmänt
Klicka ur bocken vid "kräv lösenord".

Nja...var inte direkt det jag var ute efter heller.

Provad att boka av den rutan. Samtidigt jag är uppkopplad till mitt hemmanätverk. Jag måste ändå skriva in lösen för att komma in på datorn

Jag provade även att koppla bort wifi och var tvungen att skriva in lösenorden ändå. Alltså lösen till mitt konto till datorn INTE internet.

För att förtydliga.

När jag är hemma i min lägenhet och uppkopplar till nätverk A som är mitt hemmanätverk och prioriterat så vill jag EJ behöva skriva in ett lösenord när jag ska logga in som min ANVÄNDARE på min dator när jag startar upp den från tex viloläge.

Men när jag är tex i skolan och är uppkopplad till nätverket "Skola" så vill jag att jag ska skriva in mitt lösenord när jag ska avända min dator.Allts logga in på min avändare på datorn.

Förstår ni eller förklarar jag otydligt?
Citera
2014-09-21, 18:55
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Nja...var inte direkt det jag var ute efter heller.

Provad att boka av den rutan. Samtidigt jag är uppkopplad till mitt hemmanätverk. Jag måste ändå skriva in lösen för att komma in på datorn

Jag provade även att koppla bort wifi och var tvungen att skriva in lösenorden ändå. Alltså lösen till mitt konto till datorn INTE internet.

För att förtydliga.

När jag är hemma i min lägenhet och uppkopplar till nätverk A som är mitt hemmanätverk och prioriterat så vill jag EJ behöva skriva in ett lösenord när jag ska logga in som min ANVÄNDARE på min dator när jag startar upp den från tex viloläge.

Men när jag är tex i skolan och är uppkopplad till nätverket "Skola" så vill jag att jag ska skriva in mitt lösenord när jag ska avända min dator.Allts logga in på min avändare på datorn.

Förstår ni eller förklarar jag otydligt?

Då förstår jag. När du är uppkopplad till skolans nätverk så vill du att datorn kräver lösenord för att logga in på ditt konto, men när du är hemma och uppkopplad på ditt egna nätverk så skall det inte behövas.

Har inte hört om en sådan önskan hittills, så jag har inget vettigt svar. Det skulle vara om man pillade med automator kanske.
Citera
2014-09-21, 19:01
Medlem
Citat:
Då förstår jag. När du är uppkopplad till skolans nätverk så vill du att datorn kräver lösenord för att logga in på ditt konto, men när du är hemma och uppkopplad på ditt egna nätverk så skall det inte behövas.

Har inte hört om en sådan önskan hittills, så jag har inget vettigt svar. Det skulle vara om man pillade med automator kanske.

Precis så är det jag menar! Tror att det kan finnas en sådan funktion i programmet Tasker till andrion-telefoner men mac är ju inte direkt andriod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in