Citat:
Ursprungligen postat av
TitanDuke
så är det någon som vet vad tekniken heter att räkna ut detta .
Det kallas för dynamik.
Det var för länge sen jag höll på med detta, men jag ska bumpa tråden lite åt dig
Några saker:
* Alla krafter är i riktning upp/ner.
* Kraften som behövs är för att flytta masscentrum. Eftersom masscentrum rör sig som en halvcirkel så kommer det krävas störst kraft i början av lyftet.
Om vi då friställer problemet precis då vi lyckats höja ena änden så kommer vi har 3 krafter. Vi kommer ha gravitationeskraften riktad i masscentrum, vi kommer ha normalkraft i den del som står kvar på marken, och vi kommer ha vår lyftkraft.
Pga av symetri så kommer normalkraften och lyftkraften vara lika stora då stenen precis lyfts, men inte rubbas (dvs vi frilägger problemet exakt då stenen lämnat marken). Därför gissar jag att kraften som krävs är (initialt) lite mer än halva kraften som gravitationen verkar på stenen, dvs 500 * gravitationskonstanten på given plats dvs ~ 5000N.
I fall 2 skulle jag påstå att det är samma kraft som krävs så vikten är lika stor. Dock kommer arbetet blir olika stora för stenarna (då sträckan är olika, dvs tidsåtgången).
i fall 3 bör det blir ~50kN som krävs. Kraften som krävs kommer (om mitt resonemang stämmer) vara kraften = maxkraft * cos (fi) där maxkraften är initialkraften, och fi är vinkeln 0, pi (eller 0, 90 grader).