2014-11-25, 08:42
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har jag ansett länge.

Det har sagts från ryskt håll att man inte vill att sanktionerna ska drabba vanligt folk och då menar man även folken i väst. Detta är givetvis omöjligt. Sanktionerna drabbar direkt och indirekt även vanliga människor. Fast man vill nog att de ska drabba folken så lite som möjligt. Ett ex. på detta är flygtrafiken. Ryssland vill inte (iaf inte ännu) stoppa utländska bolags överflygningar för det skulle direkt drabba vanliga människor i väst.
Avsikten med detta förfarande är helt klart att Moskva försöker ses som "de goda" i den här onödiga konflikten. Av vanligt folk i väst vill säga. Ledarna i väst är till den allra största delen på den motsatta sidan. Fast Moskva bidar sin tid. De väntar sig nog regimbyten i väst.

http://www.exponerat.net/nigel-farage-vi-maste-bekampa-islamismen-tillsammans-med-putin/
http://www.friatider.se/nationella-fronten-tar-miljonl-n-av-rysk-bank

Då kanske västs politik mot Ryssland kan bli en helt annan än idag. Det ser iaf jag själv fram emot.
Ryssland är beroende av överflygningarna. Pengar. Om europeiska bolag inte flyger över Ryssland då kollapsar aeroflot och Rysslands flygstruktur. Ni förstår, Ryssland är helt beroende av världs ekonomin. Mera sanktioner, säger jag bara. Putlers dagar är räknade. Även Dugin mister makt över Kreml då han målat upp ett scenario som inte stämde: Ukraina vill vara Rysslands lilla bitch. Nehej...
Citera
2014-11-25, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Varje gång Ryssland byggt ett imperium har ryska folket fått utnyttjas, svälta och dö. Varje gång har det slutat i kollaps. Ändå vill dessa dårar vara med varje gång. Nu pågår ett imperiumbygge som redan är på väg att kollapsa.
Jaha? Det är knappast unikt för Ryssland.
Citera
2014-11-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Nej det har du rätt i. Alla imperier kollapsar förr eller senare. Skillnaden är vilket som kollapsar först. Där står definitivt Putin Ryssland på tur först. Hoppas bara det ryska folket reser sig snabbt igen under en ny vettigare ledare.
Citera
2014-11-25, 09:15
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Nej det har du rätt i. Alla imperier kollapsar förr eller senare. Skillnaden är vilket som kollapsar först. Där står definitivt Putin Ryssland på tur först. Hoppas bara det ryska folket reser sig snabbt igen under en ny vettigare ledare.
Tyvärr... De har en 1000 årig tradition av att vara lydiga jordslavar.
Citera
2014-11-25, 09:16
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Nämn ett imperium som försökt återuppstå efter kollaps i modern tid (1500-framåt)...
Citera
2014-11-25, 09:29
Medlem
Citat:
Nämn ett imperium som försökt återuppstå efter kollaps i modern tid (1500-framåt)...
Nu var det inte det jag tänkte på när jag svarade. Jag tänkte mest på att svält etc var mycket vanligt i alla imperiebyggande länder.

Här är iaf några länder jag kan minnas.
Spanien flertalet gånger under 15 och 16-talen.
Hitlertyskland
Frankrike under Napoleon.

Det finns säkert fler, men efter som att du ville ha ett exempel så är tre exempel fullgott.
Citera
2014-11-25, 12:54
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Nu var det inte det jag tänkte på när jag svarade. Jag tänkte mest på att svält etc var mycket vanligt i alla imperiebyggande länder.

Här är iaf några länder jag kan minnas.
Spanien flertalet gånger under 15 och 16-talen.
Hitlertyskland
Frankrike under Napoleon.

Det finns säkert fler, men efter som att du ville ha ett exempel så är tre exempel fullgott.
Dåliga jämförelser.
Spanien var ett imperium som inte kollapsade utan vidgade och minskade territoriellt.
Tyskland har inte försökt sig på ett imperium efter Hitler.
Frankrike har inte försökt sig på ett imperium efter Napoleon.
Ryssland däremot:
Ryska imperiet, kollaps
Sovjetunionen, kollaps
Eurasiatiska unionen, kollapsar
Citera
2014-11-25, 13:18
Medlem
Citat:
Dåliga jämförelser.
Spanien var ett imperium som inte kollapsade utan vidgade och minskade territoriellt.
Tyskland har inte försökt sig på ett imperium efter Hitler.
Frankrike har inte försökt sig på ett imperium efter Napoleon.
Ryssland däremot:
Ryska imperiet, kollaps
Sovjetunionen, kollaps
Eurasiatiska unionen, kollapsar
Spanien gick i konkurs typ femtielva gånger under typ 50 år. Du kallar inte det kollaps?
Nej nationen har ju bara funnits i knappt 25 år och allt land är ju redan upptaget.
Frankrike koloniserade som bara fan under 1800talet och hade imperiedrömmar, efter Napoleon.
Sen missförstod du mig förmodligen på Tysklandspunkten. Jag menade att innan Hitlertyskland fanns det ett imperium som kollapsade och Hitler försökte återskapa det i någon form.
Senast redigerad av Olepeter 2014-11-25 kl. 13:42.
Citera
2014-11-25, 14:18
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4134591.svd

Citat:
Paris stoppar fartyg till Ryssland

Frankrike skjuter tills vidare upp leveransen av ett toppmodernt krigsfartyg av typen Mistral till Ryssland. Det meddelar president François Hollande som hänvisar till krisen i östra Ukraina där Ryssland anklagas av EU och USA för att med vapen och soldater stödja separatisterna.

Inga krigsfartyg till Putin

Han kan väl bygga dem själv om det är så viktigt för Ryssland att ha sådana. Men vad skall han betala sina varvsarbetare med för löner? Rubel?

Det tar inte lång tid förrän indiska valutan är mycket starkare än rubeln
Senast redigerad av amsta11en 2014-11-25 kl. 14:42.
Citera
2014-11-25, 15:12
Medlem
mvagrippas avatar
Putin provocerar Norge även på Nordkalotten.

http://www.nrk.no/nordnytt/forsvaret-motte-russiske-krigsfly-utenfor-norskekysten-1.12063586
Citera
2014-11-25, 15:55
Medlem
Quipus avatar
Citat:

Han kan väl bygga dem själv om det är så viktigt för Ryssland att ha sådana. Men vad skall han betala sina varvsarbetare med för löner? Rubel?

blir inte riktigt klok på rapporteringen angående de där skeppen. business insider påstår exempelvis att det första fartyget (the Vladivostok) kommer att levereras nu på fredag medan de flesta övriga västkällor hävdar uppskjutet på oklar tid. ryska källor säger "snart". antar att vi får se på fredag, vore för jävligt btw om leverans sker
Citera
2014-11-25, 17:28
Medlem
Citat:

Vad kan det bli för "konsekvenser" för fransoserna om de provocerar Putin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in