2014-08-25, 14:35
Medlem
En vän har slarvat bort sin enda bilnyckel till bilen, en Golf -94. Läste något om att efter -98 så kodades alla nycklar och det är därför mycket dyrare med nycklar till en bil från 98 och efter.

Hur ska han bära sig åt för att fixa en nyckel på billigast möjliga sätt? Kostar det 2.000kr+ är det inte intressant då det är mer än bilens halva värde typ..

Tacksam för snabb hjälp!
Citera
2014-08-25, 14:38
Bannlyst
Plocka bort låset så kan han vrida med vad fan han vill.
Citera
2014-08-25, 14:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swissmade

Hur ska han bära sig åt för att fixa en nyckel på billigast möjliga sätt? Kostar det 2.000kr+ är det inte intressant då det är mer än bilens halva värde typ..!

Från modellår 94 och framåt har de flesta bilar från VAG en immobilizer, isåfall blir det dyrt eftersom immo måste bytas och kodas om. Långt mer än 2tkr.
Citera
2014-08-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USERN4M3
Plocka bort låset så kan han vrida med vad fan han vill.

Är det så enkelt?
Citera
2014-08-25, 14:53
Medlem
Finns det någon möjlighet att få ut detta på försäkring, antingen hemförsäkring eller bilens försäkring om man uppger att nyckeln blivit stulen?
Citera
2014-08-25, 14:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Finns det någon möjlighet att få ut detta på försäkring, antingen hemförsäkring eller bilens försäkring om man uppger att nyckeln blivit stulen?

Läs försäkringsvillkoren. (Sorry, men det finns ingen "standard" i den frågan.

Min bilförsäkring har 500kr självrisk vid nyckelförlust om (och endast om) minst en nyckel finns kvar. Om jag förlorat samtliga får jag ingen ersättning alls.
Citera
2014-08-25, 15:54
Medlem
EckiEckis avatar
Ja, såklart, om (mot all jävla förmodan) SKC-kortet finns kvar så kan VaG beställa en ny nyckel med chip för nån tusenlapp.

SKC-kortet är en papperslapp som satt ihop mes "verkstadsnyckeln" när bilen var ny.
Citera
2014-08-25, 17:24
Bannlyst
Citat:
Är det så enkelt?

Ja lite våld med en skruvmejsel fixar biffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in