Citat:
Ursprungligen postat av
Bokmask
Fel? De gör väl inte reklam för den där förstärkaren för 40laxx med en racercykel för 34laxx på köpet?
De är billiga av en anledning.
billigt = kvantitet; mass produktion lätt att tillverka
dyrt = kvalitet; längre tid att göra mindre tillverkning totalt.
Väldigt grundläggande. Kvalitet kostar tyvärr är det så.
Varför vill du kalla dig teknikintresserad. Är inte prisfixerad ett bättre ord?
Hoppas du inte tar illa upp.

Ja du har delvis fel eftersom jag, tror, du bara refererar till en del av mitt inlägg. Du har helt rätt i att produkter blir billigare när man säljer fler av dom (men att dyrt betyder kvalité stämmer inte alltid). Du har dock fel när du säger att Elgigantens låga priser skulle påverka produktionskvantiteten hos ett företag vars produkter Elgiganten säljer (då nästan alla deras produkter kommer från stora internationella märken). Elgiganten är väl, i princip, inte unika med att sälja någon produkt alls, därför kan du inte säga att jag inte är intresserad av teknik bara för att jag läser Elgigantens reklamblad.
Som jag skrev tidigare så reflekterar t.ex. Elgigantens priser hur b.la. teknikens utveckling ser ut. För något år sedan var 4K väldigt dyrt - nu går det att köpa för acceptabla priser. Jag har följt prisutveckligen av 4K. Jag har då använt mig av t.ex. Elgigantens reklamblad för att ta reda på detta.
Det är också intressant att läsa dessa reklamblad eftersom de speglar den stora massan. Vi tar 4K som exempel igen. För drygt ett år sedan kunde man beställa 4K-TV på speciella hemsidor - nu kan man köpa en 4K-TV i varje stor elektronikbutik. Från att ha varit en produkt bara relativt teknikintresserade haft möjlighet att köpa (eller iallafall haft kunskap om) så kan nu den stora massan gå och köpa sig en 4K-TV på Elgiganten.
Jag tar inte illa upp, oroa dig inte