• 1
  • 2
2014-08-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proppN
Hur vet man vilka fonder man ska välja?
Det är ju lite som aktier, man får efterforska och följa börsen.
Citera
2014-08-12, 08:32
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Jag har ca 100k som just nu ligger på ett uselt sparkonto. Hur kan jag få dem att växa på bästa sätt? Vill helst inte ta några stora risker genom exempelvis aktier eftersom jag är väldigt dåligt insatt. Är det bästa sättet att sätta in pengarna på ett sparkonto i t.ex Avanza med räntan 2,20% och binda dem i 2 år?
Du behöver inte se dina 100' som något odelbart. Vanligt bankkonto är absolut säkrast, men antagligen vill du inte binda hela summan i flera år utan ha lite obundet ifall det skulle krisa ordentligt någon gång? Sen finns det olika räntefonder som sannolikt kommer ge bättre ränta än ett bankkonto, men de kan också gå ner om det skulle vilja sig illa. Där skulle du kunna placera en del av pengarna.
Slutligen skulle du kunna lägga en liten del i en aktiefond. Men det ska vara en så liten del att det är okej om de tappar halva värdet, eftersom du vet att den risken finns.

Exempelvis skulle du kunna köra så här:
30 000 kr på obundet bankkonto (2,3 % ränta hos GE Money Bank)
30 000 kr på bundet bankkonto (3,1 % ränta hos Hoist)
30 000 kr i räntefonder hos Avanza (10 000 kr i Spiltan högräntefond, 10 000 kr i Carnegie Corporate Bond och 10 000 kr i AMF Räntefond Mix)
10 000 kr i aktiefond (Nordnet superfonden Sverige eller Avanza Zero)

Känns det här skitjobbigt och du fattar ingenting? Ta en sak i taget, går hur bra som helst att sätta pengarna på ett obundet bankkonto med "bra" ränta först och sedan ta det därifrån.
Senast redigerad av Goto10 2014-08-12 kl. 08:41. Anledning: typo
Citera
2014-08-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Du behöver inte se dina 100' som något odelbart. Vanligt bankkonto är absolut säkrast, men antagligen vill du inte binda hela summan i flera år utan ha lite obundet ifall det skulle krisa ordentligt någon gång? Sen finns det olika räntefonder som sannolikt kommer ge bättre ränta än ett bankkonto, men de kan också gå ner om det skulle vilja sig illa. Där skulle du kunna placera en del av pengarna.
Slutligen skulle du kunna lägga en liten del i en aktiefond. Men det ska vara en så liten del att det är okej om de tappar halva värdet, eftersom du vet att den risken finns.

Exempelvis skulle du kunna köra så här:
30 000 kr på obundet bankkonto (2,3 % ränta hos GE Money Bank)
30 000 kr på bundet bankkonto (3,1 % ränta hos Hoist)
30 000 kr i räntefonder hos Avanza (10 000 kr i Spiltan högräntefond, 10 000 kr i Carnegie Corporate Bond och 10 000 kr i AMF Räntefond Mix)
10 000 kr i aktiefond (Nordnet superfonden Sverige eller Avanza Zero)

Känns det här skitjobbigt och du fattar ingenting? Ta en sak i taget, går hur bra som helst att sätta pengarna på ett obundet bankkonto med "bra" ränta först och sedan ta det därifrån.

Tack för ett riktigt bra svar! Det där låter faktiskt som en väldigt bra idé! Vad tror du är en rimlig avkastning på räntefonderna och aktiefonderna? Förstår att det är svårt att säga men tror du att det handlar om ca 3-4% eller snarare 10-11%? Vet inte hur riskfyllda de är, därav min fråga.
Citera
2014-08-12, 20:15
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Tack för ett riktigt bra svar! Det där låter faktiskt som en väldigt bra idé! Vad tror du är en rimlig avkastning på räntefonderna och aktiefonderna? Förstår att det är svårt att säga men tror du att det handlar om ca 3-4% eller snarare 10-11%? Vet inte hur riskfyllda de är, därav min fråga.
Självklart svårt att sia om hur fonderna kommer utveckla sig. Man kan kolla historiken och se hur de har gått de senaste 5-10 åren.
Carnegie Corporate Bond har i stort sett gått bra sen start (+6,36% senaste året): http://www.carnegie.se/fonder/vara-f...orporate-bond/
Spiltan Högräntefond är en ny fond så den har inte så mycket historik, men inriktningen är lik Carnegies så jag tror att målet är att den ska avkasta ungefär lika: http://www.spiltanfonder.se/fonder/spiltan-hograntefond
AMF Räntefond Mix tycker jag vid närmare titt har haft en ganska slagig utveckling, kanske var för snabb att föreslå den (de andra två har jag själv haft men inte just denna). Ta en titt på Spiltan Räntefond Sverige istället (+3,09% senaste året): http://www.spiltanfonder.se/fonder/rantefond-sverige

