2014-09-10, 15:26
Medlem
GolgeJacobssons avatar
Jag är fascinerad av filmer som utmanar det klassiska bildspråket och använder sig av stilistiska grepp så som influenser av serietidningar film noir etc.
Exempel på detta är användandet av svart-vitt i kombination med rött som så flitigt används i "Sin city". Ett annat exempel på detta är användandet av utskrivna ljudeffekter som använts i "Scott Pilgrim" och även Batman 1966.
Dåliga exempel på filmer med detta bildspråk är "Max Payne" och "The spirit".
Sedan finns det givetvis filmer som lånar lite sådana bitar mer marginellt så som Kevin Smiths "Mallrats" och Ang Lees "Hulk".
Någon mer som gillar detta bildsspråk och som kan ta upp andra exempel på sådana estetiskt vackra filmer?
Citera
2014-09-10, 17:54
Medlem
Streets of Fire och The Crow vore kanske något?
Citera
2014-09-10, 19:28
Medlem
insectqueens avatar
Bunraku är väldigt serietidnings inspirerad den hade kanske varit något? Jag gillade som fan.

http://www.imdb.com/title/tt1181795/?ref_=nv_sr_1
Citera
2014-09-11, 11:41
Medlem
GolgeJacobssons avatar
Tack för tipset. The Crow och Bunraku har jag redan sett. Gillade inte den sistnämnda. Skall kolla in Streets of Fire. Jag glömde dessutom att Kill Bill kan klassas in i denna kategori.
Citera
2014-09-11, 11:43
Medlem
MartinStLouiss avatar
Kick-Ass filmerna.
Citera
2014-09-11, 16:01
Medlem
Raudsepps avatar
Kdo chce zabít Jessii?
Citera
2014-09-11, 17:58
Medlem
Torasts avatar
Dick Tracy har en speciell stil, speciellt med färgerna iirc. Minns att jag inte gillade filmen när den kom, var väl för ung då, dax att ge den en ny chans...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in