Alla smoothies-recept jag hittar på internet tycks vara riktade mot unga töser och pygméer. De innehåller lite blad, lite bär och lite färgglatt slisk. Jag vill ha en smoothie med rejält och nyttigt innehåll, gärna så man är mätt två-tre dagar efteråt!
Havregryn, banan och blåbär är grundstenar i alla mina smothies ifall jag vill hålla mig ett tag från hungern.
Även nötter men brukar ha det vid sidan av smothien.
Sedan brukar det bli lite vad jag är sugen på eller funkar bra smak mässigt
Havregryn, gröna blad, lite nötter, en banan och någonting sött (honung, bär efter säsong etc). Kanske lite kryddning, t.ex. kokosflingor. Blir jag iaf mätt på.
-1/2 dl havregryn
-1 rått ägg
-1 banan
-Honung efter tycke och smak
Lägg allt i en blender och fyll upp med Åsens fetaste gammaldags mjölk till 5-600 ml. Blanda och drick. Själv fick jag energi som räckte till 4 timmars kroppsarbete.
Numera kör jag på proteinpulver, ägg och mjölk bara. Funkar bra det också fast det är väl ingen smoothie man sitter och smuttar på eller imponerar på kvinnor med. Det handlar om att få i sig energi snabbt och enkelt.....
Skummade bara igenom svaren men, proteinpulver är det ju många som har i sin smoothie. Smakar helt okej de få gånger jag testat, och gör ju onekligen att du håller dig mätt länge.
Mer som går att ha i:
Råa morötter, 1st rödbeta, gurka, rå zucchini, mango, papaya, kokossmör.
Man får testa och lära sig vilka smaker som funkar ihop.
Smaksätta med vanilj, kanel, kakao och bär. På nätet finner man vanilj till lite humanare pris i större förp.