2014-12-27, 14:33
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror att hyrestiden är förbi.
Ryssland hade för inte så länge sedan skrivit på ett nytt avtal med Ukraina om att hyra baserna på Krim på 25 år. Fast den nya USA-stödda med vapen tillsatta juntan i Kiev gjorde att Moskva inte längre kunde lita på att ingångna avtal skulle följas. Baserna på Krim var skälet till att Washington ville trycka tillbaka Ryssland.
Fast det kanske kunde vara ett sätt att lösa knuten. Baserna kommer i vilket fall som helst att hållas av Ryssland. Dem ger de inte upp. Det sa jag redan när detta kaos började. De har haft dem i 200 år, de är väldigt viktiga för Ryssland, hela Krim är dessutom gammalt historiskt ryskt land. Det förvånade mig faktiskt mycket att Washington ens inbillade sig att de kunde norpa dem av ryssarna.
Vad ska Ryssland egentligen med sina svarta havsbaser till när NATO landet Turkiet hur lätt som helst kan stänga Inloppet vid Bosporen? Inga ryska fartyg eller Ubåtar lär ju kunna komma ut till medelhavet och senare Atlanten den vägen.
Citera
2014-12-27, 14:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Vad ska Ryssland egentligen med sina svarta havsbaser till när NATO landet Turkiet hur lätt som helst kan stänga Inloppet vid Bosporen? Inga ryska fartyg eller Ubåtar lär ju kunna komma ut till medelhavet och senare Atlanten den vägen.

Att stänga en internationell farled är inget som man gör så lätt. Det skulle omedelbart leda till storkrig.
Citera
2014-12-27, 14:41
Bannlyst
Citat:

En bra poäng där. Putins agenda är lite svårbegriplig.
Citera
2014-12-27, 14:44
Bannlyst
Citat:
Att stänga en internationell farled är inget som man gör så lätt. Det skulle omedelbart leda till storkrig.

Det nog redan krig eller åtminstone blockad när man stänger en farled.

Men även du har en poäng där. Putin börjar skrämma mig.
Citera
2014-12-27, 14:49
Medlem
Relays avatar
Citat:
Om krig redan är ett faktum då? Turkiet kontrollerar redan båda delar av sundet?
Citera
2014-12-27, 14:52
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Det nog redan krig eller åtminstone blockad när man stänger en farled.

Men även du har en poäng där. Putin börjar skrämma mig.
Turkiet är en regional stormakt med en rätt bra militär kapacitet.
Citera
2014-12-27, 18:44
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Om krig redan är ett faktum då? Turkiet kontrollerar redan båda delar av sundet?

Citat:
Turkiet är en regional stormakt med en rätt bra militär kapacitet.

Förutsätts i så fall att det är storkrig med Ryssland och USA på var sin sida. Förutsätts också att Turkiet står vid USAs sida. Fast i en sådan situation så kan mycket hända runt om i världen. Allt är då inte koncentrerat på just det sundet. USA och deras lakejstater kan i så fall inte satsa allt just där. Jag misstänker att i den situationen försöka hålla ryssarna instängda där vore lite som att föröka hålla fast en stor haj med en fiskehåv.

Edit:

Ja, Turkiet har ett starkt försvar. De är skickliga dessutom. Fast allt är relativt. Även när det gäller vapen.
Citera
2014-12-28, 10:11
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Det förvånade mig faktiskt mycket att Washington ens inbillade sig att de kunde norpa dem (Krim) av ryssarna.
Mig förvånar det mer att Ryssland tror att man kan sno tillbaka Alaska av jänkarna..
Citera
2014-12-28, 11:24
Medlem
Tror Ryssland är på väg att upprepa sina tidigare misstag, man agerar som om Ryssland är en stormakt som klarar sig utan västvärlden. Man klarade sig inte själva under kommunisttiden och def. inte i dagsläget. T.om Putin måste ju inse fakta trots dålig ekonomisk kunskap. Det 'är ju ungefär som att Sverige skulle kunna utvecklas utan EU eller USA, d.v.s helt omöjligt. Kina verkar ju ha insett det och utvecklas som land genom stor handel med väst.
Citera
2014-12-28, 19:14
Bannlyst
Citat:
Egypt to import 120,000 tonnes of Russian wheat before export duty introduced
CAIRO, December 26. /TASS/. Russia will provide 120,000 tonnes of wheat supplies to Egypt before a duty on grain exports takes effect on February 1, Vice Chairman of the Arab republic’s General Authority for Supply Commodities /GASC/ Mamdouh Abdel Fattah said on Saturday.
Källa: http://itar-tass.com/en/economy/769620
Citera
2014-12-28, 19:31
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
. Jag misstänker att i den situationen försöka hålla ryssarna instängda där vore lite som att föröka hålla fast en stor haj med en fiskehåv.
Vi är många som noterat att den stora hajen börjat tappa tänder...kanske för att den tuggat i sig fel föda..
Citera
2015-01-22, 19:41
Bannlyst
Citat:
North Korea leader accepts invitation to attend Russia's Victory Day celebrations — media
SEOUL, January 13. /TASS/. North Korean leader Kim Jong-un has accepted an invitation to visit Moscow to attend a May ceremony marking the 70th anniversary of the Soviet victory over Nazi Germany in World War Two, South Korea's Yonhap news agency reported on Tuesday.
“North Korea is seeking to deepen both diplomatic and economic ties with Russia at a time when its political relationship with China remains chilly,” the agency said.
Källa: http://itar-tass.com/en/russia/770889
Citat:
Citat:
South Korea’s president uncertain about visiting Moscow celebrations of Victory Day

SEOUL, January 22. /TASS/. A decision has not been taken so far that South Korean President Park Geun-hye will pay a visit to Moscow on May 9 for celebrations commemorating the 70th anniversary of the Soviet victory over Nazi Germany in World War II, the presidential spokesperson said on Thursday.
“The presidential schedule for this May has not been drafted yet and she looks to all the alternatives,” he said.
Källa: http://itar-tass.com/en/russia/772633
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in