Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-10-02, 14:14
  #25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
... den andra rösten valde att förkorta namnet så det räknas som två röster på två olika partier. Vad kan man göra åt detta? Är det valfusk? Vår förhoppning vara att komma med på val.se men nu resulterar detta i att antalet "Partier med färre än 2 röster" ökats istället.
Ditt problem är väldigt viktigt! Framförallt är det ju avgörande för regeringsfrågan nu, huruvida din kompis torkade sig i baken med din handskrivna valsedel eller inte. Det enda du kan göra åt det är att köpa Pepsodyl (Köp Pepsodyl!), fräsch och frisk i munnen varje morgon.

Finns ett Excel-dokument länkat från val.se där varenda handskriven röst redovisats. Förutom kanske de som har tecknade streck som inte liknar några bokstäver man hittar på ett vanligt tangentbord. Kunden är kung, som rösträknaren säger. Eller "Kungen är kund", som hovleverantören säger.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-10-02 kl. 14:19.
Citera
2014-10-02, 14:19
  #26
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Att bara skriva Fitta på valsedeln....tänk om fyra procent skulle skriva det och rösta in Fitta i riksdagen. Tänk er Claes Elfsberg sitta där på valkvällen och kommentera: -Och nu kan vi säga att att vi har ett nytt parti i riksdagen då Fitta har fått fyra procent av rösterna....och vi går över till Fittas valvaka


F! Var först inne på att kalla sig Fitt-partiet,FITT= Feminist i Tid och Tanke.
Citera
2014-10-02, 14:25
  #27
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenBlue
Personligen skulle jag uppfatta det som att han på ett skämtsamt och omoget sätt berättade att Fi kommit in i riksdagen. Snäppet roligare skulle vara om fyra procent skulle skriva "död åt negrer", "islam är en skiteligion" eller liknande. Man skulle verkligen se smärtan i deras ansikte när de tvingas läsa upp det i TV.


2189 av 6227 valdistrikt räknade för tillfället, kan dyka upp senare.


Jag skulle älska om 4% av Sveriges röstberättigade använde som demokratiska rättighet till att få Claes Elfsberg
att säga nåt provocerande i tv.
Citera
2014-10-03, 14:36
  #28
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ditt problem är väldigt viktigt! Framförallt är det ju avgörande för regeringsfrågan nu, huruvida din kompis torkade sig i baken med din handskrivna valsedel eller inte. Det enda du kan göra åt det är att köpa Pepsodyl (Köp Pepsodyl!), fräsch och frisk i munnen varje morgon.

Finns ett Excel-dokument länkat från val.se där varenda handskriven röst redovisats. Förutom kanske de som har tecknade streck som inte liknar några bokstäver man hittar på ett vanligt tangentbord. Kunden är kung, som rösträknaren säger. Eller "Kungen är kund", som hovleverantören säger.
Hej, tack för svar. Jag kollade det excel-dokumentet strax innan jag skrev mitt inlägg och såg att våra två röster ej grupperades. När jag kollade igen för några dagar sen har detta dock ändrats, och våra två röster är nu korrekt ihopräknade!
Citera
2014-10-03, 14:48
  #29
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Hej, tack för svar. Jag kollade det excel-dokumentet strax innan jag skrev mitt inlägg och såg att våra två röster ej grupperades. När jag kollade igen för några dagar sen har detta dock ändrats, och våra två röster är nu korrekt ihopräknade!
Hej, tack för svar på svaret!
Rösträkningen i Sverige är utmärkt tillförlitlig. Vartenda liten pappersbit räknas oavsett vad som står på den. Valmyndigheten verkar nu redovisa "Partier med färre än två röster" lite mer otillgängligt, för det är så många tusentals väljare som har kommit på att de kan skriva det de tycker är lustigheter på papperslappen de stoppar ned i lådan. Någon har t.o.m. kommit på idéen att använda demokratiska val till att skriva mordhot mot andra människor. Jag undrar om valmyndigheten får undlåta att publicera den partibeteckningen?
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/...el_3608698.svd
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback