2014-08-26, 22:32
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
Nej, så dum är ingen.

De må kritisera att manliga divisioner är mer populära etc men de lever inte under villfarelsen att kvinnor skulle ha en chans mot män i fysiska sporter.

De är uppenbarligen dumma nog att tro på villfarelsen att kön enbart är en social konstruktion, att det inte finns några medfödda biologiska skillnader. Så man undrar varför det helt plötsligt finns det när en kvinna utövar en sport eller står i rätten.
Senast redigerad av -DaRude- 2014-08-26 kl. 22:37.
Citera
2014-08-28, 01:03
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
De är uppenbarligen dumma nog att tro på villfarelsen att kön enbart är en social konstruktion, att det inte finns några medfödda biologiska skillnader. Så man undrar varför det helt plötsligt finns det när en kvinna utövar en sport eller står i rätten.
Sociala konstruktions-argumenten gäller väl framförallt sociala förhållanden, mentala egenskaper, roller i samhället etc.

Säg en feminist som förnekar att det saknas biologiska skillnader även remt fysiska områden såsom muskelbyggande.
Citera
2014-08-28, 01:21
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Pseudofråga...idrott utövas inom och genom på förhand givna ramar, själva kärnan i tävlingsmomentet är att situationen är begränsad och bunden till ett strikt definierat ramverk, att jämföra detta med livets gränslösa och föränderliga natur är helt oväsentligt.

Pseudofråga? Nej, per definition ställde jag en fråga. Många delar av livet är bundna till strikt definierade ramverk, och därför är frågan högst relevant. Kan du lyfta soptunnan eller inte? Kan du styra ett storföretag eller inte? Är styrka något som män i högre grad besitter? Är ledarskap något män i högre grad behärskar? Eller är fysik och mental förmåga två vitt skilda ting? I så fall varför? Varför utvecklades mäns och kvinnors kroppar olika men inte hjärnorna?

Man kan prata om massor, så avfärda inte frågan som en icke-fråga.
Citera
2014-08-28, 01:27
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Sociala konstruktions-argumenten gäller väl framförallt sociala förhållanden, mentala egenskaper, roller i samhället etc.

Säg en feminist som förnekar att det saknas biologiska skillnader även remt fysiska områden såsom muskelbyggande.

Mja, såhär på rak arm kommer jag på en. Karin Ekman som skrivit "Hjärnsläpp - BANG om biologism". Det är sida upp och sida ner om att inte bara skillnad på hjärnor är en myt. Även hormoner, muskelmassa osv. osv. är ett resultat av patriarkatets forskares vanföreställningar, förstår du. Pocketboken står i min bokhylla, ska nog ta och läsa den igen.
Citera
2014-08-28, 01:34
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag är väldigt ointresserad av sport över huvud taget, men av några trådar i detta forum

t ex
(FB) Varför är det inte jämställt inom sporten?

så har jag lärt mig att feministerna kräver att herrklassen ska vara öppen för alla, alltså vara en öppen klass, medan kvinnoklassen ska vara exklusiv för kvinnor.

Detta är helt logiskt, eftersom feminism är en kvinnlig supremacism som handlar om att ge kvinnor privilegier.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Män och kvinnor blandas ju faktiskt i sporten idag. Klassen som heter "herrar" är ju i de flesta fall en öppen klass när det dras till sin spets. Dock finns det inga kvinnor som är så pass bra att det "blandas" i praktiken, även om kvinnliga golfare då och då testar herrtouren.

Damidrott är ju en handikappidrott, och precis som en handikappad får spela riktig fotboll och inte handikappfotboll om denne är tillräckligt bra, så skulle en damfotbollspelare också få göra det om hon var tillräckligt bra.

Att klaga på att kvinnliga idrottare har bra betalt i förhållande till deras objektiva resultat är ju bara löjligt. De arbetar ju i underhållningsindustrin och får betalt efter sitt värde. De får ju inte betalt efter vad de presterar för resultat utan efter hur populär idrotten är bland allmänheten, vilket ger massor av sponsorpengar och tvkontrakt osv, vilket sipprar ner till utövaren.
Citera
2014-08-28, 01:39
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Eftersträvar feminister generellt likabehandling även inom sport? Alltså, bör män och kvinnor tävla mot varandra inom till exempel fotboll?

Knappast. Som karriärfeminist är den slutgiltiga segern alltid viktigare än själva målet dit. Att tävla mot starkare parter är inte vad vi feminister tror leder till seger.

Däremot kunde ju vuxna kvinnor få tävla mot pojkar i 12-årsåldern ibland. Bara för att lära de unga pojkarna tidigt att en manlig förlust är något bra. Extra saft och kakor till den pojke som kommer sist, så får han en betingad reflex att pojkars förlust lönar sig. Inte så pjåkigt va ?
Citera
2014-08-28, 04:56
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Knappast. Som karriärfeminist är den slutgiltiga segern alltid viktigare än själva målet dit. Att tävla mot starkare parter är inte vad vi feminister tror leder till seger.