Aktiefonderna kan gå både upp och ner mycket mer, Avanza Zero följer Stockholmsbörsens 30 största bolag, gick upp drygt 20% under 2013 men kan lika gärna gå ner lika mycket. Längst ner i den här artikeln hittar du en lista över åren 1990 till 2012 https://www.avanza.se/placera/redakt...e-24-aren.html
Som du ser kan det svänga väldigt mycket.
Citera
2014-08-12, 21:49
Medlem
Jag har en nyfiken fråga och det är, om jag tex vill spara på en konto med rörlig ränta, kan jag då sätta in vad jag vill spara och sedan ta ut de direkt men ändå få ränta på de eller hur funkar de? Är ny inom denna världen.
Citera
2014-08-13, 06:36
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag har en nyfiken fråga och det är, om jag tex vill spara på en konto med rörlig ränta, kan jag då sätta in vad jag vill spara och sedan ta ut de direkt men ändå få ränta på de eller hur funkar de? Är ny inom denna världen.
På ett vanligt bankkonto utan bindningstid beräknas vanligtvis räntan dagligen. MEN, det kan stå i avtalet för kontot att pengarna behöver finnas insatta i någon dag innan räntan börjar räknas (även vid uttag kan det vara så att ränta bara ges till dagen innan uttaget).
Så du behöver låta pengarna finnas på konto i några dagar iallafall för att få någon ränta.
Citera
2014-08-13, 07:24
Medlem
Citat:
På ett vanligt bankkonto utan bindningstid beräknas vanligtvis räntan dagligen. MEN, det kan stå i avtalet för kontot att pengarna behöver finnas insatta i någon dag innan räntan börjar räknas (även vid uttag kan det vara så att ränta bara ges till dagen innan uttaget).
Så du behöver låta pengarna finnas på konto i några dagar iallafall för att få någon ränta.
Okej tack så mycket, hur funkar det om räntan sänks eller höjs på ett rörligt sparkonto?
Delas den nya räntan på antalet dagar på året och så får man den nya räntan på pengarna?
Och när får man pengarna utbetalda är det i slutet av varje år?
Som tex på ett vanligt sparkonto som hos Bluestep som ligger på 1,45% just nu.
Citera
2014-08-13, 13:42
Medlem
Sen har jag en till fråga och det är vilken sparform som är bäst för mig? Jag har 25000 Kr som jag tänkte lägga undan iaf detta året ut? Ska jag spara dom på en 3 månaderstid på ett fast eller ska jag ta på ett med rörlig och högre ränta?
Som tex. Ge money bank har en med rörlig ränta som ligger på 2,30 % just nu och Avanza har en på fast som ligger på 1,50% och då binder man de på 3 månaders tid.

Mvh Adam
Citera
2014-08-13, 21:43
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Okej tack så mycket, hur funkar det om räntan sänks eller höjs på ett rörligt sparkonto?
Delas den nya räntan på antalet dagar på året och så får man den nya räntan på pengarna?
Och när får man pengarna utbetalda är det i slutet av varje år?
Som tex på ett vanligt sparkonto som hos Bluestep som ligger på 1,45% just nu.

Om räntan ändras så börjar den nya räntan gälla direkt. Så ja, du får den nya räntan på pengarna.
Räntan betalas normalt ut sista dagen på året, om du inte avslutar kontot då den betalas ut i samband med detta.

Citat:
Sen har jag en till fråga och det är vilken sparform som är bäst för mig? Jag har 25000 Kr som jag tänkte lägga undan iaf detta året ut? Ska jag spara dom på en 3 månaderstid på ett fast eller ska jag ta på ett med rörlig och högre ränta?
Som tex. Ge money bank har en med rörlig ränta som ligger på 2,30 % just nu och Avanza har en på fast som ligger på 1,50% och då binder man de på 3 månaders tid.

Mvh Adam
När man binder sina pengar, t.ex. på 3 månader, vill man ha HÖGRE ränta än när man inte binder dem. Det är alltså en bättre deal med 2,3% obundet än 1,5% bundet. Det är inte så jättelångt kvar på året, lägg du dem hos GE Money Bank.
Citera
2014-08-15, 01:04
Medlem
Citat:
Om räntan ändras så börjar den nya räntan gälla direkt. Så ja, du får den nya räntan på pengarna.
Räntan betalas normalt ut sista dagen på året, om du inte avslutar kontot då den betalas ut i samband med detta.

När man binder sina pengar, t.ex. på 3 månader, vill man ha HÖGRE ränta än när man inte binder dem. Det är alltså en bättre deal med 2,3% obundet än 1,5% bundet. Det är inte så jättelångt kvar på året, lägg du dem hos GE Money Bank.

Okej jag har även kollat lite på fonder och har lite frågor

Jag har en fråga angående hur vinsterna räknas ut!

Räntefond Kort Plus
Datum TransaktionBelopp Kurs Andelar Kapitalvinst Avgift
14-07-10 Inlösen 104,95 125,10 0,8389 1,17 0,00
14-06-23 Inlösen 400,00 124,89 3,2028 3,78 0,00
14-05-22 Flytt till 504,58 124,84 4,0417 0,00 0,00

Jag satte in 500 Kr från början och då låg kursen på 123,71

Sen undrar jag även när ska man köpa fondandelar är det när NAV SEK är som lägst och så ska man sälja det när de är som högst?

Schablonintäkten och vinst/förlust skatten på mina fonder ska väl enbart betalas när jag sålt mina fonder ?
Och på vanliga Sparkonton dras skatten på ränteinkomsten automatiskt eller har jag fattat helt fel?

Och förvaltningsavgiften vad påverkar den ? Är det NAV SEK som påverkas eller antalet fondandelar jag har?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in