Citat:
Nej, autism i sig är INTE ett förståndshandikapp, diagnosen förekommer däremot ofta - men långtifrån alltid - tillsammans med förståndshandikapp.
Autism kännetecknas av svårigheter med socialt samspel, kommunikation och inlevelse. Symtomen brukar visa sig innan tre års ålder och diagnosen är vanligare bland pojkar än flickor.
De flesta (70 procent) som har autism har också en utvecklingsstörning. Graden av utvecklingsstörning varierar.
http://attention-riks.se/npf/autism/
Autism kännetecknas av svårigheter med socialt samspel, kommunikation och inlevelse. Symtomen brukar visa sig innan tre års ålder och diagnosen är vanligare bland pojkar än flickor.
De flesta (70 procent) som har autism har också en utvecklingsstörning. Graden av utvecklingsstörning varierar.
http://attention-riks.se/npf/autism/
Det bör tilläggas att de som ingår i autismspektrat och har en normal begåvningsnivå, eller över normal begåvningsnivå, har i regel fått vissa specifika diagnoser, inte minst Aspergers syndrom. Man kommer dock nu slå samman alla dessa under begreppet autism, där Aspergers syndrom kommer att officiellt heta högfungerande autism (tidigare har dessa två använts som olika diagnoser, men konsensus verkar - förmodligen av goda skäl - gå mot att det inte finns några reella skillnader mellan Aspergers och högfungerande autism).
Så för att summera: tidigare har autismdiagnosen i regel även innefattat någon form av förståndshandikapp, men man håller alltså på att föra samman även de autismtillstånd som inte innebär ett förståndshandikapp under samlingsbegreppet.
Sedan bör jag kanske tillägga att problemen med socialt samspel och kommunikation kan förändras över tiden beroende på t.ex. begåvningsnivå. Jag har själv diagnosen Aspergers syndrom/högfungerande autism, men det är rätt uppenbart att jag inte har lika stora problem som de flesta andra aspiesar har (eller ens en hel del folk utan autism), speciellt jämfört med manliga aspiesar. Enligt psykiatrin har jag exceptionellt hög begåvning och har tack vare det klarat av rent intellektuellt att lära mig det som jag har saknat rent instinktivt från födseln, vilket sammanfaller med mina egna erfarenheter när jag ser tillbaka på uppväxten. Funktionsnedsättningen kännetecknas just av att man saknar vissa för människan artspecifika medfödda förmågor, men det innebär inte att det inte skulle gå att kompensera för på andra sätt.
Edit: Det bör i förbigående nämnas att många med t.ex. diagnosen Aspergers syndrom och andra diagnoser inom autismspektrat inte sällan även har andra specifika diagnoser som innebär inlärningsproblem. Jag har t.ex. några gånger stött på siffran 70% när det gäller hur många aspiesar som även har diagnosen ADHD.
Senast redigerad av Europe 2014-08-27 kl. 01:37. Anledning: Edit
Senast redigerad av Europe 2014-08-27 kl. 01:37. Anledning: Edit