Däremot kunde ju vuxna kvinnor få tävla mot pojkar i 12-årsåldern ibland. Bara för att lära de unga pojkarna tidigt att en manlig förlust är något bra. Extra saft och kakor till den pojke som kommer sist, så får han en betingad reflex att pojkars förlust lönar sig. Inte så pjåkigt va ?
Tycker du emotsäger vad du skriver, vägen är mao (betyder inte maoisten mao tse donk) utan vad som står men jag iaf uppfattar dig så trubbig här att jag du verkar skriva det för att själv försöka förstå?

Du är inte ärlig i att påstå att feminister inte själv förespråkat fysisk tackling i avvsikt att dels skada dels visa sig just maktfullkomlig.

Detta stämmer ev där du är, men inte här. Önsketänkandet skall däremot alltid hållas högt, som är ytterligare en floskel, eftersom ambition oavsett ändå hålls lågt, här. så var är du ... i Haag eller i familjekretsens stugvärme-box?

skulle detta föreställa FI, så kan ju FI knappast ha särskilt insikt i hur falskt detta klingar du säger. I en lagssport ja, i era massor av föreningar där ni eldar på er ja men idrott är inte allt och inte ultimativt hälsofaktor, finns ju drivor efter drivor som bevisar exakt motsatta. och FI själv är ju solopsister av stora mått. miljöpartifeministerna också enormt konkurrenskänsliga. där de väl har en plats, så i stort sett är det stalinistretoriken som åker upp. tyder på att tiden är knapp (som den ska vara, för då visar man att man är manligt kompetent orienterad och inte klemar) säger du emot mig i detta, då vet du inte mycket. det märks ju så tydligt.

att religionen gör sig snabbt tydlig, frälsningsandaktsfulla tigandet ska vara där. känna... gemenskapen och fika.. men inte komma med mer än samma nigande som är vid detta laget lagen, att göra i konungarike. om än trevligt... men det kan ta år för de mer demokratiorienterade att finna sig.. i så repressiv otålighet , men om MP säger jag inte mkt mer, men sossar som du ju sagt dig mena.. är det hård piska och ignoransen ska vara där, annars ingen politik av det hela. så tar klicken lönen och resten har en lekis med fikastunder, det är feminismen i nötskal.

för ni förlorade valen på NÅGOT, ja.. på aggressiviteten. jättesynd. annarrs inget fel på feminism, tvärtom - det borde vara lite viktigare än vad det bidde. men trevligt har ni iaf, och sommarn blev solig.

saknas en del... vet du.
Citera
2014-08-28, 10:19
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Pseudofråga? Nej, per definition ställde jag en fråga. Många delar av livet är bundna till strikt definierade ramverk, och därför är frågan högst relevant. Kan du lyfta soptunnan eller inte? Kan du styra ett storföretag eller inte? Är styrka något som män i högre grad besitter? Är ledarskap något män i högre grad behärskar? Eller är fysik och mental förmåga två vitt skilda ting? I så fall varför? Varför utvecklades mäns och kvinnors kroppar olika men inte hjärnorna?

Man kan prata om massor, så avfärda inte frågan som en icke-fråga.
Hjärngympan kan du lägga ner meddetsamma. Helt korkat att ens ta upp. Men du menar som vanligt att en svensk tiger och stryper all kommunikation så det blir bästaste matcher, very smart, idiot.

klassar dig som ärketölp och lågbegåvad bondhålemurvlare, res i världen så slipper du få rasisststämpeln i pannan också, men du är kanske den som enar att sverige måste få flasha sin nazivurm?? människans-värde, och kan inte ens lagen, praktidiot.

för vad är makt? att ta makt ifrån? GENIidiot! du får medalj för bästa idiotinlägget idag. och så hävdar du kanske nato?
Citera
2014-08-28, 20:47
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
...saknas en del... vet du.

Nja, nog för att jag märker att du saknar något i din läsförsatåelse. Det märker vi alla. Men exakt vad du saknar är mindre uppenbart.
Troligen har du blandat ihop yrkespolitiker med oss vanligt folk.

Jag talar som vanlig kvinna i denna tråd och vad politikerna gör skiter jag ganska blankt i. Hade vi varit i TV nu, så hade jag redan vunnit ett tusental röster på vår senaste diskussion. Folk märker vem som har bonnförnuftet på sin sida. (och det är inte du)
Citera
2014-08-28, 22:18
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Det är ju det som är poängen, att feministerna argumenterar i osammanhängande kontradiktioner. Ibland finns det biologiska skillnader och ibland inte. Om det kan gynna det kvinnliga könet finns det klara skillnader, i annat fall inte.

I frågan om fysiska prestationer erkänns emellertid biologiska skillnader, men i allmänna frågor om manligt och kvinnligt finns det inga biologiska skillnader osv.

Snarare, menar man, är utvecklingen av en könsidentitet något som nästan helt och hållet är beroende av sociala faktorer, miljö och omgivning. Med andra ord finns det i vissa väl valda sammanhang inga kön i biologisk mening.

Det är givetvis en medveten smörgåsbordsstrategi, eftersom den moderna feminismen har upplösningen av mansnormen som mål.

Mvh
Senast redigerad av -DaRude- 2014-08-28 kl. 22:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in