2014-08-26, 01:34
Medlem
Bott i Norge de senast 5 åren och det var 8 år sedan som jag lämna mitt IG i Matte B i Sverige.

Nu har jag tagit tag i försöka lära mig detta på nytt. Problemet är att jag med allra största sannolikhet har dyskalkyli. Vart testat för detta då jag gick i lågstadiet/mellanstadiet men på den tiden skyllde man allt på att det inte handla om inlärningssvårigheter utan för mycket spring i benen.
Så jag har inte fått detta bevisat.

Men nu har jag betalat närmare 6000 kr för att studera upp matte B eller som det heter i Norge 2P.
Min första lektion var idag och jag har en i veckan, jag förstod lite men inte mycket. Läraren pusha på som fan och helt plötsligt var lektionen slut. Det gick helt enkelt allt för fort för min neandertalarhjärna. Och nu sitter jag hemma försöker att räkna igenom det vi fått i läxa, men jag fastnar på varje jävla uppgift och använder i vart fall 20-30 min för att fatta den och så går jag vidare och glömmer bort den lika fort som jag lämna den. Man kan säga att det jag kan, det är det jag har ältat länge lite som en dyslektiker som från början inte kunde höra om det skall vara två "LL" i "alltid" men har lärt sig det för att man slagit i det i huvudet med slägga för att kunna lära sig det.

Till min fråga: Jag behöver alla möjliga tips jag kan få. Just nu sitter jag med potenser, och jag har alla reglerna uppskrivet och har de i boken och på internet. Men det går fel i mitt huvud vid detta exemplet. problemet är att de uppgifter jag kan, de kan jag se hur de har räknat ut i boken. men som exeplet under finns det inga exempe på i min matte bok som visar hur man skall tänka.

Ex: (-2)^0 jag har kollat fasitt och det skall bli = 1. Men jag lyckas inte att använda reglerna för att fatta detta. Hade det stått som frågan innan i boken 5^0 så kan jag använda regeln a^0=1 men minuset framför spelar mig ett spratt på något sätt. Och detta är bar början av kapitlet....

Sorry om jag skriver helt fucked up, men jag känner bara att jag är värdelös på matte och nu har jag slängt 6000 kr i toaletten. De 6000 kr hade gjort större nytta om jag gett de till någon behövande istället för att slänga det på en lönlös kurs som jag aldrig kommer fatta. Så har någon ett banbrytande metod för oss neandertalare så hade jag blivit sjukt glad och något lättad.
Citera
2014-08-26, 01:59
Medlem
Vad gäller just något upphöjt till noll så är svaret alltid ett. Det spelar ingen roll vad du upphöjer till noll så blir det ett. Möjligen att noll upphöjt till noll är odefinierat, men det är i så fall det enda undantaget.

Hur kommer man då fram till detta? Tänk dig ett tal, kalla det a, som du upphöjer till någon potens p. Skriv då ett bråk där du i täljaren (dvs ovanför strecket) har a upphöjt till p. I nämnaren (dvs under strecket) har du också a upphöjt till p. Enligt bråkräkningsreglerna bör ju resultatet bli ett, eftersom du har samma värde (skilt från noll) både i nämnaren och täljaren.

Men enligt potensräkningsreglerna blir resultatet a upphöjt till p minus p. Men p minus p blir noll, alltså har du a upphöjt till noll.

Dessa två resultat måste faktiskt vara de samma, vilket alltså bevisar att något upphöjt till noll blir ett.
Citera
2014-08-26, 02:12
Medlem
Har du en svensk eller norsk mattebok? Om du har en svensk så finns det en app till smarttelefoner som heter mathleaks. Där finns dom flesta svenska matteböckerna iaf upp till c-kursen. Alla uppgifter gås igenom steg för steg och du får inte bara fram svaret utan även hur man får fram det. Även om du inte har en svenkt mattebok så kan nog programmet hjälpa dig. Det hjälpte mig fruktansvärt mycket när jag pluggade upp Ma B.
Citera
2014-08-26, 02:17
Medlem
Streckkods avatar
Allt i Ma2 är så grundläggande att en god pedagog kan förklara det
för dig så att du fattar. Du behöver få hjälp av en som dels kan Ma2
och som också kan förklara, visa grafiskt och relatera sambanden till
riktiga saker som du ser i verkligheten varje dag.

Att potenser, prefix och värdesiffror känns svårt är inget att skämmas
för! Allt är svårt innan man kan det!

Glöm dyskalkylin, för det är något mycket värre än vad du har. Glöm de
6 000 kronorna, om du inte använder dom för att motivera dig själv att
"banne mig klara av matten".

Ta nya tag och fokusera på formler, räkneregler och att faktiskt själv
räkna igenom alla exempel i boken, så du fattar vad som händer.

Enklast är att räkna alla tal i boken, så sätter sig matten liksom i
handen och du behöver knappast tänka. Nästan som meditation!

Var bombsäker på grunderna i matten, som +, - , / och *.

Lider med dig. Jag skulle kunna förklara hela Ma2 för dig så att
du ser rubbet glasklart och fattar allt...

En del av definitionen av en potens är att alla (reella) tal upphöjt
till 0 är ett. Även -2.

Jämför 10 upphöjt till 2, 1, 0, -1 och -2 så är det enklare att förstå
sambandet, jämfört med något annat tal. Slå på räknar'n om du är
osäker.

Ge inte upp. Rätt vad det är så fattar du och det blir självklart!

Senast redigerad av Streckkod 2014-08-26 kl. 02:24.
Citera
2014-08-26, 03:26
Medlem
Kan det vara så att du undermedvetet helt enkelt inte vill lära dig? Du kanske är rädd att den nya kunskapen ska tränga ut något annat viktigt Jag har jobbat mycket med datorsupport och en del folk vägrar ta till sig kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in