2014-08-13, 02:21
Medlem
Till att börja med, ursäktar om jag lagt detta i fel tråd ^^

Iallafall, jag har sjungit sedan jag var 6 år gammal. Sjöng sopran tills jag var 15 år gammal, efter det började jag sjunga pop låtar och lite Nickelback. Iallafall, jag kunde ta ljusa noter förut, på låten ''Lullaby'' av Nickelback kunde jag lätt sjunga de höga tonerna på refrängen men nu kan jag inte det längre. På gitarr lägger man capot på fjärde ''fretet'' eller vad det nu heter på Svenska. För att jag nu ska kunna sjunga den låten bra måste jag lägga den på första eller andra, alltså capot. Jag tar inte de ljusa tonerna längre, det liksom bara stannar upp när jag ska sjunga så ljust och jag får inte ut något.
Nu till min fråga och kanske problemet, jag har rökt i 2-3 år. Kan rökningen ha påverkat mitt övre register av höga toner? Jag slutade röka i Juni detta år, eller det var mer en paus. Det höll sig i kanske 1,5 månader och under dessa månader kunde jag sjunga ljusare än vad jag kan nu. Det var alltså från Juni-Juli (Mitten av juli) och nu har jag börjat röka igen sedan mitten av Juli tills nu.

Kan rökningen ha påverkat detta? Hjälp
Citera
2014-08-13, 03:01
Medlem
VonFanderblads avatar
Ja, det trodde jag alla visste.
Citera
2014-08-13, 07:41
Medlem
Hamnkakas avatar
Haha jaaa och det är framför allt de ljusa tonerna som skadas (först).
Citera
2014-08-13, 08:29
Medlem
killen30s avatar
Ja, aldrig hört hur gamla rökkärringar låter?

Skämt men ligger något i detta
https://www.youtube.com/watch?v=4YGWOUxY2Ro&index=1&list=RD4YGWOUxY2Ro
Citera
2014-08-13, 08:59
Medlem
JimmyBorghs avatar
Svar JA.
Köpte ett playstation 2 + singstar till yngsta lillsyrran för ett par år sedan.

Hälsade på henne ett tag senare och skulle sjunga duett. Man kände verkligen att rökningen har lagt
sig som en slags broms. Svårt att hålla en ren ton också.

Sluta helt så är du smart. Som med alla droger så blir det svårare att lägga av ju äldre du blir.

Har själv rökt cigaretter sen jag var 11 och är nu snart 36...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in