Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Mitt fokus är mera på Göran Perssons intellektuella hederlighet ... ett koncept jag undrar på om Lövfen öht vet vad är.
Det finns ingenting kvar av det som gjort Socialdemokraterna starka. Håller med om intellektuell hederlighet men anser att problemet för partiet är mycket djupare och mycket allvarligare än så.
Socialdemokraterna har varken lyckats föryngra sig eller göra sig fri från Olof Palmes belastning. De som driver partiet idag var andra sorteringen efter Göran Persson. De skulle kastat ut hela ledningen efter honom och lyft fram människor som inte varit med så mycket förut. Nu har det gått 10 år sen GP försvann och det är fortfarande Jämtin och Sahlin som håller på. Att nämna Palmes belastning syftar inte att ta ställning för eller emot honom, men partiet borde försöka gå vidare och hitta något annat sätt att yttra sig och bete sig på. Margot Wallströms enda syfte som utrikesminister verkar vara att rippa hans agerande.
Löfven är enligt mig bara en tråddocka. Som den som startade denna tråd sa är han inte värdig att driva detta land och det som händer Socialdemokraterna nu är i det närmaste förväntat. Hur man kan tro att man kan ta en person som Löfven och förvänta sig att inte rasa i opinionen visar hur långt från verkligheten man står i partiledningen. Nu har man satt sig i en skaplig rävsax där man dels sitter i regering med MP (som åker ut nästa val och regeringen lär ju gå till nästa val som en enhet och S kan således inte slå sig ihop med någon annan) och dels snart är under 20% och kan inte sparka partiledaren eftersom han är statsminister.
Det är bara för oss på läktaren att studera döden för ett f.d. samhällsbyggande parti och oroa oss för hur mycket av Sverige som går att laga efter att partiet dött.