Citat:
Ursprungligen postat av
lars-olle
Tror nog LÖFVENS obetalbara replik till Åkesson idag blir valavgjörande.
På Åkessons fråga varför 4 av 5 utländska våldtäkts män tillåts stanna i landet.
Börjar han svamla om turordningsregler vid uppsägningar och blir utskrattad av publiken.
Jag anar bakgrunden till hjärnsläppet.
Löfven är egentligen inte politiker på samma sätt som Löfven. Mycket av det han säger är inövat, han har pluggat talking points, ungefär som Sarah Palin gjorde. Han klarar det avsevärt bättre än Palin eftersom han trots allt inte är tappad bakom en vagn.
Det där betyder att allting som han brukar säga till Åkesson i debatter också är inövat. Allt svammel om nyfascism och Henrik Arnstad som vi fick höra för några år sedan var prylar han matats med av rådgivare utan att vara särskilt insatt själv.
Problemet är bara att nu när sossarna själva har bytt politik och uppgraderat den så många gånger att den till slut landat ungefär i SD-invandringspolitik anno 2014 så har hela hans förråd av intränade saker att bemöta Åkesson med i debatter blivit inaktuellt. På 98% av de repliker till Åkesson som Löfven har i gamla vapenförrådet så är Åkessons svar "men ni föreslog ju samma sak själva förra veckan!".
Därför har hundviskarna som tränar Löfven nu utvecklat en ny angreppslinje mot Åkesson. Borta är allting om den onda invandringspolitiken som S nu själva har, och i dess ställe finns en halvbakad strategi som går ut på att angripa SD som ett högerparti. Det ska hamras in att LO-medlemmar ska akta sig för SD för att de driver typ moderat högerpolitik, gynnar de rika etc, och att detta är den stora och avgörande skillnaden mellan S och SD.
Mot bakgrund av detta antagande kan man rekonstruera vad som hände i Löfvens hjärna:
Inre röst: "Nu är det replikskifte med Åkesson, Stefan! Tryck nu som fan på det där med högervriden jobbpolitik och skattesänkningar som vi pratade om."
Löfven: "Men... nu snackar han om invandrare som begår våldtäkter, då ska jag väl säga nåt om rasism och fascism?"
Inre röst: "Nej för helvete vad har vi sagt om det arkivet? Det är makulerat, Stefan, MAKULERAT."
Löfven: "Men då finns det väl nåt annat jag kan säga om invandring och brott?"
Inre röst: "Vi filar på det där men det dröjer några veckor, du får fylla ut med nåt annat så länge."
Löfven: "Jaha, jaså, då säger jag väl det där om LAS och kvinnojobb".
Inre röst: "Precis, det blir bra. (Paus) Vänta, va? Stopp, vad sa du nu? LAS? Kvinnor? What? Stoppa honom. Tryck på nödstopp för helvete! NEJ! Shit... där dog vi."