2014-09-18, 16:49
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ja jag är trött på att försörja dagdrivare. 6000 är ju dock ingen hemsk lön. när jag var yngre jobbade jag heltid via aktivitetsstöd och fick då ut 3.000

Inte lipade jag och gnällde och skrek om slaveri utan såg det som erfarenhet som bidrog och ökade mina chanser till jobb. Något som jag också fick och haft sedan dess i många olika former.

Jag är främst kritisk till att alla tycker så jävla synd om sig själva för att de inte tjänar 40k och kan sitta på ett kontor. Vad fan det har i alla tider varit så att yngre och mindre erfarna har fått slita hårt i början av sin arbetskarriär men nu är det helt plötsligt så jävla synd om dem.

söndercurlade och lata är vad de allra flesta tyvärr har blivit då vi har haft det bra (relativit) länge i Sverige. Men det är snart över dock för inom 10 år ligger i nivå med dagens Rumänien och vi alla bor på gatan tack vare hur uselt landet sköts.

Jag tror vi måste hälsa dig mastejag välkommen till verkligheten.. det är mkt hårdare konkurrens idag än när du var ung. I veckan på jobbet träffade jag en person som besökte oss och frågade om jobbsituationen och jag sa som det var att det var svårt att få fast anställning... när han var ung sa han att han aldrig var arbetslös han hade jobb hela tiden... så att jämföra nutiden med dåtid är lite fel.
Citera
2014-09-18, 18:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Jag tror vi måste hälsa dig mastejag välkommen till verkligheten.. det är mkt hårdare konkurrens idag än när du var ung. I veckan på jobbet träffade jag en person som besökte oss och frågade om jobbsituationen och jag sa som det var att det var svårt att få fast anställning... när han var ung sa han att han aldrig var arbetslös han hade jobb hela tiden... så att jämföra nutiden med dåtid är lite fel.

Vad är dåtid? 90-talskrisen hade större arbetslöshet än vi har haft någonsin efter det. Jag hade *tur* och slapp gå arbetslös under de åren men det var enbart pga tur att jag kom ut i arbetslivet lite innan det "small".

På 60- och 70-talet så lär skall det tydligen ha varit betydligt enklare men det var också då sverige led kraftig brist på arbetskraft, inte direkt konstigt att det var lätt att hitta jobb då.
Citera
2014-09-18, 18:23
Medlem
silbersky007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ja jag är trött på att försörja dagdrivare. 6000 är ju dock ingen hemsk lön. när jag var yngre jobbade jag heltid via aktivitetsstöd och fick då ut 3.000

Inte lipade jag och gnällde och skrek om slaveri utan såg det som erfarenhet som bidrog och ökade mina chanser till jobb. Något som jag också fick och haft sedan dess i många olika former.

Jag är främst kritisk till att alla tycker så jävla synd om sig själva för att de inte tjänar 40k och kan sitta på ett kontor. Vad fan det har i alla tider varit så att yngre och mindre erfarna har fått slita hårt i början av sin arbetskarriär men nu är det helt plötsligt så jävla synd om dem.

söndercurlade och lata är vad de allra flesta tyvärr har blivit då vi har haft det bra (relativit) länge i Sverige. Men det är snart över dock för inom 10 år ligger i nivå med dagens Rumänien och vi alla bor på gatan tack vare hur uselt landet sköts.

jag är trött på att staten skall lägga 5 MILJARDER TILL FAS 3 ANORDNARE som tjänar mer än microsoft apple .
Citera
2014-09-18, 18:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silbersky007
jag är trött på att staten skall lägga 5 MILJARDER TILL FAS 3 ANORDNARE som tjänar mer än microsoft apple .

Hur tänker du nu? Både apple och microsoft har omsättningar som motsvarar en del länders BNP...

5000 miljoner är en fis i rymden i sammanhanget.
Citera
2014-09-20, 05:11
Medlem
Är i FAS 3 och sköter mina tider men ett flertal andra gör inte det utan kan komma och gå som dom vill. Ex. en kille påstår att han ska starta eget och måste undersöka möjligheterna och åker till Stockholm och festar. Hur ska jag kunna meddela till AF att aktören är oseriös och bara vill åt de 5000 kr per deltagare? AF är en så stor organisation
Citera
2014-09-20, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Tvivlar på att de tar bort FAS-3... Det är ett för bra verktyg för att snygga till den öppna arbetslösheten för att tas bort.
Däremot namnbyte och presentera det i en ny modern förpackning. Kanske anlita PR-konsulter för några miljoner som kan få det hela att framstå som någorlunda vettigt
Fas3 snyggar inte till några arbetslöshetssiffror du räknas fortfarande som arbetssökande när du är i fas3 däremot SAS och FSAS stöden snyggar till siffrorna har du en sådan plats räknas du som arbetande även fast staten betalar 85% av lönen + handledar stöd och du är tillbaka i fas3 när anställningen tar slut efter 1 eller 2 år. Dessa anställningsstöd berättigar inte till nya a kassedagar
Citera
2014-09-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Är i FAS 3 och sköter mina tider men ett flertal andra gör inte det utan kan komma och gå som dom vill. Ex. en kille påstår att han ska starta eget och måste undersöka möjligheterna och åker till Stockholm och festar. Hur ska jag kunna meddela till AF att aktören är oseriös och bara vill åt de 5000 kr per deltagare? AF är en så stor organisation

Det finns inga seriösa anordnare, de som nästan är seriösa är de som låter sina deltagare sköta egna projekt som tex. undersöka möjligheterna att starta eget..
Citera
2014-09-20, 12:16
Medlem
Maxteds avatar
Nej, det byter namn till praktikantplats och alla tvingas in i vården istället, men i huvudsak lever det kvar. Om Löfvén nu lyckas få igenom något, det vill säga.
Citera
2014-09-20, 16:06
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
AF och FAS3-anordnarna är, tyvärr, lika oseriösa. Engagera dig i medborgarlönrörelsen istället, det är bättre investerad tid.
Citera
2014-09-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
AF och FAS3-anordnarna är, tyvärr, lika oseriösa. Engagera dig i medborgarlönrörelsen istället, det är bättre investerad tid.
Förstår inte hur detta kan fortgå utan vidare? Varför ska samhället dela ut aktivtetsstöd 10 000 netto utan vidare varje månad? Det borde vara socialen som gäller.

Ja tyvärr finns det många oseriösa jobbcoacher som tjänar bra pengar utan att göra så mycket
Citera
2014-09-30, 00:31
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Förstår inte hur detta kan fortgå utan vidare? Varför ska samhället dela ut aktivtetsstöd 10 000 netto utan vidare varje månad? Det borde vara socialen som gäller.

Ja tyvärr finns det många oseriösa jobbcoacher som tjänar bra pengar utan att göra så mycket
Fas 3 är en guldgruva för skämtföretag. I klass med sms-lån.

Socialen är nu i praktiken samma sak som Fas 3 om man är arbetsför. Förr kunde man inte tvinga folk över 25 till sysselsättning utan att "särskilda skäl" förelåg. Den avgående regeringen ansåg att arbetslöshet var "särskilda skäl" och sedan dess var det arbetsförmedlingsåtgärder (bl a Fas 3) som gällde för socialbidragstagare. Tror tom de justerade socialtjänstlagen också, de rackarna. Alltid lika driftiga och kreativa när de tärande ska klämmas åt!
Senast redigerad av KonungHonung 2014-09-30 kl. 00:42.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in