2014-09-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så du menar att det är uteslutet att något oplanerat händer, bara för att man har däck som påstås klara 300 km/h?

Han har nog kört betydligt fortare på autobahn än han gjorde när olyckan hände.
Jag tar honom inte i försvar att han körde för fort men han räknade nog inte med att däcket skulle lossna när han körde 200-230 km/h.
Hade han räknat med att det skulle lossna hade den nog fått stå kvar i garaget.
Citera
2014-09-27, 22:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurreO

Men varifrån får du den befängda idén att olyckan skulle ha berott på att "ett däck har lossnat"?
Citera
2014-09-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men varifrån får du den befängda idén att olyckan skulle ha berott på att "ett däck har lossnat"?
Ensamma på vägsträckan så vitt poliserna vet.
Haveriutredarna säger att ett däck lossnat.
Dom kom upp från Italien för att hämta däcket för analys.
Allt detta skrivet i post 736.
Citera
2014-09-27, 22:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Haveriutredarna säger att ett däck lossnat.

Vilka "haveriutredare"? Polisen? Transportstyrelsen? Försäkringsbolaget?
Citera
2014-09-27, 23:01
Medlem
Citat:
Vilka "haveriutredare"? Polisen? Transportstyrelsen? Försäkringsbolaget?

Teknisk undersökning av polisen.
Citera
2014-09-28, 00:16
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Däcket låg på en plats och fälgen på en annan. Tyder på att däcket lossat från fälgen. Detta har diskuterats från start att en eventuell punktering kan vara en bidragande orsak till olyckan.
Citera
2014-09-28, 00:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Däcket låg på en plats och fälgen på en annan. Tyder på att däcket lossat från fälgen. Detta har diskuterats från start att en eventuell punktering kan vara en bidragande orsak till olyckan.

OK, men det finns väl knappast någon grund för sådana spekulationer. Det är väl betydligt mer sannolikt att det lossnade grejer när de kraschade in i jordvallen.
Citera
2014-09-28, 00:41
Medlem
Citat:
OK, men det finns väl knappast någon grund för sådana spekulationer. Det är väl betydligt mer sannolikt att det lossnade grejer när de kraschade in i jordvallen.

Däcket var redan borta när dom åkte in i vallen.
http://www.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/svar-olycka-nar-lyxbil-kraschade-7325396.aspx

Bara 3 spår.
Citera
2014-09-28, 08:28
Medlem
Citat:
Jag tar honom inte i försvar att han körde för fort men han räknade nog inte med att däcket skulle lossna när han körde 200-230 km/h.
Jo visst men folk kör, konstigt nog, ihjäl sig själva och andra även på autobahn.
Citera
2014-09-28, 09:20
Bannlyst
Citat:
Det han inte fattade var att ju mera extrem utrusning du har och ju mera extremt den används desto noggrannare och oftare måste man kontrollera den.

Om man tex kör en Volvo 240 så räcker det med att tanka och kolla bilen en gång vartannat år medans en rymdraket kontrollar man efter varje uppskjutning.

Så, inkompetens är väldigt ofta en bidragande orsak till olyckor men såklart saker kan gå sönder pga materialfel(det är därför dom hämtat däcket gissar jag) men det är tack och lov väldigt sällsynt.
Citera
2014-09-28, 09:22
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Att hjulet med delar av hjulupphängningen lossnade vid kraschen i jordvallen är det nog inget tvivel om. Men att däcket låg löst på vägen och att det bara finns tre tydliga däckspår i vägbanan och det faktum att det andra bakdäckets halva slitbana är kraftigt slitet. Detta har säkert väckt pirelli's intresse. Även om bilen var utrustad med ABS så finns det sladdspår som talar för att något hänt innan avkörningen.
Jag vill inte försvara vansinneskörning men var det fel med däcket, lågt lufttryck/punktering eller slitage så år det bra om det kommer fram för att det inte ska hända igen. Men att hastigheten var hög råder det nog ingen tvivel om. Bara tur att ingen utomstående kom till skada.
Ett däck lossnar inte från fälgen om inte a) däcket är tomt på luft och krängs av b) fälgen går sönder.
Ett slag mot en jordvall slår inte loss ett däck från fälgen om däcket hade korrekt lufttryck.
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-09-28 kl. 09:54.
Citera
2014-09-28, 09:53
Medlem
Leipzigs avatar
Eftersom att han skulle sälja bilen samma dag, kanske de har ägnat sig åt däckbrännande som donuts och sådant innan de gav sig ut på motorvägen, Klassiska burnouter går väl inte med en 4wd lambo?

Det hände mig en gång när jag lämnat handpenning på en prestandabil; veckan efter när jag skulle hämta den var både bakdäcken och knutkorsen slut, så det finns folk som gör så innan dom säljer bilar.
Inte konstigt om däcken ger vika senare på motorvägen om detta nu har skett. De kanske var nere på corden?

Jag spekulerar bara nu alltså och har inga fakta eller uppgifter på att de skulle ha lekt slut på däcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in