2024-03-23, 16:23
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för ditt långa, välskrivna och mycket intressanta inlägg. Boken från 2005 av bl. a. Malin Arvidsson har jag och har läst den flera gånger. Boken av Alve Brandin har jag aldrig läst. Däremot har jag läst den häftade boken Bildsköne Bengtsson med undertiteln En dynamitards historia från 1943.

Gällande Tullberg utkom en intressant bok om honom vid namn Mästertjuven 1942 av pseud. Erik Blom.

Denna bok (stort format) på 150 sidor utgavs av A-B Tidsfördrif i Göteborg (Ewald Elanders förlag). I denna bok uppges emellertid Tullbergs förnamn till Gideon.

Har du den?

Intressant att hans namn har ändrats, men Carl Gustaf är det namn jag hittar i alla övriga sammanhang. Kanske är det en så kallad "artistic liberty", eller så var Gideon hans andra- eller tredjenamn.
Citera
2024-03-23, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tullberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Har du den?

Intressant att hans namn har ändrats, men Carl Gustaf är det namn jag hittar i alla övriga sammanhang. Kanske är det en så kallad "artistic liberty", eller så var Gideon hans andra- eller tredjenamn.

Under årtionden har jag bara fått tag på två ex. av den.

Alltså mycket ovanlig. Ett ex. sålde jag till Strömsnäsbruk och det andra behöll jag för eget bruk. Pseud. Erik Bloms riktiga namn var egentligen James Kjellman och han var redaktör för Smålänningen under åren 1935-1956.

Hur det förhåller sig gällande Tullbergs förnamn vet jag inte men personligen tror att namnet Gideon ingick bland dessa.

https://www.hembygd.se/goteryd/page/15029

Skillnaden mellan det ex. som visas i länken och mitt eget ex. är att namnet Erik Blom saknas. På mitt originalex. finns detta längst ner på främre omslag i stora svarta bokstäver.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-03-23 kl. 17:35.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in