För några dagar sen föreslog Rasmus Persson från Centerpartiet, kommunalråd i Örebro, att man ska hjälpa återvändande IS-krigare genom att ge dom jobb och psykologhjälp för att förhindra att dom åker till Syrien igen. Hans förslag backades nyligen upp av Mona Sahlin:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sahlin-stodjer-forslag-om-hjalp-till-is-krigare_4261683.svd
Här är det som jag inte fattar: Anledningen till att dom vill ge IS-krigare psykologhjälp är för att hjälpa dom med eventuella trauman, för att dom har halshuggit och våldtagit "otrogna".
Varför skulle man vilja hjälpa dom komma över detta? Skulle inte det bara innebära att dom kommer få det ännu lättare att åka ner till Syrien igen och döda ännu fler människor då deras moraliska spärrar har blivit ännu mer avtrubbade?
Den som vet något om terror-grupper och dödligt våld vet att även dessa terrorister är människor. Till och med vänsterextremister får vridningar i magen och panikkänslor när dom ger sig på nynazister, oavsett hur mycket dom hatar det som nynazisterna står för.
Men efter ett tag så vänjer man sig vid det, man blir avtrubbad, och då kan man fortsätta göra det man gör – ännu bättre än vad man gjorde innan, för nu hålls man inte tillbaka lika mycket av sin empati.
Dom vill alltså hjälpa människor som är så pass ideologiskt drivna av militant Islamism att dom halshugger sina meningsmotståndare –> att komma över sina trauman från att ha utsatt meningsmotståndare för ohyggligt bestialiskt dödligt våld –> så att dom kan SLUTA vara jihadister?
Jag tycker inte att den tankebanan håller. Jag tror att dom bara kommer bli bättre på att vara jihadister.
Vissa påstår att dom Svenska medborgare som åker ner för att kriga med ISIS har blivit ditlurade. Men ISIS rekryterar folk genom att sprida promovideos där dom halshugger "otrogna". Det finns inte en chans i helvete att någon kan undvika vilka dom är. Jag personligen tror alltså inte att någon kan bli lurad att gå med i ISIS.
Jag vill även påpeka att Örebro redan har gjort detta, och det misslyckades:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/dodade-is-krigaren-hade-praktikjobb-via-kommunen