Jag gissar på 10 topp-10 placeringar. En etta en tvåa ... Och en tia. Vi får se på söndag om det blev så, men annars får jag kasta in alla möjliga varianter för att få ihop det. Deltagare från andra länder med svenskt namn, tränare, lagtävlingar mm. Vem som tar vad tänker jag inte gissa för det blir bara fel.
Herrarnas kulstötning allra först ut. Ingen ska väl kunna ta guldet från Storl, men han måste nog stöta riktigt starkt i finalen så småningom för att hålla undan för ryssen Lesnoi, som gjorde 21.40 för ett par veckor sedan. Majewski borde kunna ta ytterligare en medalj. Kolasinac tog ju brons både på OS och EM 2012, och är på väg upp i form (20.79 för några dar sedan). Och det finns fler kandidater till medalj - tjecken Plasil och vitryssen Ivanov tog silver och brons på fjolårets VM, och deras landsmän Lyzhyn resp. Stanek och Marcell är också bra kulstötare. Portugisen Fortes, spanjoren Vivas.
Bra nationell spridning på potentiella toppstötare.
I tiokampen tror jag att det i första hand handlar om tyskarna Kazimirek och Freimuth. Fransmannen Mayer hårdast emot. Behrenbruch och Sintnicolaas har hög kapacitet, sedan får man se om formen finns där. Vitryssen Krauchanka och ukrainaren Kasyanov brukar höja sig till mästerskap. Bör kunna bli en bra och spännande tävling.
Ska vi gissa att en dryg 19.50-stöt räcker till final? Bara 23 startande så över hälften kommer gå vidare.
Jag är också inne på tyskarna i tiokampen, fast inte en trippel. Behrenbruch är heller inte med, Abele har tagit den trejde platsen(tyskarna hade fem killar anmälda där Behrenbruch hade sämst årsbästa). Säger Kazmirek för segern. Sintnicolaas tror jag tar medalj. Svenskarna får överraska oss, men allt i närheten av topp10 är bra.
I damernas stav kan jag aldrig tänka mig att 12 stycken glider över 4.50. Nu vet jag inte vad höjningsschemat är(?) men jag gissar på 4.40 innan det, ta det i första försöket borde räcka. Kanske till och med oavsett försök.
Flink hoppas jag får till auto-Q på 57.50, men några meter kortare lär nog räcka.
Busk får det svårt, största chansen att gå vidare är att hon går in som topp4 i heatet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!