2014-08-09, 15:42
Medlem
En enkel fråga till er som läst fysik a, b, 1 eller 2.

Kan man klara av att läsa fysik 2 utan några som helst grunder inom ämnet fysik?
(Jag kan dock trigonometrin och matten som krävs)

Frågan är alltså ifall man kan klara kursen utan grunder.
Behöver man förstå allt och kunna sätta sig in i allt eller går det bra att bara memorera vilka formler som skall användas och sedan tillämpa dem? (Kursen läses på distans)

Svara gärna med era personliga erfarenheter om svårigheten av kursen.
Och om ni ej läst kursen, svara då med tanke på all den kunskap ni erhållit från tidigare kurs i fysik.
Tack på förhand!
Senast redigerad av intesomdu 2014-08-09 kl. 15:46.
Citera
2014-08-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
En enkel fråga till er som läst fysik a, b, 1 eller 2.

Kan man klara av att läsa fysik 2 utan några som helst grunder inom ämnet fysik?
(Jag kan dock trigonometrin och matten som krävs)

Frågan är alltså ifall man kan klara kursen utan grunder.
Behöver man förstå allt och kunna sätta sig in i allt eller går det bra att bara memorera vilka formler som skall användas och sedan tillämpa dem?

Svara gärna med era personliga erfarenheter om svårigheten av kursen.
Och om ni ej läst kursen, svara då med tanke på all den kunskap ni erhållit från tidigare kurs i fysik.
Tack på förhand!
Njaa jag tvivlar på att du kommer klara kursen. Om du först läser fysik 1 kommer du att ha en mycket större förståelse för de olika situationerna som du kommer att möta i fysik 2. Jag skulle säga att det är värdelöst att läsa fysik 2 innan fysik 1.
Citera
2014-08-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voun
Njaa jag tvivlar på att du kommer klara kursen. Om du först läser fysik 1 kommer du att ha en mycket större förståelse för de olika situationerna som du kommer att möta i fysik 2. Jag skulle säga att det är värdelöst att läsa fysik 2 innan fysik 1.

Tack för ditt svar! Känner precis som du, att klara kursen känns ganska omöjligt.
En följdfråga; får man läsa fysik 1 om man redan läst naturkunskap a och b på gymnasiet?
Senast redigerad av intesomdu 2014-08-09 kl. 16:10.
Citera
2014-08-09, 16:41
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Känner precis som du, att klara kursen känns ganska omöjligt.
En följdfråga; får man läsa fysik 1 om man redan läst naturkunskap a och b på gymnasiet?
Det kan jag dessvärre inte svara på. Jag gick naturvetenskapsprogrammet och då läste jag aldrig någon kurs som hette "naturkunskap". Det var indelat i fysik, kemi och biologi.
Citera
2014-08-09, 17:41
Medlem
dMobergs avatar
Jag läste Fysik A och B. Och de hade ingenting med varandra att göra. De tog upp olika delar.
Den ena innehöll optik, den andra magnetism och elektricitetslära. Till exempel. B byggde således inte på A.

Det blir mycket enklare och roligare(!) om du förstår formlerna.
Citera
2014-08-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Jag läste Fysik A och B. Och de hade ingenting med varandra att göra. De tog upp olika delar.
Den ena innehöll optik, den andra magnetism och elektricitetslära. Till exempel. B byggde således inte på A.

Idag är det i alla fall så att mekaniken i fysik 2 bygger på grunderna i mekanik som man lär sig i fysik 1. Dessutom finns induktion och magnetism i fysik 2 medan elektricitetslära finns i fysik 1. Verkar som att fysik A skiljer sig lite från fysik 1 och fysik b skiljer sig från fysik 2.
Citera
2014-08-09, 17:55
Medlem
Nossleus avatar
Lite småskit som fysik 2 bygger på från 1, inget du inte kan läsa in snabbt!
Citera
2014-08-09, 18:03
Medlem
Citat:

Dessvärre så är optiken borttagen i Fysik 1, och ersatt med einsteins relativitetsteori och lite diverse nya teorier. Kan man inte mekaniken i fysik 1 så lär fysik 2 bli jobbig, med centripetalkrafter och momentankrafterna.

Så även om det går, missar du en stor del (och den allra roligaste delen enligt mig, elektricitet som är förlagd i Fysik 1).

Ja du får läsa Fysik 1 om du läst naturvetenskap a/b. Har du läst Fysik A för länge sedan brukar man även få läsa om Fysik 1 (ca. 5+ år) då din kunskap anses vara förbrukad.
Citera
2014-08-09, 19:09
Medlem
Citat:

Okej men grejen är att jag började fysik 2 i måndags och tycker att kursen känns väldigt svår..
Det känns som att man i fysik 2 tillämpar de kunskaper som man lärt sig i fysik 1 och även bygger vidare på dessa. Boken ser nästan ut som en mattebok och jag fattar inte vad det är jag räknar.. (läser som sagt på distans, så inga genomgångar) Och när jag säger att jag inte har någon grund alls så menar jag verkligen ingen alls.

Det kanske är lättare om man hade läst kursen i skolan men nu gör jag ju tyvärr inte det.
Men jo, självklart, som du säger är det ju roligare lättare och om jag förstår vad jag gör!
Citera
2014-08-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Dessvärre så är optiken borttagen i Fysik 1, och ersatt med einsteins relativitetsteori och lite diverse nya teorier. Kan man inte mekaniken i fysik 1 så lär fysik 2 bli jobbig, med centripetalkrafter och momentankrafterna.

Så även om det går, missar du en stor del (och den allra roligaste delen enligt mig, elektricitet som är förlagd i Fysik 1).

Ja du får läsa Fysik 1 om du läst naturvetenskap a/b. Har du läst Fysik A för länge sedan brukar man även få läsa om Fysik 1 (ca. 5+ år) då din kunskap anses vara förbrukad.

Skönt att höra att jag kan läsa fysik 1 trots det att jag läst naturkunskap a och b. Får antagligen svar på måndag från skolan, får hålla ut tills dess! Tack för ditt svar
Citera
2014-08-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Lite småskit som fysik 2 bygger på från 1, inget du inte kan läsa in snabbt!

Jag kan plugga in saker, formler osv, det jag är rädd för är att jag inte kommer kunna tillämpa dem i uppgifter.. Om man kollar in boken så ser den ungefär ut som en mattebok med massa exempel och uppgifter att lösa. Logiken finns inte, och förhoppningsvis (antagligen) kan jag finna den i fysik 1.
Citera
2014-08-09, 19:32
Medlem
Citat:
Logiken finns inte, och förhoppningsvis (antagligen) kan jag finna den i fysik 1.

Självklart syftade jag på min logik, och inte bokens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in