Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Kan tyvärr inte säga att jag är förvånad över Ståhl. Även dom gånger han haft bra resultat i sommar, i tävlingar med bra klass, har han oftast haft många kastare framför sig. Men man ska inte måla fan på väggen för det, han är ändå i utveckling och en grym talang. Och Europabredden är stor. Tur då att man har tre kastare och Härstedt vägde upp det. Och säger en del varför kvalgränserna(eller i svensk media turistgränsen) faktiskt finns. Ska man ifrågasätta uttagningar ska man göra det på t.ex. Lundgren som faktiskt inte klarat gränsen.
Min take om Ståhl: Ståhl var ju faktisk ingen juniorstjärna eller lysande juniortalang. 28:a i kula på junior-VM 2010, 20:e i kula och 26:a i diskus på junior-EM 2011 samt 16:e i både kula och diskus på ungdoms-VM 2009. Dvs, han fick aldrig någon stor uppmärksamhet eller slog igenom hos den bredare idrottspubliken under sin tid som junior som Angelica Bengtsson, Sofi Flink, Irene Ekelund eller som nu Andreas Almgren har gjort. Istället har han fått all uppmärksamhet i år och han har kanske inte lärt sig hantera den ännu jämfört med några av de jag nämnde som redan klarat av det. Detta tillsammans med att han ännu inte fullt ut utvecklat sin teknik för att kunna utnyttja sin stor fysiska kapacitet och talang (vilket är det intryck man får när man lyssnar och läser intervjuer med hans tränare) gör väl att han faller igenom på detta sätt. Dock skall sägas att han inte bara har ett misslyckat mästerskapsfacit, han blev ju trots allt fyra på U23-EM förra året. Jag tror vi får ge Ståhl 2-3 år till, sen tror jag han kommer vara en stabil mästerskapsfinalist i många år.
Någon man däremot kan fundera på uttagningen av är ju Niklas Arrhenius. Han klarar kvalgränsen men misslyckas återigen i ett kval. Där är det inte se och lära längre, utan frågan är om det inte är så att han behöver någon form av mentalt stöd om han skall vara med på mästerskap i framtiden.