2014-08-21, 14:14
Medlem
grasuggan99s avatar
Som rubriker lyder, är det olagligt för mig att länka vidare till torrent/streamingsidor via min hemsida? Vad kan påföljder vara. Om jag t.ex. "tipsar" om en sida där det finns torrenter eller en videostream?

Jag kommer alltså inte ha något upphovsrättsskyddat material på hemsidan, utan bara länkar till dessa sidor som lägger upp material. Försökte läsa igenom lagstiftningen på detta områden men jag menar att den är mycket diffus.
Citera
2014-08-21, 14:29
Medlem
snowman666s avatar
Å ena sidan Piratebay gjorde det och blev dömda... Å andra sidan Google gör samma sak men ingen bryr sig? Piratebay är eg en sökmotor inriktad på torrents, Google är en sökmotor som även hittar torrents... Är du lika stor och mäktig som Google vågar inte filmindustrin ge sig på dig
Citera
2014-08-21, 14:38
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowman666
Å ena sidan Piratebay gjorde det och blev dömda... Å andra sidan Google gör samma sak men ingen bryr sig? Piratebay är eg en sökmotor inriktad på torrents, Google är en sökmotor som även hittar torrents... Är du lika stor och mäktig som Google vågar inte filmindustrin ge sig på dig

Men om jag är liten och obetydlig borde jag passa mig?

Ponera att jag skriver, här är en länk till en av mina favoritfilmer:
http://dreamfilm.se/series/details/4639-mako-mermaids/

Är det inom räckvidd för lagens långa arm?
Citera
2014-08-21, 16:45
Medlem
Eller så länkar du till imdb istället o undviker åtal?
Citera
2014-08-21, 16:47
Medlem
Det kan röra sig om medhjälp till upphovsrättsbrott, men det är förmodligen många faktorer som påverkar. Vad vi kunde se i tpb-fallet är att det handlar mycket om uppsåtet att förmå andra att begå upphovsrättsbrott, där skiljer sig exempelvis google markant. Risken är definitivt större om du direktlänkar till själv torrent-filen eller "bäddar in" materialet på din sida. Om du är liten och obetydlig så är också risken det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in