2014-08-23, 23:39
Medlem
TitanDukes avatar
1 om man har en yta på 1x1x1 m som väger 1 ton , hur mycket lyft kraft krävs för att tippa den ,
2 om man har en yta på 10x1x1 m som väger 1 ton , hur mycket lyft kraft krävs för att tippa den om man lyfter i lång ändan ,
3 om man har en yta på 5x1x1 m som väger 10 ton , hur mycket lyft kraft krävs för att tippa den om man lyfter i lång ändan ,
hur mycket mindre kraft behövs desto närmare man kommer 90 grader .

finns det någon sida som man kan simulera detta .
Citera
2014-08-23, 23:52
Bannlyst
Införskaffa en formelbok, finns ett flertal varianter.
Citera
2014-08-24, 00:13
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senatusregem
Införskaffa en formelbok, finns ett flertal varianter.

mm , såja .
Citera
2014-08-24, 20:46
Medlem
TitanDukes avatar
så är det någon som vet vad tekniken heter att räkna ut detta .
Citera
2014-08-25, 02:34
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
så är det någon som vet vad tekniken heter att räkna ut detta .
Det kallas för dynamik.

Det var för länge sen jag höll på med detta, men jag ska bumpa tråden lite åt dig

Några saker:
* Alla krafter är i riktning upp/ner.
* Kraften som behövs är för att flytta masscentrum. Eftersom masscentrum rör sig som en halvcirkel så kommer det krävas störst kraft i början av lyftet.

Om vi då friställer problemet precis då vi lyckats höja ena änden så kommer vi har 3 krafter. Vi kommer ha gravitationeskraften riktad i masscentrum, vi kommer ha normalkraft i den del som står kvar på marken, och vi kommer ha vår lyftkraft.

Pga av symetri så kommer normalkraften och lyftkraften vara lika stora då stenen precis lyfts, men inte rubbas (dvs vi frilägger problemet exakt då stenen lämnat marken). Därför gissar jag att kraften som krävs är (initialt) lite mer än halva kraften som gravitationen verkar på stenen, dvs 500 * gravitationskonstanten på given plats dvs ~ 5000N.

I fall 2 skulle jag påstå att det är samma kraft som krävs så vikten är lika stor. Dock kommer arbetet blir olika stora för stenarna (då sträckan är olika, dvs tidsåtgången).

i fall 3 bör det blir ~50kN som krävs. Kraften som krävs kommer (om mitt resonemang stämmer) vara kraften = maxkraft * cos (fi) där maxkraften är initialkraften, och fi är vinkeln 0, pi (eller 0, 90 grader).
Citera
2014-08-25, 21:54
Medlem
TitanDukes avatar
[quote=Halge78|50075612]Det kallas för dynamik.

tack
Citera
2014-08-25, 22:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är ju inte krångligare än att det krävs en kraft motsvarande föremålets halva tyngd för att lyfta det i ena änden under förutsättning att tyngdpunkten ligger på mitten. Det kvittar om du tar i på långsidan eller kortsidan, du kan t o m få lyfta i ett av hörnen, det blir precis samma kraft i vilket fall som helst så man behöver knappt ta fram miniräknaren ens.
Citera
2014-08-25, 22:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
[...]
i fall 3 bör det blir ~50kN som krävs. Kraften som krävs kommer (om mitt resonemang stämmer) vara kraften = maxkraft * cos (fi) där maxkraften är initialkraften, och fi är vinkeln 0, pi (eller 0, 90 grader).
Nja, om φ (fi) är vinkeln som man lutat upp föremålet från underlaget, alltså att φ=0º när TS:s rätblock ligger platt på marken så blir det tyvärr inte så enkelt. Med den formeln blir ju inte lyftkraften 0 förrän vinkeln är uppe på 90º medan rätblocket i verkligheten rullar runt (efter att lyftkraften för ett oändligt kort ögonblick varit 0) redan vid 45º lutning (om man nu tog tag längs 5 m-sidan). Tyngdpunkten hamnar ju rakt ovanför understödslinjen vid 45º om tvärsnittet är 1x1 m och då kan man teoretiskt ballansera fetingblocket med lillfingret.
Citera
2014-08-26, 02:18
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nja, om φ (fi) är vinkeln som man lutat upp föremålet från underlaget, alltså att φ=0º när TS:s rätblock ligger platt på marken så blir det tyvärr inte så enkelt. Med den formeln blir ju inte lyftkraften 0 förrän vinkeln är uppe på 90º medan rätblocket i verkligheten rullar runt (efter att lyftkraften för ett oändligt kort ögonblick varit 0) redan vid 45º lutning (om man nu tog tag längs 5 m-sidan). Tyngdpunkten hamnar ju rakt ovanför understödslinjen vid 45º om tvärsnittet är 1x1 m och då kan man teoretiskt ballansera fetingblocket med lillfingret.
Yepp, det har du rätt i. Dessutom angav jag både 90grader och 180 grader som svar, vilket självklart båda är fel. Jag skyller på den sena timmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in