2005-09-02, 23:48
Medlem
Henrunks avatar
Frågan lyder: om man köper en dv kamera från usa måste man betala moms?
Och isådana fall hur gör man för att undvika att grejerna fastnar i tullen.
Citera
2005-09-03, 14:28
Medlem
Max Powers avatar
Ja, det måste man. Säkraste sättet att slippa är att skicka som ett "privat" paket. Men chansen är ändå stor att du får betala tull, och då har du köpt ditt livs dyraste kamera.
Citera
2005-09-03, 15:02
Medlem
oricons avatar
Jag har hört att om man ber företaget skriva gift (alltså gåva inte anthrax ) på paketet så slipper man tullen, men har aldrig testat själv.
Citera
2005-09-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oricon
Jag har hört att om man ber företaget skriva gift (alltså gåva inte anthrax ) på paketet så slipper man tullen, men har aldrig testat själv.
Funkar även med "Product sample" eller vad det heter. Dock så kan du ju inte vara helt säker på att säljaren gör detta och isf kan du ju åka på tull.
Citera
2005-09-03, 18:29
Medlem
Dom proffesionella säljare som finns på ebay och som har många positiva feedbacks eller omdömen är väldigt seriösa och köper du av dom så är det ingen mening att försöka trixa med dom om att det skall stå gåva på paketen eller att försäkringsvärdet skall sänkas. Räkna med att köper du en dyrare vara (minst $500) så kommer ditt paket att fastna i tullen, och sen skickar speditören en faktura till dig som innehåller, tull, moms och exp.kostnader. Efter att du har betalat den fakturan så släpper dom paketet till dig.

Gäller det privata affärer så är det upp till var och en, dvs säljaren kan skriva att det t.ex. är en gåva, men en privat- eller hobbysäljare är inte intresserad av vad du får betala i slutänden, utan ebays pris gäller.

Skillnaden mellan proffs och privat då? Ja när det gäller proffs så har du alltid en viss garanti, det kan vara svårare när det gäller köp mellan privatpersoner.
Citera
2005-09-03, 20:54
Moderator
Tystnads avatar
Tull frågor har behandlats i andra trådar ,och om jag minns rätt ,så går ALLA post paket som kommer utanför EU till ett fåtal Tullterminaler i Sverige ,där dem sedan kontrolleras,risken att den skulle "slinka" igenom utan att förtullas är nog ganska liten .
Citera
2005-09-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tull frågor har behandlats i andra trådar ,och om jag minns rätt ,så går ALLA post paket som kommer utanför EU till ett fåtal Tullterminaler i Sverige ,där dem sedan kontrolleras,risken att den skulle "slinka" igenom utan att förtullas är nog ganska liten .

Tullfrågor har behandlats i andra trådar och om jag minns rätt så går ALLA postpaket som kommer utanför EU till ett fåtal tullterminaler i Sverige, där de sedan kontrolleras. Risken att de skulle "slinka" igenom utan att förtullas är nog ganska liten.

Tystnad: Var bara tvungen att korrigera Ditt inlägg så det blev på svenska.
Hoppas Du lär Dig något! I sakfrågan har Du dock rätt.
Citera
2005-09-03, 22:00
Medlem
Tull

Jag importerade ett ekolod och spöhållare från USA. Jag åkte på totalt 1570kr i moms , tull. Ska man slippa tull , moms så ska man välja USPS som fraktbolag , finns en liten chans att man slipper om man väljer dom. Tar du USP som fraktbolag är chansen minimal att slippa tull, moms. Med frakten så betalade jag 5750kr för grejorna. Sen fick jag betala 1570kr när jag hämtade grejorna.Totalt hamnade jag på 7320kr. Här i svedala hade jag fått betala 11500kr.
Citera
2005-09-04, 16:49
Medlem
Henrunks avatar
hmmm... hoppar nog över det där kamera köpet.

Tack för alla svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in