2014-08-23, 20:23
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Vill också passa på att be er fortsätta RP:a allt som luktar spam i PM. Ju snabbare vi mods i 'Rapporterade PM' får in rapporter, desto snabbare kan vi stänga av. Vi förutser att spammandet kommer att öka ju närmare valet vi kommer.
Citera
2014-08-23, 20:30
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vad gäller de som uppfyller kraven för laidback, men blivit avstängda för att deras ratio laidback/övrigt är för hög?
Tänker på detta: (FB) Laidback-användare med för få inlägg i forumet plockas bort från Laidback

Kommer dessa få tillbaka PM-begränsningen för alltid eller kommer undantag göras?

En idé utöver detta vore dessutom Captcha för de som inte har laidback-status. Och misslyckas man för många gånger på captchan i rad så stängs kontot av på automatisk väg tills en moderator grönar kontot.(Och då kan man ha en logg på de 10 senaste PM som skickats när man failar på captchan, samt bilder på captchorna samt vad användaren fyllde i, och sedan gör mod en samlad bedömning om det ska släppas igenom eller om användaren ska bannas)
För 800 PM på "några timmar" är antagligen en bot.
Jag antar att gränsen är lagd på 200 inlägg och 6 månader och inte är kopplat till om man är välkommen till LB eller ej. Vi diskuterade en captcha lösning men kom fram till att den skulle störa mer än en begränsning av antalet personer man kan skicka till för det stora antalet medlemmar som faktiskt inte sysslar med PM-spam.
Citera
2014-08-23, 20:30
Avslutad
Bra initiativ!

Har fått all möjlig spam som verkar ha skapats av 0-postare, främst för narkotika.
Citera
2014-08-24, 22:52
Medlem
Ferry31s avatar
Jag bör väl ha Laidback-status? Jag blev spärrad nyligen. Skulle skicka PM till några personer, men blev spärrad efter häften typ. Måste jag vänta 24 timmar nu för att få iväg övriga?
Citera
2014-08-25, 15:49
Medlem
sebnies avatar
soulreaper: Tänker mer på ifall det handlar om användargrupper och sådant. Dvs att det krävs att man typ är med i "gruppen laidback" för att kunna skicka många PM, och då blir det ju att om man blir avstängd från laidback = gruppen tas bort från ens konto = begr kommer tillbaka.

För admin har explicit skrivit att det krävs "laidback-status".

Sedan när det gäller captcha så var min idé att man har det för de som inte uppfyller kravet. Altså för alla PM-användare som inte uppfyller "laidback-status".
Med andra ord:
icke laidback-status: Krävs på captcha för varje PM.
laidback-status: Kan skicka PM utan captcha.

Eftersom 800-900 PM på några timmar *ÄR* en bot. Garanterat. Det finns inte en normal människa som skickar så mycket. Det är omänskligt.

Ferry31: Kan du komma åt detta?
(FB) Laidback

Om inte, då har du inte laidback-status. Har i alla fall för mig att du måste vänta ytterligare 6 månader om du nyligen varit avstängd.
Senast redigerad av sebnie 2014-08-25 kl. 15:54.
Citera
2014-08-25, 16:03
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
soulreaper: Tänker mer på ifall det handlar om användargrupper och sådant. Dvs att det krävs att man typ är med i "gruppen laidback" för att kunna skicka många PM, och då blir det ju att om man blir avstängd från laidback = gruppen tas bort från ens konto = begr kommer tillbaka.

För admin har explicit skrivit att det krävs "laidback-status".

Sedan när det gäller captcha så var min idé att man har det för de som inte uppfyller kravet. Altså för alla PM-användare som inte uppfyller "laidback-status".
Med andra ord:
icke laidback-status: Krävs på captcha för varje PM.
laidback-status: Kan skicka PM utan captcha.

Eftersom 800-900 PM på några timmar *ÄR* en bot. Garanterat. Det finns inte en normal människa som skickar så mycket. Det är omänskligt.

Ferry31: Kan du komma åt detta?
(FB) Laidback

Om inte, då har du inte laidback-status. Har i alla fall för mig att du måste vänta ytterligare 6 månader om du nyligen varit avstängd.
Eftersom man inte blir avstängd ifrån Invites när man blir avstängd ifrån Laidback så antar jag att man helt enkelt har en användargrupp på 200 inlägg och 6 månader där man i sin tur lägger till/tar bort vissa privilegier.

Captcha är som sagt var extremt störande och fungerar sällan speciellt bra alls faktiskt, är man arbetslös och ihärdig ser jag inga som helst problem med att få iväg några hundra PM på några timmar, jag tänker inte försöka eftersom jag har bättre saker för mig. Det är ju inte så att du måste sitta och skriva om PMt varje gång. Vi börjar helt enkelt så här eftersom det är en enkel lösning som inte borde vara allt för störande för den stora massan. Fungerar det inte så får vi titta på andra lösningar.
Citera
2014-08-25, 18:43
Medlem
Ferry31s avatar
Jag kommer in på Laidback och har inte varit avstängd någon gång under mina fem år här på forumet. Testade även att logga av och in igen, men det gjorde ingen skillnad. Spärren upphävdes dock efter midnatt så det har löst sig nu. Riktigt störande dock, men om det är vad som behöver göras för att begränsa spammare så be my guest.
Citera
2014-08-25, 19:48
Medlem
CrilleKexs avatar
Det här var faktiskt den bästa nyheten på länge. Skall bli förbannat skönt att knark-spamen i stort sett kommer att försvinna.

Tummen upp.
Citera
2014-08-26, 11:29
Medlem
Bigorexias avatar
Mycket bra idé, men funktionen bör ses över. Jag kan varken skicka PM till fler än 5 användare med det här kontot eller någon av mina smurfar, alla har Laidback-behörighet.
Senast redigerad av Bigorexia 2014-08-26 kl. 11:34.
Citera
2014-08-26, 11:44
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Mycket bra idé, men funktionen bör ses över. Jag kan varken skicka PM till fler än 5 användare med det här kontot eller någon av mina smurfar, alla har Laidback-behörighet.
Jag lyfter problemet till teknikerna
Citera
2014-08-27, 15:35
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag lyfter problemet till teknikerna

Jag har hittat buggen. Försöker man skicka ett PM till flera användare än fem visas felmeddelandet:
Citat:
  • För många mottagare - du f&oum;rsöker att skicka till X användare, men du får bara skicka till 1 användare.
  • För många mottagare. Gränsen för antalet unika användare är 5 per dygn.

Därefter hänger sig PM-funktionen och visar enbart
Citat:
  • För många mottagare. Gränsen för antalet unika användare är 5 per dygn.
när man försöker skicka PM, oavsett antalet mottagare, trots att något grupp-PM inte har gått iväg.
Citera
2014-08-29, 21:35
Medlem
Mittpunkts avatar
Får jag bara fråga en sak:

Vilka är det förutom spammare som användare PM-funktionen så mycket att det nu måste skärpas? Jag får kanske ett PM i halvåret om jag inte ber om det. Jag menar att detta är ett diskussionsforum och inte ett community eller en datingsite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in