Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
För Sveriges del så är det väl inflationen man hoppas på då. Synd bara att riksbanken numera är oberoende och höjer räntan om inflationen ökar för mycket.
Återstår då att minska på andra utgifter för att klara att betala på räntorna.
Det vorde ju intressant att se finansminsterns analys över hur invandringen skall betalas nästa år, och nästa och nästa. Skall man öka upplåningen då också, eller?
Jag menar alltså att man kan HOPPAS på tillväxt eller inflation när man lånar. En stat kan stimulera inflation.
Lån som lönade sig var när Sverige i mitten på 1800-talet lånade pengar för att bygga järnväg. Den ökade effektiviteten i transporterna ledde till tillväxt.
Men lån är givetvis ingen garanterad metod för framgång. En person eller stat på dekis kan råka i ännu större svårigheter genom att ta lån.
Vad man kan tjäna på att låna till en invandring av Sveriges nuvarande slag vet jag inte. Hittills har utomvästliga invandrare bara varit en förlust för samhället. Ett förslag nu är att de ska praktisera hos svenska bönder. Då dessa är ca 5 000 st tror jag knappast att de kan sysselsätta någon märkbar del av asylsökarfloden. Så svaret på din fråga är att Sverige med all sannolikhet kommer att få låna ännu mer nästa år och nästa och nästa.